Varför tyngdpunktsläget som procent av MAC?
Jag läser som bäst ATPL-teorin på distans och undrar över en grej.
Vad är anledningen till att man på vissa flygplan anger tyngpunktsläget som en procent av MAC istället för som en distans från ett datum?
/Tyngdpunktarn
svar
Att räkna från ett datum går ju bra så länge man inte har klaff eller flapps.
Vingprofilens korda ändras ju i längd om man till exempel kör ut en klaff, därför är det lämpligt att då räkna i procent.
Tumregel alltså, biplan och liknande räknas i datum, klaffplan i procent.
En annan sak att komma ihåg, om fåglar kan flyga så kräver flygning liten tankeverksamhet.
Det är enklare att jämföra mellan olika flygplanstyper. Oftast så mäter man ju hävarmen från brandskottet eller nosen på flygplanet. Låt säga att du har två olika flygplan som är olika stora där CGt på det lilla planet normalt sett ligger 5,5 m från datumet och på det stora 15,5m från datumet. Men genom att uttrycka CG i % av MAC kanske bägges CG ligger på 20% MAC. Det är dessutom betydligt enklare för en ingenjör att direkt se om CGt ligger långt bak eller fram genom att bara titta på procent-talet. Om du använder distanser måste du dessutom veta vart MACen ligger.
Tyngdpunktarn,
Du får lägga tyngdpunkten på dina studier på Center of Pressure!
Du kan inte flyga ett flygplan där C o P ligger utanför vingens verksamma område. Du har begränsningar på MACZFW och MACTOW för att undvika detta.
Jag tycker tyvärr inte jag fått något bra svar. 🙁
Om man ligger i mitten av tyngdpunktsfönstret har man naturligtvis mest marginal. Men ligger man i mitten av MAC:en är man förmodligen redan utanför tyngdpunktsfönstret.
VARFÖR behöver man veta var tyngdpunkten ligger på MAC:en?
/Tyngdpunktarn
Tyngpunktsläget uttryckt som distans av ett datum räknas oftast om till ett %-tal av MAC vilket ger en bättre visuell bild av var på vingen tyngdpunktsläget ligger. Ju närmare mitten, desto bättre marginal!
Det är ett avstånd, uttryckt som en procentsats från “framkanten” chord’an. Avståndet från ett datum skulle inte bli korrekt, eftersom det tillåtna värdet kommer variera med vikten på flygplanet. (Tror jag, rätta mig om jag är ute på cykeln)