Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Cleanpilot.com

Tråden startades av En som vill ha en ren bransch!

Hejsan!

Det är som alla vet en smutsig bransch vi lever i.
Tänkte här skaffa en forum tråd för att bolla Idéer
för hur man kan ena en kår som är rätt trasig minst sagt.

Några tycker det är helt ok att betala en type raring för
ett antal 100′. Medans vissa inklusive mig själv är oerhört
förvånad att vår yrkesstolthet inte väger mer.

Tänkte själv lägga en idé.

Den lyder som följer att alla som har ett “rent samvete” och inte har betalat
sig in till ett jobb, tex som att köpa rating eller line traning, skriver upp sig på en och samma
hemsida. Tex på adressen cleanpilot.com kan man ha som adress. Här ska man endast addera sig om man ansluter sig till dom värderingarna som hemsidan står för.

Följande grundpelare kan jag isåfall tycka att man ska ha:
– bolaget ska stå för type ratingen samt line traning.
– “Jag tar inte ett jobb för under X summan”. (Här får man givetvis ha ett antal olika stegar så erfarenhet ska premieras”.
– Skatt ska företaget stå för, och vi ska vara fast anställda.

Kommer ni på fler så är det bara bra. Och så fort ett någon ny ska adderas på hemsidan så går ett meddelande ut till samtliga medlemmar, protesterar ingen på att han är ren så kan han ansluta sig till nätverket. Nätverket kommer inte att att acceptera personer som vill kränka branschen på ett sådant sätt att kaptenerna så långt det går vägrar att ta med en person i vänster sättet som inte står på listan.
Eller att man helt enkelt får börja med “utfrysning” mot följande person.

Vi ska inte köpa resor till annat folk, vi vill alla ha en duglig lön, jag säger inte lyx, men den ska innebär att ingen ska behöva åka runt och tjäna sämre pengar en en som tog ett jobb på närmaste hamburgare kedjan.

Gör vi inget åt saken snart så kommer vi ha förlorat branschen för evig och ingen vill jobba kvar.

Publicerad den 2013-10-04 14:28
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

RS
2013-10-07 09:07

Tjänar ca 50000:- per månad som kapten på ett svensk regionalbolag vilket jag tycker är en rimlig ersättning. Den lönen står helt i paritet med det ansvar jag har och hur komplexa arbetsuppgifter jag har. Snälla jämför inte pilotyrket med busschaufför då det senare inte på långa vägar kräver lika mycket av utövaren. Alla som inte är drabbade av janteviruset och har någon kunskap om pilotyrket förstår vad jag menar.

PAX1
2013-10-07 08:57

Intressant forum och intressant läsning men hur ni “piloter” resonerar gör mig som utomstående ibland konfunderad.

Ni vill att yrket har hög status, hög lön, fina förmåner och bra arbetstider. Samtidigt tycker ni inte om det faktum att det finns för många tillgängliga arbetstagare på arbetsmarknaden. Ni anser inte att folk borde investera 200- till 300-tusen kr för en typerating då det dränerar marknaden på alla dessa jobb med bra löner och förmåner.

Det kommer ju aldrig bli verklighet! OM en bransch har för bra löner kommer det alltid finnas en tillströmning av arbetstagare tills dess att balansen är återställd och lönerna är normaliserade. Vill ni hellre att möjligheten att utbilda sig till pilot (ur egen ficka) förbjuds helt? I så fall får ju bolagen total kontroll över de piloter de utbildar samt lönesättningen för de inblandade, och vad får er att tro att det är ett bättre scenario (kom inte med jämförelser innan flygets avreglering!)?!

Jag vill absolut inte att ni ska tro att jag är för den typen av skattesmitning och social dumpning som Ryanair sysslar med, det är en helt annan sak. Det som irriterar mig och får mig att undra hur nära verkligheten “piloterna” på forumet står är att många tror att man ska kunna lyfta löner som är så mycket större än en busschaufför eller sjuksköterska.

Har du betalat en miljon för hela din utbildning och sen “endast” blir erbjuden 25000 kr i månaden för ditt drömjobb, ja, då har du gjort en j*kligt dålig investering. Jag skyllde inte på någon annan när mina Ericsson-aktier störtdök 2000.

