Malmö Aviation Cseries live
Malmö Aviation har köpt det nya flygplanet Bombardier Cseries som gör sin första flygning idag. Missa inte live-sändningen:
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10012
svar
Avro börjar kräva mer och mer underhåll, de kan inte flyga hur länge som helst. Dock hjälper väl det låga bränslepriset en del just nu.
Dock tycker jag Mavia skulle satsat på ERJ-190 istället. Tyst, beprövat och bränslesnålt.
Flygplanen kommer inte certifieringsmålen
När kommer planen? Någon som vet?
Allt som produceras inom EU, inkl flygplan, borde bojkottas utanför EU.
Flygplan tillverkade i Nordamerika borde bojkottas i EU.
Tack för Ordet.
Varken Swiss eller Mavia vill vara “Launch Customer”. Programmet behöver fler orders, många fler orders. Får hoppas på Paris Air Show.
Nä, dyker nog inte upp!
Hög tid för Mamö att satsa på en annan häst innan det är försent!
Flygplanen lär aldrig dyka upp.
När beräknar Malmö Aviation få sin första leverans av sina nya flygplan CSeries 100 och 300?
mvh
Ditt liv.
Att det går att flyga där betvivlar jag inte alls. Frågan är hur det ser ut med regelverket? Är för dåligt insatt…..därav frågan…
Jag vill be Sven och andra om ursäkt för min kanske”abrasiva ton”.
Det är viktigt att man ställer frågor.
Om man nu diskuterar nya flygplan så kanske man inte skall glömma de tekniska problem som B787 har haft och fortfarande har.
Som det verkar har Mavia förmodligen för liten fokus på alla tekniska problem som säkert kommer med introduktionen av nya CS. För mig som utomstående verkar det som att Bromma Mavia har för liten teknisk organisation på Bromma för att klara introduktionen.
Rent ekonomiskt räknat kostar en enda inställd flygning mer än vad alla Maviatekniker på Bromma kostar en hel månad.
Mavia har börjat anställa piloter men inga nya tekniker.
Helt rätt ang maxvikt på CS300 på Bromma, men det finns ju ganska många flygplatser till som man vill flyga charter från. Anledningen till att Mavia valde CSeries före exempelvis Embraer är att Cseries är mycket mer användbar i chartertrafik, rangen på Embraern är ganska dålig, och att stolskostnaden i CSeries beräknas vara samma som i en A320 eller 737-800. Det gör att flygplanet ska vara attraktivt i chater till destinationer som man har svårt att fylla 180+ stolar i.
Tekniker
Precis som du säger så lyfter inte cs300 maxtankad/maxpaxad från Bromma. Det har Malmö Aviation alltid vetat om.
Inrikes lär dom ju inte ha några problem med vikten. Men nu vill dom ju börja flyga charter som ofta innebär att man ligger nära MTOW. Då räcker ju inte banan till på Bromma för CS300. Räknar jag fel?
Brommas bana är väl 1670 meter.
C Series vid MTOW behöver :
CS130: 1463 m
CS300: 1890 m
Snälla, hoppa inte på mig nu. Jag är bara en okunnig flygintresserad passagerare som undrar.
Mvh / PAX
Klart Mavia tänkt på det. Jag undrade hur det skulle ske……
@Sven:
Jag blir lite imponerad av att du tror att MAVIA inte tänkt på att dom ska flyga till Bromma,
har du fler intressanta insikter?
Arne: Bland annat pga att den definierade hinderfriheten inte finns……
Ang 2c och 3c så finns det något som heter riskanalys, mitigering och dispens… Tror nog att man tänkte igenom detta innan man beställde flygplan för 3 miljarder…
@Sven
Jag vet att Bromma är klassad som 2C men hur kommer det sig när de har över 1200 m bana och därför borde vara 3C?