Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Varför tyngdpunktsläget som procent av MAC?

Tråden startades av Tyngdpunktarn

Jag läser som bäst ATPL-teorin på distans och undrar över en grej.

Vad är anledningen till att man på vissa flygplan anger tyngpunktsläget som en procent av MAC istället för som en distans från ett datum?

/Tyngdpunktarn

Publicerad den 2013-09-22 13:43
Skriv ett svar
Antal svar: 6

svar

I-Mac
2013-09-23 14:10

Att räkna från ett datum går ju bra så länge man inte har klaff eller flapps.

Vingprofilens korda ändras ju i längd om man till exempel kör ut en klaff, därför är det lämpligt att då räkna i procent.

Tumregel alltså, biplan och liknande räknas i datum, klaffplan i procent.

En annan sak att komma ihåg, om fåglar kan flyga så kräver flygning liten tankeverksamhet.

excel
2013-09-23 08:37

Det är enklare att jämföra mellan olika flygplanstyper. Oftast så mäter man ju hävarmen från brandskottet eller nosen på flygplanet. Låt säga att du har två olika flygplan som är olika stora där CGt på det lilla planet normalt sett ligger 5,5 m från datumet och på det stora 15,5m från datumet. Men genom att uttrycka CG i % av MAC kanske bägges CG ligger på 20% MAC. Det är dessutom betydligt enklare för en ingenjör att direkt se om CGt ligger långt bak eller fram genom att bara titta på procent-talet. Om du använder distanser måste du dessutom veta vart MACen ligger.

perf engineer
2013-09-23 04:39

Tyngdpunktarn,

Du får lägga tyngdpunkten på dina studier på Center of Pressure!

Du kan inte flyga ett flygplan där C o P ligger utanför vingens verksamma område. Du har begränsningar på MACZFW och MACTOW för att undvika detta.

Tyngdpunktarn
2013-09-22 22:32

Jag tycker tyvärr inte jag fått något bra svar. 🙁

Om man ligger i mitten av tyngdpunktsfönstret har man naturligtvis mest marginal. Men ligger man i mitten av MAC:en är man förmodligen redan utanför tyngdpunktsfönstret.

VARFÖR behöver man veta var tyngdpunkten ligger på MAC:en?

/Tyngdpunktarn

Jonny Rutten
2013-09-22 16:43

Tyngpunktsläget uttryckt som distans av ett datum räknas oftast om till ett %-tal av MAC vilket ger en bättre visuell bild av var på vingen tyngdpunktsläget ligger. Ju närmare mitten, desto bättre marginal!

perf engineer
2013-09-22 13:55

Det är ett avstånd, uttryckt som en procentsats från “framkanten” chord’an. Avståndet från ett datum skulle inte bli korrekt, eftersom det tillåtna värdet kommer variera med vikten på flygplanet. (Tror jag, rätta mig om jag är ute på cykeln)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500