Lenny
2013-10-06 22:30

Två frågor:

1. Vilken pilot som arbetar tjänar mindre än någon som flippar burgare på donken?

2. Vart går gränsen mellan “duglig” lön och “lyx”?

Roy
2013-10-05 21:20

Och så kanske alla “orena” piloter skulle tvingas sy på en gul stjärna på bröstet också eller?

Det är knappast en kamp piloter emellan som behövs, utan en kamp mellan piloter och giriga arbetsgivare.
Man kan bara komma någon vart genom att ena ALLA piloter, oavsett om de köpt rating eller jobbat för en dålig lön.
Att utesluta eller mobba piloter som av olika personliga skäl känt sig tvingade att jobba på ett dåligt företag eller för en dålig lön/arbetsvillkor är bara elitistisk smörja. Väx upp!

Menar du på allvar att en kapten skall vägra flyga för att hans styrman visar sig ha betalat sin rating vid något tidigare tillfälle?
Låter som ett effektivt sätt att få sparken om något.

Jonny Rutten
2013-10-05 16:25

Nåja! Jag tror inte sista ordet är sagt än.

Buster
2013-10-05 12:14

Cleanpilot.com = klubben för dom arbetslösa !!!

Jonny Rutten
2013-10-05 11:25

Tanken är guld värd och rätt genomförd kan den säkert röna större framgångar för de enskilda piloterna än självaste SPF som tyvärr, i gott sällskap med den övriga fackföreningsrörelsen, spelat ut sin roll. De springer bara arbetsgivarnas och sina egna ärenden.

Slaveriet i Europa började avskaffas på 1200-talet. USA var något senare, 1800-talet. Irland tillät slaveri så sent som på i början av 1900-talet och verkar ha återinfört det på 2000-talet. Eller så kanske man kan kalla det Trafficking?

Putin
2013-10-05 09:24

Vilket bra initiativ!
Du vill bilda ett nätverk för piloter som vill ha schyssta villkor på marknaden 🙂 Jag tror de flesta piloter vill det…
Men i cleanpilot nätverket ska man även veta att man är “lite bättre” och tycka att mobbing är bra 🙂
Vilken härlig personlighet att ta med upp i luften med det ansvar det medför 🙂
Tycker att du verkligen du skall ägna 100% av din tid till att jobba med cleanpilot nätverket. Sätt det även på ditt CV 🙂

Tomten
2013-10-04 23:50

Jag förstår frustrationen bakom inlägget och den goda tanken bakom initiativet. Men…

Bygga ett starkt nätverk av branschfolk för att kunna göra sin röst hörd och faktiskt påverka – bra!!
Resonera i termer om “rena” och “smutsiga” människor och uppmana till utfrysning – nej tack!

Mitt råd är att fortsätt kämpa och bilda nätverka och skapa opinion. Var konstruktiv. Men börja för tusan inte mobba folk för då blir du inte ett dugg bättre människa själv! Dessutom bidrar det, tvärtemot din vilja, till att skapa än sämre och gnälligare stämning i branschen.

Jag stödjer dina idéer men du tappade mig innan jag läst klart.

Erik
2013-10-04 22:25

Är det här ett skämt? Var jobbar du själv? Ungefär hur många möjliga jobb finns idag, där bolaget betalar typerating till nya piloter?? Sorry, men det funkar inte i verkligheten som i dina drömmar….

Frasse
2013-10-04 19:27

Ert grundproblem är att pilotyrket idag är ett av de yrken som ger absolut högst avkastning på den investering yrkesutbildningen utgör. Det är därför folk betalar för både det ena och det andra för att få in en fot. Om branschen blir “förlorad för evigt och ingen vill jobba kvar”. Då kommer löneproblemet med största sannolikhet att lösa sig självt. Tillgång och efterfrågan. Men att i dagsläget beklaga sig över de “usla” villkoren för ett yrke där villkoren generellt är så bra att tusentals människor gladeligen betalar hundratusentals kronor för att få chansen att vara med och dela på kakan, det känns lite absurt.

Sen undrar jag, om kaptenerna ska vägra att ha en person som inte finns med på listan i vänstersätet. Innebär det att de ska acceptera att personer som finns med på listan sitter i kaptenens knä?

?
2013-10-04 18:43

Då vet jag inte vilket flygbolag du ska flyga med? SAS kan du flyga med ett par år till, sen ser det likadant ut där med 100% sannolikhet.

Det är rent nonsens att de piloterna är större risktagare, men det är en annan historia. Tiderna har förändrats – ska du med i den nya tiden eller tänker du sitta och oja dig hela livet?

