Krismöte Norwegian- Boeing
Idag måndag 23 .9 står en Dreamliner trasig i Oslo, syretillförselproblem till cockpit, Norwegian har tydligen tröttnat och kallar Boeing till krismöte
svar
Norwegian @Fly_Norwegian
Last night we had a meeting with Boeing where we told the aircraft manufacturer that the situation is unacceptable…
Norwegian @Fly_Norwegian
…Boeing will take their share of the responsibility and make sure that spare parts are available at all airports we operate the 787.
Hade det inte varit bättre om dom hade “spare aircraft” ståendes ute på alla flygplatser?
Nu Gunnar kommer alla B787 flygplan självklart inte att gå sönder mer.
Alla flygbolag och pax kan nu andas ut, flyga säkert.
Slipsfolket som mötte Kjos har efter x antal wienerbröd löst alla/h problem.
*
N
O
T
*
Frågan är om Boeinggänget kom hem eller om man övernattar på golvet i sammanträdesrummet?
Hur gick mötet? Har dom lagat alla fel nu?
Vad är det här om Kjos och stolar. Ett tips är att ni tar bort alla stolar under mötet med Boeing. Det är säkrare om alla står upp.
Ja, jag läste det. Boeing sitter och tittar när man försöker få ordning på sitt eget flygplan och Kjos står på andra sida vattnet och sliter sig i håret. Det har blivit ett moment 22 och nu undrar man om Boeing verkligen vill träffa Kjos.
Handlade inte tråden om Norwegian’s krismöte med Boeing, inte om det statligt subventionerade låtsas bolaget SAS.
Mötet är inställt. Norwegian flyget som Boeing skulle flyga med från New York är inställt.
Kan nämna att i Norge har SAS-anställda de senaste 10 åren betalat in NOK 34 miljarder i skatter, att jämföra med de 1,2 miljarder som den norska staten har satsat i nyemissionerna.
Bara under år 2012 betalade SAS-anställda in NOK 7,5 miljarder i skatter till de skandinaviska ländernas statskassor.
Hur menar du nu? ARN basen betalar sociala avgifter i Sverige. Resterande baser betalar sociala avgifter i det lan man flyger. Så du menar exempelvis att alla på Helsingforsbas skall betala sociala avgifter i Sverige? Eller basan från ex Malaga? Det är emot EU regler. Eller om man vrider på det, skall USA kräva att sociala avgifter av SAS anställda skall betalas i USA pga att man flyger dit?
Privat inkomstbrskattning betalas dit arbetstagaren bor och det är inget bolaget kan belastas för!
Norwegian lever ju fullt ut på skattebetalarna, men i stället för att kräva mer pengar så struntar man att betala skatter, arbetsgivaravgifter, flaggar ut flygplan m.m.
@K
Håller med precis! För visst är det Norwegian du syftar på som får piloterna sponsrade av svenska staten (TFHS)’? SAS kan det ju inte vara då dom just nu går med vinst vilket höjer värdet på bolaget som skattebetalarna äger! Dessutom kommer att ge en bra slant till stadskassan vid en framtida försäljning eller avkastning från aktieinnehav. Ska man dessutom räkna in dom skatteintäkter vi får från dom anställda (Då dom tillskillnad från andra bolag betalar arbetsgivaravgifter och skatter och pensioner i respektive länder där dom anställda faktiskt jobbar!) Så är SAS bra för svenska folket.
Konkurrera gärna.. Men gör det på lika villkor!
Äntligen någon dom förstått att SAS inte är ett riktigt bolag!
Ett riktigt flygbolag tjänar egna pengar och lever inte på skattebetalarna!
Skall man vidare i USA är B787 och Norwegian inget alternativ snarast en katastrof.
På det sätt Norwegian försöker driva långdistansflygning krävs väl fungerande flygplan som inte utnyttjas till bristningsgränsen. Då är Dreamlinern inte något alternativ.
En biljett bokad med StarAliance ger dig trygghet och alternativ vid eventuella problem.
Ett Riktigt flygbolag är med i en Alliance.
Med ett Riktigt flygbolag kan man boka genomgående resor.
Ett Riktigt flygbolag tar hand om sina kunder.
Ett Riktigt flygbolag har kunskap och erfarenhet för den verksamhet de bedriver.
Ett Riktigt flygbolag har till största delen egen anställd personal.
Ett Riktigt flygbolag trixar inte för att lura skattemyndigheten och de anställda.
Vilka sjuka bittra människor det finns här i detta forum man önskar olycka och elände (rätt åt Norwegian/ få vad dom förtjänar etc) åt i detta fall Norwegian pga av man tycker deras anställningsförfarande är fel och att dom inte är ett riktigt flygbolag. Många människor som har sin försörjning via Norwegian, ett flygbolag är mycket mer än piloter och kabibpersonal. Till slut vad är definationen på ett riktigt flygbolag?
Idag smäller det, fortsättning följer…
Norwegian försenad igår igen!
Kapten ynkrygg är benämningen i italiensk media på kaptenen ombord på Costa Concordia som ju havererade för något år sedan.
Han vittnade när rättegången nu inleddes att det var hans indonesiska styrman som hade hållit fel kurs och orsakat grundet.
Kanske den flygintresserade nyliberalen Sjökapten vill utveckla?
” Kapten ynkrygg”? Vem? Förklara!