Varför har man ATC?
Kollar in VKG 124 som kommer söderifrån nu på radarn och de leds nästan upp till Enköping sen ner igen för vänstervarv bana 01 L på Arlanda!!!
Man tar sig för pannan!
svar
Om man upplever flygledningen ineffektiv så beror det nog mycket på alla restriktioner och förhållningsorder, särskilt bullerregler kring Väsby/Märsta/Sigtuna. När man lyssnar på ATC tycker jag ändå att många individer är så duktiga och serviceminded som man kan begära, kunde de i tillägg lära sig uttala ordet “feet” utan “Lidingö-i” vore jag nöjd.
ARN ATC leder inte trafiken effektivt. Vi som flyger runt i Europa och ser hur effektiv det går att vara kallar Arlanda för “det svarta hålet”.
Om det sen är flygledarnas inkompetens eller Transportstyrelsens begränsningar som är problemet vill jag inte uttala mig om.
Vad heter en sådan där sak man har allra längst upp på huvudet. Allra allra längst upp. Glittrande och ganska hög. Silverfärgad. Högst upp på huvudet.
Jo just det ja, en stor jäkla foliehatt!!! 😀
Med MLAT så kan FR24 visa flygplan med ModeS transponder, så nära 100% av kommersiella flygtrafiken syns idag på FR24.
Vill ni se onödiga track miles kan ni kolla på hur Lufthansa flög in till Kastrup idag. Kommer söder ifrån, flyger runt flygplatsen för att göra en approach bana 22 för att sedan “ångra sig” och landa bana 04.
Se länk: http://www.flightradar24.com/2013-09-24/20:01/12x/DLH8MM
Är spotter och hänger ibland ute på Arlanda.
Tyvärr är intensiteten mycket dålig.
Ett seriöst svar från APP resten bedrövligt som vanligt
Åk ut till Arlanda och besök tornet och kom sedan tillbaka med substans i era inlägg !
Man hävdar ofta att Arlanda inte har någon flygtrafik. Har hört siffran 700 rörelser per dygn? Någon som vet?
Ja förlåt. Jag menade Mode S. Flightradar 24 ger inte hela bilden av hur trafiksituationen kring Arlanda ser ut eftersom man inte ser alla flygplan som är i luften.
Trådstartaren kan därför ha gjort en felaktig analys.
Nog har de mod C på transpondern, det har även många klubbflygplan.
Mod C är en höjdrapporterande transponder.
Du kanske tänker på Mod S?
Observera att det inte är all trafik som syns på flightradar24 och liknande sajter.
På Arlanda finns ett betydande antal linjer som trafikeras av SAAB 340, Fokker 50, Jetstream 32 och andra flygplan som i många fall inte är utrustade med Mode C och därför inte syns på webben.
Bjuder du in mig APP ?
Det du skriver gör mig mörkrädd!
Här i Sverige diskuteras ständigt miljöproblem och effiktiviseringar.
Så ser man mycket ofta konstiga saker som sker i svenskt luftrum och man förstår inte varför?
Lite trafik, ingen åska, hoppas inte snöröjningen var ute redan och bla bla!
Kan ju beror på att han hade tur elva för landning, när han kom in TMA´t. Paralellerna används regelbundet i peak, dagligen, dock inte oberoende av varandra. Gör ett besök på ATCC så kanske du kan förstå varför vi gör som gör.
Inte på Arlande eftersom de nästan inte finns någon flygtrafik här.
Däremot på andra platser i Europa och ävriga världen är de vanligt.
Var nyligen i Amsterdam där det är normalt.
Jag kollade precis på stockholmradar.com och ser att de använder parallella banor just nu. Är det vanligt?