Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Malmö Aviation Cseries live

Tråden startades av MAVIA

Malmö Aviation har köpt det nya flygplanet Bombardier Cseries som gör sin första flygning idag. Missa inte live-sändningen:

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10012

Publicerad den 2013-09-16 15:08
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

François
2015-05-03 16:38

Avro börjar kräva mer och mer underhåll, de kan inte flyga hur länge som helst. Dock hjälper väl det låga bränslepriset en del just nu.

Dock tycker jag Mavia skulle satsat på ERJ-190 istället. Tyst, beprövat och bränslesnålt.

C
2015-05-03 16:11

Flygplanen kommer inte certifieringsmålen

FO
2015-05-03 09:56

När kommer planen? Någon som vet?

@Hans
2015-04-18 21:39

Allt som produceras inom EU, inkl flygplan, borde bojkottas utanför EU.

Hans
2015-04-18 13:06

Flygplan tillverkade i Nordamerika borde bojkottas i EU.

Tack för Ordet.

Gaston
2015-04-18 11:28

Varken Swiss eller Mavia vill vara “Launch Customer”. Programmet behöver fler orders, många fler orders. Får hoppas på Paris Air Show.

Gee
2015-04-17 13:58

Nä, dyker nog inte upp!
Hög tid för Mamö att satsa på en annan häst innan det är försent!

tt
2015-04-17 13:39

Flygplanen lär aldrig dyka upp.

mvh
2015-04-17 12:42

När beräknar Malmö Aviation få sin första leverans av sina nya flygplan CSeries 100 och 300?

mvh

Akbar
2013-09-20 23:21

Ditt liv.

Sven
2013-09-20 13:58

Att det går att flyga där betvivlar jag inte alls. Frågan är hur det ser ut med regelverket? Är för dåligt insatt…..därav frågan…

Tekniker
2013-09-20 11:21

Jag vill be Sven och andra om ursäkt för min kanske”abrasiva ton”.
Det är viktigt att man ställer frågor.

Om man nu diskuterar nya flygplan så kanske man inte skall glömma de tekniska problem som B787 har haft och fortfarande har.
Som det verkar har Mavia förmodligen för liten fokus på alla tekniska problem som säkert kommer med introduktionen av nya CS. För mig som utomstående verkar det som att Bromma Mavia har för liten teknisk organisation på Bromma för att klara introduktionen.

Rent ekonomiskt räknat kostar en enda inställd flygning mer än vad alla Maviatekniker på Bromma kostar en hel månad.

Mavia har börjat anställa piloter men inga nya tekniker.

Gunnar
2013-09-20 10:52

Helt rätt ang maxvikt på CS300 på Bromma, men det finns ju ganska många flygplatser till som man vill flyga charter från. Anledningen till att Mavia valde CSeries före exempelvis Embraer är att Cseries är mycket mer användbar i chartertrafik, rangen på Embraern är ganska dålig, och att stolskostnaden i CSeries beräknas vara samma som i en A320 eller 737-800. Det gör att flygplanet ska vara attraktivt i chater till destinationer som man har svårt att fylla 180+ stolar i.

Styrbjörn
2013-09-20 09:55

Tekniker

Precis som du säger så lyfter inte cs300 maxtankad/maxpaxad från Bromma. Det har Malmö Aviation alltid vetat om.

@Tekniker
2013-09-20 08:54

Inrikes lär dom ju inte ha några problem med vikten. Men nu vill dom ju börja flyga charter som ofta innebär att man ligger nära MTOW. Då räcker ju inte banan till på Bromma för CS300. Räknar jag fel?

Brommas bana är väl 1670 meter.

C Series vid MTOW behöver :

CS130: 1463 m
CS300: 1890 m

Snälla, hoppa inte på mig nu. Jag är bara en okunnig flygintresserad passagerare som undrar.

Mvh / PAX

Sven
2013-09-20 06:28

Klart Mavia tänkt på det. Jag undrade hur det skulle ske……

Tekniker
2013-09-19 17:29

@Sven:

Jag blir lite imponerad av att du tror att MAVIA inte tänkt på att dom ska flyga till Bromma,
har du fler intressanta insikter?

Sven
2013-09-19 15:39

Arne: Bland annat pga att den definierade hinderfriheten inte finns……

Gunnar
2013-09-19 11:56

Ang 2c och 3c så finns det något som heter riskanalys, mitigering och dispens… Tror nog att man tänkte igenom detta innan man beställde flygplan för 3 miljarder…

Arne
2013-09-19 11:50

@Sven

Jag vet att Bromma är klassad som 2C men hur kommer det sig när de har över 1200 m bana och därför borde vara 3C?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500