SAS och SWISSPORT
Vet inte riktigt, men vad händer med SAS och SWISSPORT egentligen? Tycker det verkar lite för tyst om det. Någon som vet något?
svar
Ja – vad finns det för värde i SGS egentligen? Utrustning? – Nej den är tydligen leasad. Kunder? – Ja, men ingen garanti att dom stannar kvar förutom då SAS som in sin tur inte går speciellt lysande. Personal? – Ja, många med lång erfarenhet, och relativt hög lönekostnad. förmodligen dessutom en hel del rehab fall. Kanske hade det varit enklare, billigare och mindre komplicerat att starta upp från scratch?
Swissport är inte intresserade av SAS, då SAS inte kan lämna de garantier som Swissport kräver. Köpet av Servisair är strategiskt betydligt viktigare för Swissport än att köpa SAS Groundhandling. Detta torde bli en ren förlust för Swissport. SAS har mer eller mindre “skänkt bort” 10% till Swissport, för kunna gå till pressen och tala om nu är affären på gång. Ett rent spel för galleriet = de staliga garanterna. Nästa smäll kommer i bokslutet då substansvärdet minskas med 7-8 miljarder. Aj aj aj, nu måste Richard gå med mössan i handen igen.
@Fjutte, det är en fri marknad. Man får välja att köpa eller inte köpa vad man vill. Hade SGH varit ett bra bolag så hade det funnits många spekulanter.
Ledningen har inte uppfyllt kraven för stödlånet…ska dom sätta SAS i KK nu då? Det var väl ett krav under höstens “förhandling” att dom säljer SGH?!
Köper man endast russinen i kakan då?
Swissport vill inte ha SAS verksamheter på alla de mindre flygplatserna i landet utan bara på de största.
Det verkar som man inte har allt för bråttom från Swissports sida att införskaffa den största delen av SAS ground handling. Man har just köpt upp Servisair som har en stor verksamhet. Swissport skall sedan sammanbringa Servisair med sin egen verksamhet. Men för att visa sitt intresse för SAS ground handling så köpte man 10 % av verksamheten med avsikt att köpa mer senare när affären och införlivningen av Servisair är klart. Vilket kan ta tid.
Köpet av SAS ground handling kan ta flera år till.