Jonsson
2013-10-04 18:29

Behovet av piloter kommer vara enormt om 10 år, och då kommer det vara svårt att få tag i kompetenta piloter. Då kommer branschen bli bra igen ska du se, och bolag kommer locka med bra erbjudanden i kriget om piloterna. Detta spår experter på Boeing. Det blir snart ett statusyrke igen!

Trött
2013-10-04 18:28

Problemet är att de förmodligen anställer de som är benägna att ta störst risker för egna ändamål. Ett bolag med sådana piloter flyger jag inte med som passagerare.

Apan
2013-10-04 18:12

Jag förstår inte vem som ska spela domare i den här debatten. Det finns alltid orättvisor när det gäller förutsättningar för att få ett jobb.
Jag kan lukta mig till att det är just orättvisa det handlar om inte att bolagen har taskiga spelregler och det får mig att se rött, rött som Sovjet.
1. Vi har en spelplan framför oss och reglerna är satta.
2. Vem vill vara med och spela?
3. Den med bäst förutsättningar vann.

Jag tycker att erfarenhet och utbildning ska värderas högt och då är frågan om hur man ska skaffa sig mer av de båda?

All form av utbildning kostar pengar och tid är också pengar.
Bolagen är hur som helst inte korkade utan tar självklart det marknaden har att erbjuda. Utbildade och erfarna piloter. Piloter som betalat för att få erfarenhet.

Ior
2013-10-04 17:06

ABBA.
Det är ok att betala för flygutbildning hos en flygskola, för cpl mm.
Det jag tror han menar är just alla type ratings och ” pay to fly ” program.
Känner själv två stycken som köpt rating, B737.
Den ena av dom fick jobb för ett tag sen, på a320 vilket gjorde att han skulle behövt betala för två TR. Han fick tacka nej eftersom han inte hade råd… Ska det vara så?
Den andra knallar omkring på marken med en värdelös 737 rating på halsen :/

Flygbolagen skiter fullständigt i nu mera om du är duktig så länge du har det ekonomiskt bra så får du alltid ett jobb. Det är en aning galet om jag får säga vad jag tycker.
En TR för runt 200 000 är jätte mycket för en privatperson men för ett bolag som Ryan eller Norwegian att anställa 10 stycket för 2 mille för utbildning är en piss i havet.

ABBA
2013-10-04 15:36

Hur ska man kunna ha en yrkesstolthet om man inte har ett jobb att gå till? Jag tycker att det verkar vara en förvirrad tanke du har.

Sen kan man skapa en grupp för dem som inte tycker att det är okej att betala för sin flygutbildning ur egen ficka.

Trådskaparen
2013-10-04 15:23

Ett bra förslag anser jag, jag ser hur sjuksköterskorna tex enade sig till att få något bättre avtal genom att vara enade. Lag dom så kan även vår bransch visa framfötterna!

Och myndigheterna? Dom kommer aldrig förändra något i denna branschen, där finns även en Svensson eller Pedro pappa i ett annat land som gärna vill ta sin kära familj på sin härliga semester. Som dom absolut får göra om dom betalar för sig, så vi slipper betala deras semester i framtiden, fr enligt min mening åker dom på vår bekostnad. Och tror inte jag är den enda som är beredd att hålla med.

Och vem ska flyga runt paxen om vi säger NEJ!

Som du själv säger efterfrågan och tillgång, du svarar ju själv på din fråga, om det inte finns någon tillgång på piloter, så kommer företagen att tvingas betala för sig, detta ska inte enbart vara en nationell grej, det måste lyftas i hela Europa. Sitter många på stolarna i Europa som fortfarande har fasta anställningar som måste börja vägra denna epedemi. Innan det är försent och alla i Europa sitter med 10000 i månaden på kontrakt, då har planet gått, och vi kommer aldrig få tillbaka våra vettiga avtal.

Istället för att tycka detta är en dum ide, lägg den lite i munnen gurgla runt den och försök se det som ett bra första intiativ, och kom gärna med yttligare synpunkter som kan göra detta till något historiskt.

NYFIKEN
2013-10-04 14:49

och vem ska ni försöka påverka? Myndigheter?

Så länge passagerarna förväntar sig att flyga från Sverige till Spanien för 1800 spänn t/r, så spelar det ingen roll. Devisen tillgång o efterfrågan gäller även i flygbranschen.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500