SAS – Kanarieöarna
Har SAS övernattningar på Kanarieöarna eller gör de turnaround?
svar
Gå o dränk dig!!
DON; Du är inge smart du! Ibland flyger vi t/r och ibland har vi stopp! Det varierar!
Maskinerna går ju alltid t/r, självklart!
Kanske inte DON, men du kan ju inte skilja på de och dem!
Det jag tror DY menade var, att planen vänder på t.ex LPA och går tillbaka till ARN men att man byter crew, så det crew som flög ARN-LPA får ju stop på LPA medan maskinen går tur och retur på en gång.
DY, “vi slyger t/r och har stop”… ?! Det är minsann inte dem klokaste korrarna dem anställer på Norweigian.
SAS Stockholm/Oslo har stop pga lång flygtid medans CPH klarar sig, är det inte riktigt?
Vi på Norwegian flyger t/r och vi har stopp på Gran Canaria, Teneriffa och Lanzarote
DK har stop på vintern, inte på sommaren – då flyger man t/r. På vintern flyger även personalen från MMX, CPH och BLL t/r.
Novair, Tui och DK har stop nere på öarna.
// M.P
Det håller dutymässigt, ganska precis. Man kan schemaläggas upp till 14 timmar. Dock flyger SAS med mindre maskiner, som går snabbare att vända – där sparar man in kanske 30 minuter. Är riskablare på vintern, då man kanske måste avisa, vilket tar tid. Blir det en försening på över ung. 1½ timme så måste man mellanlanda på vägen hem för att byta personal – oftast i CPH, om manskinen skall till Oslo eller Arlanda. Chaterbolagen har både övernattningar och t/r-flygningar. Ofta skall personalen flyga något annat, från Kanarieöarna, så det kan ibland blir 2-3 nätter nere på öarna.
Hur håller det Duty mässigt för SAS att flyga turn arounds om det inte gör det för andra bolag??
Till och med Norwegian har stopp, både på Gran Canaria och Teneriffe..
Alla skandinaviska bolag vänder inte alls! Vi har stopp!
Alla Skandinaviska flygbolag vänder idag = annars ingen lönsamhet.
Att ha dyra besättningar på hotell och traktamente kostar skjortan!! Ala 80-tal!!
Hur långt blir ett sådant arbetspass, blir det inte olidligt att sitta på level så många timmar?
Vi vänder