Sas kärra kvar i Preveza.
SK7616 skulle ha landat vid midnatt här hemma på ARN. Står mer info kl0600, så undrar om någon vet?
Måste ha gått teknik där nere, tänker då hur dom löser det?
Var på semester där för några veckor sedan och den flygplatsen är verkligen inte stor, knappt någon reguljär trafik och långt att ta sig (bilväg) till Athen. Så hur löser man en teknik på en sån här flygplats?
Trevlig kväll!
svar
Kom och tänka på den här fadäsen när jag läste inlägget
http://www.svd.se/naringsliv/sas-far-sakerhetskritik_5568817.svd
Det är inte säkert att flyga ibland:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1730368
Kommer ihåg när SAS flög runt med ej luftvärdiga flygplan…. Ha Ha Ha
http://www.svd.se/naringsliv/sas-far-sakerhetskritik_5568817.svd
Frågan som Alex skrev var ”hur löser man en teknik på en sån här flygplats”? Svaret är att det hela beror på vad slags tekniskt problem det rör sig om. Ett enklare fel med kanske ett komponentbyte kan lösas genom att man skickar ner en tekniker och reservdel. Vid ett större fel så kan man behöva skicka ner ett helt team, med det som behövs. Och det kan bli en ganska omfattande operation. Jag vill minnas att Transwede någon gång på -90 talet hade en MD-83 som fick motorhaveri pga att is från toalettpåfyllningen hade droppat ut och till sist byggt en stor isklump som lossnade och gick in i motorn. Med tillhörande diversion till en av dom mindre kanarieöarna (minns inte vilken). En ny motor fick flygas till grannön med Falcon Cargos L188 Electra och transporteras vidare med båt eftersom det inte fanns avlastningsmöjligheter för lastflygplan på ön dit MD-83:an hade landat. Finns säkert någon i läsekretsen som vet mer detaljer.
Trixare, SAS Danmark, SAS Norge och SAS Sverige skall vi dela upp allt i tre delar?
SAS har fått mycket hård kritik för sitt underhåll av både den svenska och danska luftfartsmyndigheter. Bla. så hade man inte koll på var nästan 2000 gångtidsbundna komponenter var installerade eller ej.
Norwegian longhaul är ett eget bolag, Norwegians vanliga rutter med 737 är mycket punktligare än SAS och billigare.
Det har väl inte med dåligt underhåll att göra då man får ett fel på en kärra.
Dessutom har jag åkt många gånger med Norweigian och jag har aldrig haft någon försening.
“Orolig resenär”, varifrån får du att SAS skulle ha brister i underhållet?
Flyg med Norwegian och Dreamliner får du veta vad dåligt underhåll är, 50% av alla flygningar försenade upp till 24 tim eller inställda.
SK7615 från ARN till PVK skulle avgått 16:15 men kom iväg 17:50 med SE-REX.
Nu har man skickat ner SE-RJU för att få hem folket och de beräknas ankomma ARN vid 14-tiden, nästan 14 timmar försenade med flight SK7616.
Sas verkar inte ha så bra underhåll på sina gamla flygplan. Vågar man verkligen åka med de?
Detta var väl antagligen en charterflygning, då tror jag att passagerarna har tagits till hotell över natten, det har säkert resebolaget hjälpt till med. Sen så försöker flygbolaget att laga flygplanet under natten men det kanske inte finns så mycket hjälp att få på den flygplatsen, då kanske SAS väljer att flyga ner en ny kärra för att hämta hem passagerarna, kanske tar de även med sig då en tekniker och reservdelar till den strandade kärran….