“Diskussion före beslut om uppsägning”
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3775975.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10135667
Som tekniker kan jag inte låta bli att bli upprörd över vad jag läst.
svar
Problemet är ju att flygbranschen har blivit en rövarbransch, inte helt olikt byggbranschen. Där alla försöker lura alla och blåsa så många på så kort tid som möjligt. Det är rätt många ljusskygga individer med rymligt samvete som styr branschen idag!
Men visst, det är nog helt korrekt att det inte är lagligt men det är väldigt många saker inom flygbranschen idag som inte är lagliga. Vi som vet hur det ser ut på insidan vet hur illa det är många gånger.
Självklart skall man kunna framföra kritik till sin arbetsgivare – men inte i media. Det sköter man internt, dels av lojalitet men samtidigt av affärmässiga grunder.
Som privatanställd har man inte rättigheten att kritisera via media, endast offentliganställda har den möjligheten.
Hönan eller ägget…? En bransch som tävlar om vem som kan behandla sina kunder och anställda sämst och därmed bli billigast ska köpa in flygplan…?! Tja, hur skulle det kunna gå på något annat sätt?! Du får vad du betalar för. Det gäller i alla andra sammanhang också.
Är det verkligen någon som är förvånad? Att man sen går hårt åt dom som försöker uttala sig om detta är väl inte så konstigt. Att flygbranschen tar genvägar och tar risker (som tack och lov ännu inte har orsakat så många liv) är det väl ändå ingen som ifrågasätter?!
Kan bara instämma med S.Pocks inlägg.
Våra vänner i väster har många förtjänster och turen att ha hittat olja. Många har blivit rika och startat samt köpt upp företag. Kombinationen av nyrikedom utan ett industriellt arv och socialt ansvarstagande som vi i Sverige har haft i kombination med såväl kapitalism i bla skepnad av familjen Wallenberg samt stark fackligt och socialistiskt medinflytande gör att det rör sig om 2 helt olika världar. Å ena sidan en kanske lite för stark slagsida åt det fackliga med Las och Mbl som vi tar för givet, å andra sidan den mycket märkliga kombinationen av rå kapitalism,frånvaron av Mbl men samtidigt en utvecklad välfärdsstat med en otroligt homogen befolkning som ser gästarbetare som mindre begåvade.
I Sverige är vi vana att kunna kritisera eller i alla fall kunna göra vår åsikt hörd. I Norge är detta tydligen lika med illojalitet.
Vilket av länderna som har ett klimat som sporrar till en sund företagskultur borde te sig ganska givet. Det brukar leda till en sundare utveckling.
Oavsett lojalitetsplikt är det glädjande att inte hela flygbranschen är så fjollig. Det finns mycket som borde berättas om när det gäller flygbranschen. Tyvärr är folk för fega och vågar inte berätta om allt skit som försiggår.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10135720
Dramat över!
Inget skäl till avsked med andra ord.
Utan att kunna just detta fall men generelt:
I Sverige har man som anställd lojalitetsplikt, man kan bli avskedad om man uttrycker sig nedsättande om boladet på även privata forum som facebook, att då gå ut i en tidning……..
Sk medelarfrihet osv finns enbart för offentliganställda
“Som fackligt vald är det en plikt att kritisera om bolaget väljer att lägga ut underhållet och det sedan går som det gått.”
Verkligen? Kritisera i publik media? Detta är ett uppenbart försök till att plocka billiga fackliga poäng genom att skylla Dreamlinerns problem på bolaget och därigenom skada bolagets rykte. Han ska ha sparken så det visslar om det, inga tvivel om den saken.
Som fackligt vald är det en plikt att kritisera om bolaget väljer att lägga ut underhållet och det sedan går som det gått.
Vilket trams. Hur många IT-företag, banker, finansiella institut etc. etc. skulle tolerera att deras datatekniker går ut i media och uttalar sig negativt om företagets maskinpark eller ledningens beslut?
Svar: Inga.
Helt rätt om vederbörande får påtvingad avskedsfest, fanns ingen orsak att springa och hora sig i media om Dreamlinern.
Hur behandlar man passagerare och anställda?
Om jag förstår saken rätt så jobbar han på den del av Norwegian som har fungerat bra tekniskt, alltså inte LH. Hur SAS skulle bli inblandat förstår jag inte.
Scenario, han sparkes og han er leder av Norsk Flyteknikerforening, hvor mange SAS-teknikere vil da streike i aksjon som kan følge?
Vidrigt!