BKK-ARN 1402 kr. Dödsryckning Norwegian LH?
Alla avgångar från BKK till ARN, med Norwegian i oktober, kostar 1402 kr. Är det dödsryckningarna vi ser på longhaulsatsningen? Hur länge finns pengar – om man inte ens kan sälja biljetter? Kostnaderna måste vara astronomiska?!
svar
De hade gjort bättre i att hålla sig till Europa och medellånga flyglinjer som t.e.x Easyjet gör – möjligen även aningen längre flygningar.
Utöka i visumfria länder i Nordafrika och Arabiska halvön. Där har de en stor konkurrensfördel med sina B787, om de kan fylla planen. Med sina nya baser i England, Spanien och Tyskland borde det inte heller vara svårt.
Om de håller sig till max 3000mi (eller aningen mer) kan de använda sina beställda 737 MAX8 & A320 Neo på avgångar med färre resenärer och sedan B787 under “högtryck”.
Om man ska ha kvar någon långlinje så föreslår jag enkom JFK och sen ett samarbete med Jetblue för matning. Jetblue har ju också infört Premium-säten, så de har ungefär samma produktkoncept där.
Har ett tips på medellånga destinationer:
Marrakech (finns redan)
Agadir (finns redan)
Madeira (finns från OSL, och borde utökas)
Kanarieöarna (finns redan)
Dubai (borde utökas med B787)
Tel Aviv (finns redan)
Egypten (borde startas omgående)
Tunisien (starta omgående)
Cape Verde (från basen i LHR är det kortare än mellan ARN-DXB)
Gambia (visumfritt och lagom långt från LHR)
Ytterligare borde man satsa mer på direktflyg till sina baser från mindre flygplatser i Sverige. Om man t.e.x hotar Ryanair med direktflyg från VST till London så erbjuder man inte bara flyg till London (som nästan garanterat är fulla) utan även vidare flyg ut i Europa/världen. Många som uppskattar direktflyg…
Att konkurrera med gulfbolagen på långlinjer känns lönlöst. Dels drar de nytta av andra skatteregler, bensinpriser etc, men om de skulle behövas kan även de hyra in sydostasiatisk personal för att ytterligare pressa priser. Känns lönlöst.
Nu tänker Norwegian inte heller betala ut den ersättning som utlovats, enligt Aftonbladet. Börjar longhaul-pengarna att sina? De bränner förtroendekapital i en rasande fart, as we speak……… Kanske skall de inte syssla med dessa operationer? Hålla sig till Europa – det verkar ju funka.
Fråga de drabbade passagerarna vad de tycker!
Norwegians flygningar uppgår inte ens till charterkvalitet.
Fortfarande 1400 kr hela oktober, BKK-ARN. Norsk media börjar dessutom uppmärksamma passagerares rättigheter till ersättning, ibland upp till € 600 per sträckning. Hur skall denna ekvation gå ihop?
Hej, för 1400 kr täcker de inte ens upp kostnaden för bränsle one way. Tillkommer överflygningsavgifter, handlingavgifter, löner till crew, landnings avgifter, leasing avgifter flygplan m.m.
Ja jag vet att alla inte betalar så lite, men frågan är vad snittet ligger på?
mvh
Kapten
Jag förstår dig. Du måste nu börja intala dig dessa mantra för att inte bryta ihop. Det måste kännas jobbigt för dig att se att Norwegian är populära och är bra bokade. Kämpa på!
Norwegian vill ej ha så många passagerare, det blir så besvärligt när de måste ställa in en flygning (Bra att ha ledigt utrymme på nästa flight).
Förlåt, jag hade fel…. Fyra av fem av de nästa avgångarna från Stockholm till Bangkok är utsålda. De övriga gick via Oslo. Förlåt 😉
Planen som går är troligen fyllda med passagerare från inställda flyg.
Till era dödgrävares information så finns det inga resor för 1400 kronor till Bangkok från Stockholm. 4 av de närmaste 8 avgångarna är fullbokade och utsålda från Stockholm till Bangkok. Däremot finns det fortfarande resor för 1402 kronor från Bangkok till Stockholm 🙂
60-70% beläggning med biljetter för 1400 sek till BKK så behöver man varken vara mattelärare eller rymdforskare för att fatta att det går åt helvette.
Frågan är väl snarare om nån vill köpa norwegians dreamliners när dom lägger ner?
Efter det nittiofemte inlägget om att DY säljer billiga biljetter på sina lh-flygningar, så måste väl alla nu har fattat att DY kommer att konka och SAS får monopolställning igen? Heja sjuttiotalet, here we come!
Självklart är det katastrof att sälja långdistansbiljetter till så låga priser. Förmodligen har de inte alls lyckats marknadsföra sig i Thailand där det i övrigt säljs mycket enkelresor till Europa.
Jag tror fortfarande att Norwegian lägger ned Bangkok till våren och koncentrerar de övriga LH-flygningarna till OSL.
Om man tittar på ex AY i Altea så har de fullt eller nästan fullt HEL-BKK de närmsta veckorna. Snart går de ju också upp på två dagliga flygningar enl vintertidtabellen.
Visst är det inte högsäsong till Thailand än men inte heller gott om platser på de flighter jag kikar på.
Vad kostar det till BKK då??
Är väl ingen som flyger dit såhär års oavsett bolag.