Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Direktflyg säger upp alla piloter!!

Tråden startades av OMFG

Vad är det som händer???

Publicerad den 2013-09-19 18:05
Skriv ett svar
Antal svar: 69

svar

Lex-flyg
2013-11-15 23:54

Vad är det jag ska drömma om?
Knappast en drömmsituation hur man än ser på det?

Gg
2013-11-15 18:35

Dream on Lex-flyg …..

Lex-flyg
2013-11-15 17:58

Det stora skillnaden var väll att Nextjet inte tog över Avitrans verksamhet? Nextkjet hade egna linjer och var förvisso kontrakterade av samma resebyråer (air Åland och Sverigeflyg). I det fallet så var det så att resebyråerna bytte leverantör. (jag vet att det var fulspel men så ser det ut)

Hade Avitrans haft ett eget biljettkontor med egna linjer som även fortsättningsvis hade sålt biljetter under namnen Avitrans och bara låtit Nextjet trafikera så hade det varit övergång av verksamhet….?

Inte tänker Direktflyg beta namn till AVIES eller AIS-airlines för att sälja biljetter till och från Bolanche international? Och inte tror jag heller ett ryssarna kommer att sälja biljetter på Diresktflygs gamla linjer?
Nej, tanken från Direktflygs sida är ju att allt ska fortsätta precis som förrut bara det att de anställda kan fara och flyga (haha) och istället tar man in billig flygskolepersonal som tar över deras jobb? Detta borde vara övergång av verksamhet och de avskedade bör ha rätt till att flytta med i sitt kollektivavtal till den nya operatören.

Lucifer
2013-11-15 11:18

@Lex

Du som verkar så insatt, hur gick snacket kring detta när Avitrans avvecklade sitt AOC? Maskinerna hamnade hos Nextjet, men Nextjet tvingades vl inte ta över personal från Avitrans?

Lex-flyg
2013-11-15 10:44

EU-domstolen har ställt upp sju kriterier för att avgöra om det är en övergång (Spijkers-målet). Omständigheter som påverkar bedömningen är arten av företagets verksamhet, om materiella tillgångar tagits över såsom maskiner och lokaler, om immateriella tillgångar tagits över, om huvuddelen av personalen tagits över, om kunderna tagits över, hur lika verksamheten är före och efter övergången och om verksamheten legat nere”

Spännande!
Maskinerna kommer säkert att leasas ut via direktflygs ägare (Övergång)
Op och biljettförsäljning samt varumärket lär finnas kvar (övergång)
Personalen tvingas ju bort, skulle annars flyttas över (övergång)
Kunderna ämnas ju tagas över (övergång)
Verksamheten är ju identisk (övergång) Man hävdar ju att det inte är någon skillnad (rikstrafiken)
Verksamheten kommer ju inte att ligga nere (övergång) Detta är väll vad bolaget hoppas på i alla fall?

SPF´s jurister bör absolut arbeta för att driva detta som Övergång av verksamhet. Visst vore det fruktansvärt sött om Defektflyg får pynta för ett ryskt bolag med svenska kollektivavtal och utlandstraktamente i Sverige. Och ett par hundratusen per pilot i vite.

SÅDANT HÄR OTYG MÅSTE BEKÄMPAS!

Johanna
2013-11-14 16:14

Sätt så mycket käppar i hjulen som ni någonsin kan, de där skurkarna till ledning/ägare är inte värda ett sk-t!!
Håller med, sjukskriv er för psykisk obalans pga uppsägningar……….

Jörgenz
2013-11-14 15:35

Direktflyg kanske går minus men Largus tjänar pengar. Samma ägare. Largus leasar ut dom gamla jetstreamarna dyrt till direktflyg

Anställd
2013-11-14 15:09

DETär ingen som inte fått sluta tidigare som velat det, sluta ljug nu !

SA
2013-11-14 15:04

Ivan – drabba piloterna ? det finns fler som jobbar på Direktflyg som inte är piloter.
De drabbas de me…

Ivan
2013-11-14 14:44

Dom tjänar bra med pengar fortfarand. Dom har rikstrafiken i Östersund-Umeå, sen kontrakt med Kiruna-Pajala-Luleå.. Dom andra linjerna går bra dom också. Tror inte ledningen vet vad eller hur dom ska lösa pilotsidan än. Trist att det ALLTID ska drabba piloter på bolag men ingen annan.

GG
2013-11-14 14:33

@ Fannie

En KK nu vore en mycket dålig affär för piloterna, mycket sparad semester och kompdagar som försvinner ut i rymden. För att inte tala om intjänad semester från 1april 2013.

Lönegarantin är bara 178 000 kr sen är tryggheten slut.

Sen vet jag inte hur man skulle få till en kk fram till årsskiftet, räkningarna kommer nog att betalas 🙂

SA
2013-11-14 14:18

Ska Direktflyg anställa utländska piloter ??? Jag trodde hela saken handlade om att man inte skulle ha några piloter ?

Fannie
2013-11-14 13:13

Råger: Då får de anställda (bl.a. piloterna) ut den statliga lönegarantin, i det här fallet får de noll.

Så… Nu tjänar ägaren på det, i en KK så skulle piloterna “tjäna” på det. Nu när de ändå får gå…

Svar ja
2013-11-14 11:49

Ja det är bättre att bolaget försvinner. Så kan en seriös operatör ta över.

råger
2013-11-14 11:29

Direktflyg har väl gått back 40-50 miljoner senaste 3-4 åren ?
Är det bättre att sätta bolaget i KK tycker ni ? Vem tjänar på det ?

Inte facklig
2013-11-14 11:10

Vad hände med MBL förhandlingarna? Företaget som piloterna är/var anställda av ska väl fortsätta att leva kvar som ett biljettföretag?

Stalin
2013-11-14 08:31

Bara att sjukskriva sig, och sätta företaget på pottan…..;)))

Katla
2013-11-13 12:43

Ännu fler arbetslösa piloter som kommer söka till Ryan för att sälja sig!

Undrande
2013-11-13 12:37

Har SPF släppt något uttalande? Hur kan det vara tyst om detta? Man är ju första svenska bolag att dumpa piloter för att anställa billigare utländsk arbetskraft? Hur ställer sig andra bolag till deras fulspel?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500