Vad hände med SK1508?
London till Köpenhamn…plötsligt svänger Airbusen och ser ut att gå ner på Schiphol i Holland.
svar
Hej alla Troll
Rutor spricker inte av att värmen inte funkar.
Rutor spricker inte av att det tränger in vatten mellan lagren.
Materialfel både i glas och metallfilm kan dock uppstå överallt och närsomhelst. Spelar nästan ingen roll om rutan är 10 veckor eller 10 år gammal.
Så gott som alla flygbolag är med om detta en eller ett par gånger om året.
Oj nu går solen upp. Måste ner i trollgrottan…
Och ett värmeelement kan inte går sönder i luften möjligen….
Eller det kan ju vara så att tätningen mellan rutan och rutramen var skadad och det trängt in vatten i rutan, vatten har ju en egenhet att expandera när det blir kallt…
@sasare:
Det du säger kan ju inte stämma, man får nämligen ett varningsmedelande om elementen går sönder.
Och man får inte åka med ett sådant meddelande.
Det kan vara så enkelt att en värmeelement har fallerat och kylan fått det att spricka. inget konstigt, händer alla bolag
Ja det tyder på väldigt dåligt underhåll. Vi på Norwegian byter våra rutor minst 3 gånger om dagen för att undvika att dom spricker.
Skulle aldrig sätta mig på ett SAS flyg. Helt livsfarligt med cockpitrutor som spricker flera gånger per år.
Konstigt att det hände med ett så pass nytt flygplan då. Då har det väl nåt med undermålig teknik och underhåll att göra?
Maskinen, en Airbus 320, levererades till SAS i månadsskiftet juli/augusti i år;
en av de leasade bussarna som kommer från IndiGo. Den här har tillverkningsnummer 3192 och hade sin första flygning 3/7 2007.
Sas har en väldigt föråldrad flotta så det är säkert material utmattning.
Usch så otäckt. Kan man lita på SAS flygplan?
Spricka i ruta.