Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad hände med SK1508?

Tråden startades av Fr24

London till Köpenhamn…plötsligt svänger Airbusen och ser ut att gå ner på Schiphol i Holland.

Publicerad den 2013-09-18 22:40
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Trollpappa
2013-09-20 12:03

Hej alla Troll

Rutor spricker inte av att värmen inte funkar.
Rutor spricker inte av att det tränger in vatten mellan lagren.

Materialfel både i glas och metallfilm kan dock uppstå överallt och närsomhelst. Spelar nästan ingen roll om rutan är 10 veckor eller 10 år gammal.

Så gott som alla flygbolag är med om detta en eller ett par gånger om året.

Oj nu går solen upp. Måste ner i trollgrottan…

Tekniker 2
2013-09-19 22:47

Och ett värmeelement kan inte går sönder i luften möjligen….

Eller det kan ju vara så att tätningen mellan rutan och rutramen var skadad och det trängt in vatten i rutan, vatten har ju en egenhet att expandera när det blir kallt…

Tekniker
2013-09-19 17:20

@sasare:

Det du säger kan ju inte stämma, man får nämligen ett varningsmedelande om elementen går sönder.
Och man får inte åka med ett sådant meddelande.

sasare
2013-09-19 17:00

Det kan vara så enkelt att en värmeelement har fallerat och kylan fått det att spricka. inget konstigt, händer alla bolag

NAX PR TEAM
2013-09-19 16:24

Ja det tyder på väldigt dåligt underhåll. Vi på Norwegian byter våra rutor minst 3 gånger om dagen för att undvika att dom spricker.

Skulle aldrig sätta mig på ett SAS flyg. Helt livsfarligt med cockpitrutor som spricker flera gånger per år.

SK pax
2013-09-19 15:07

Konstigt att det hände med ett så pass nytt flygplan då. Då har det väl nåt med undermålig teknik och underhåll att göra?

KalleSus
2013-09-19 14:57

Maskinen, en Airbus 320, levererades till SAS i månadsskiftet juli/augusti i år;
en av de leasade bussarna som kommer från IndiGo. Den här har tillverkningsnummer 3192 och hade sin första flygning 3/7 2007.

Torsten
2013-09-19 11:45

Sas har en väldigt föråldrad flotta så det är säkert material utmattning.

Orolig räsenär
2013-09-19 02:15

Usch så otäckt. Kan man lita på SAS flygplan?

CC
2013-09-18 23:14

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500