Norwegian vill lämna Norge
Norwegian vill nu starta ett nytt flygbolag vid namnet “Norwegian air Norge AS” och syftet ses vara att kunna nå linjer man inte kan idag med norsk licens och att därför kunna registrera planen i ett EU land,man säger också att det inte är helt omöjligt att hela det gamla bolaget förflyttas till det nya 😉
svar
Ännu ett steg för dy mot fr
Finns inget öronmärkt för kontraktare, bara core via produktionsgarantin. Sen att kontraktare har flugit på corelinjer kompenseras med viceversa. Mao core har samma antal rutter… Lägger ingen värdering i det men rätt ska vara rätt. Mycket skitsnack om Torp!
Sen när finns det produktion vigd för kontraktarna? Trodde de var tillfälligt med kontraktare vid nya baser för att få flexibilitet?
Sen när finns det produktion vigd för kontraktarna? Trodde de var tillfälligt med kontraktare vid nya baser för att få flexibilitet?
Fast det är inte riktigt sant! Spansk besättning som ligger på Torp flyger mer på kontinenten. Den inrikestrafik som flygs i Norge till Torp flygs av corebesättning och de övernattar inte på nämnda plats. Sen finns det undantag där spansk besättning flugit inrikes i coreproduktion och det är uppe som case i rätten med hänsyn till produktionsgarantin. Det som inte nämns är att corebesättningar även flyger på kontraktsproduktion så det jämnar ut sig!
Svar till Anton:
Problemet blir när de som har bas i Spanien (och betalar sociala avgifter där), flyger passiva till Sandefjord och bor i baracker där för att flyga inom skandinavien. En bas på pappret (där det är billigast) och en helt annan i verkligheten.
Hoppas på strejk i höst.
Varför jobbar Anton på norwegian bara för han berättar klart och tydligt hur det fungerar med flytta basen utomlands. Denna jävla tråd med massa nissar som gissar hur allt fungerar får en att bli trött, lär er nåt och kom med argument sen.
Björn verkar ladda upp klubban inför höstens förhandlingar
@Anton. Du jobbar helt klart på Norwegian! Ni är precis som de som jobbar på Ryan, dvs att ni försvarar allt som bolaget gör. Hoppas att du vågar stå upp någon gång i ditt liv, annars kan det bli jobbigt!
PS! Jag jobbar inte på SAS! 🙂
Sv till 24/7. Till skillnad mot Ryan, så är det bastillhörigheten som avgör var skatten betalas. Svensk bas, så betalas skatter och avgifter i Sverige, spansk bas så betalas skatter och avgifter i Spanien. Hade det funnits en fransk bas så hade skatter och avgifter betalats i Frankrike (ej aktuellt).
Var är problemet ???
Björne airlines tycker jag eller björnshuttle
Då borde de också byta namn till Kjos Airlines de är ju ej längre ett Norsk bolag.
I en såpass konkurensutsatt branch är det kanske inte så otänkbart att man flyttar ut vissa delar till länder med lägre kostnader. Norge är väl inte direkt känt för att ha låga löner.
24/7, kom i håg at FR har overklaget-det blir nok en lang rettstvist.
Personlig finner jeg det interressant at retten henviser til et fransk decree som kom etter at Ryanair satte opp basen.
Den som idétipsade om att Norwegian ställer några plan på Skavsta,
kanske inte är så långt ifrån sanningen.
Nu när inte licenserna räcker till. Nya ägarna till Skavsta erbjuder säkert sina tjänster till Kjos.
Då får vi hoppas att alla “CORE” anställda har ryggrad och inte accepterar jobb med sämre villkor i det “nya Norwegian”.
Flyttar över allt till nya bolaget. Så kan personalen erbjudas nya “spännande” villkor i det “konkurrenskraftiga” bolaget. Listigt! Take it or leave it a la O’ Leary.
Enligt komiske Skånvik är det inte personalen eller fackföreningarna som bestämmer hur bolaget skall drivas. Kjos bestämmer.
Tyvärr är detta dåligt för hela branschen men känner en viss skadeglädje mot dem som tagit kontrakten i tron att de ska får core i Skandinavien inom 2 år. Väldigt naivt
Se där; nu börjar verkligheten äntligen att komma ifatt! Ryanair får stor skattesmäll i Frankrike för skattefusk, dvs för att regga anställda i annat land! Äntligen börjar EU få tummen ur röven i denna härva. Snart drabbar det DY också; mark my words…
Bit dig i svansen.
Vad menar du med ditt inlägg?