Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nextjet nödlandning

Tråden startades av Görna

“A Nextjet British Aerospace ATP, registration SE-MAL performing flight 2N-891 from Stockholm to Visby (Sweden), was climbing out of Arlanda Airport’s runway 19R when the crew stopped the climb at about FL100 due to an engine failure and returned to Arlanda for a safe landing on runway 26 about 22 minutes after departure.

A passenger reported the aircraft returned to Arlanda after an engine failed. A second aircraft thought to resume the flight could not depart due to a technical problem, a third aircraft could not start the engines.

The flight was cancelled.”

http://avherald.com/h?article=4699893d&opt=0

Publicerad den 2013-10-08 12:02
Skriv ett svar
Antal svar: 49

svar

Hagge
2013-10-19 17:54

Bulken av cargoflottan w.w är äldre plan. Pax plan som får lite extra cycles innan dom blir cola burkar. Visst byggs det nya cargoplan men på totalen inte tillräckligt för att gå säker vid in och utflygningar runt flygplatser. Jag har själv flygit cargoplan som jag och teknikern Melade med bläckpennan. Inga pax=lite mjukare tolkningar av Melböckerna…..

GGG
2013-10-18 18:16

@Svar till GGG
Det blir lite löjligt när du drar alla fraktkärror över en kam och kallar dem “kistor”. Jag kan tänka mig att en och annan ingenjör på Boeing, som byggt helt nya 747-8F och 777-F, skulle hånle lite åt dig…..ungefär som jag.
Du kanske borde bosätta dig i en bunker lååååångt under marken för att få bukt med din oro över att saker ska trilla ner på dig?

@Sjökapten
Äntligen en vettig tanke i denna tråd. Det skulle faktiskt vara intressant att se svart på vitt om fraktkärror är inblandade i fler haveri än passagerarkärror. Någon som känner sig manad att leta fakta och sätta samman den?

Sjökapten
2013-10-17 19:13

Bara av ren nyfikenhet:

Vissa hävdar att fraktflyg är farligt så då kommer givetvis frågan, forumsvammel eller fakta?

Hur många dödsolyckor har det varit med fraktflyg i EU de senaste 5 åren?

Svar till GGG
2013-10-17 17:52

Hade alla fraktpiloter vart seriösa skulle dom leva som singlar.
Varför skall deras fruar finna sig i att deras makar och pappor valt att flyga
gamla kistor som när som helst kan bli en av alla bortglömda haverirapporter
i alla länder. Nej föbjud flygcargo helt. Låt planen endast få flyga över områden
där inga människor bor. Klart oroande att ständigt ha x antal ton AL
flygandes över skallen.

GB
2013-10-17 12:56

Och inte fan ska man tro att man någonsin får ett flygjobb om man har en attityd som din, stackars krake.. buhu

flygrädd
2013-10-17 12:36

Detta är den roligaste tråden i detta forum..
Några försvarar relikerna (ATP) o skyller på sprickor i vingarna på A380???
Vad har det med verkligheten att göra???

Jaha .. Frakt el Pax pilot INTE FAN SKALL MAN KALLA SIG PILOT OM MAN FLYGER SMÅ PROPELLERPLAN!!!!!!!!!!!

THAT`S FACTS..

GGG
2013-10-17 11:44

Snacka om olyckligt val av namn….hade du lite otur när du tänkte ut det?

Hitta ngn slags fakta som styrker punkt nr 1 så ska jag peka dig mot Global Supply Systems som flyger enbart frakt i nya 747-8….

Jag gick själv från passagerare till frakt (utan att ha förlorat jobbet), så jag är själv ett levande exempel på att punkt nr 2 är fel. (Dessutom känner jag andra som gjort samma sak, så jag är inget undantag som bekräftar regeln)

På vilket sätt jag är “en del av problemet” får du gärna utveckla, men jag är precis lika glad om du låter bli med tanke på hur bra det gått för dina “fakta” hittills.

råger
2013-10-17 09:49

Inrikes turboprop i sverige ( exkl braatens ) är en sorglig historia.
Skulle inte förvåna mej ett dugg om någon köper in några MU-2’or från -70 talet
och börjar flyga Hultsfred-Bromma, Lycksele-Umeå etc

Sjökapten
2013-10-17 00:25

Om Du värderar din tjänst efter ev. glamorfaktor tror jag Du kommer att bli besviken om hur flygvärden kommer att utvecklas,

Snarare blir flyg än transport från A – B, varken mer eller mindre.

Om Du fyllt 30 borde Du kanske mer värdera saker som anställningstrygghet, tid ledigt med familjen, lön inklusive sociala avgifter mm.

Facts II
2013-10-16 23:27

Jag har flygit dom flesta typerna inom SK.
Men aldrig “frakt” som fast tjänst.
MD11 på Lufthansa några ggr som vän till en i cockpit.
Lite oglamoröst dock, ingen känsla.
Mvh
A330

Other facts.
2013-10-16 23:15

Ja du Facts, du verkar veta allt om livet du och varför i hela friden tar du upp detta på denna tråden om NJ. 🙂 Svart eller vitt ska det vara. Finns inga gränsland eller nivåer.

Jag ska förklara en sak för dig din lille sparv: Jag har flugit både passagerare och frakt. Standarden och den tekniska sidan på flygplanen har varit lika bra på fraktsidan, om inte bättre. Sen finns det piloter som hellre flyger frakt än passagerare eftersom de har fått ett fraktjobb med bättre lön och schema än på passagerarsidan. Det är en smaksak vad man föredrar för livsstil och det finns gott om folk som har “mindrevärdeskomplex” i denna bransch. Var glad om du har ett jobb utan att ha betalat varken utbildning eller type rating, då har du kommit långt.

Alla bolag har vissa “problem” ibland med sina flygplan. Inte minst de splitternya flygplanen som flygs av bland annat NLH och LOT. Glöm inte sprickorna i A380n.

Facts
2013-10-16 22:28

1.)
Fraktflygplan har lägre teknisk std än plan för kommersiella flygningar med människor.
2).
Piloter som flyger frakt har på ngt sätt inte lyckats få anställning som
passagerar piloter.
3).
Den som inte håller med mig ang 1 samt 2 och dessutom kommenterar detta
negativt är…”en del av problemet”

End of report

Svalis
2013-10-16 15:10

Sluta bråka nu barn.
ATP är en fossil=svar ja.
Att bolaget/typen sedan är g.k av Transportstyrelsen bygger på sista auditen och dess underlag. Ett fråntagande av detta kan ske på 1sekund OM synnerliga skäl föreligger för flygsäkerheten.

Pusse
2013-10-16 12:58

Har sjökaptener börjat häcka inne på Flygtorget nu?
Inte undra på att planen krånglar….

Sjökapten
2013-10-16 11:42

Det är knappast så att “folk” tror att ett flygplan är skit.

“Folk”, dvs de passagerare som skalll betala för biljetten är helt likgiltiga för vilket plan de flyger i, lika ointressant som vilket märke det var på taxibilen som körde till flygplatsen.

“vanligt folk” förutsetter att om planet är godtjänt för trafik i Sverige, då är det tillräckligt säkert.

De som tycker här på forumet är knappast representativa för en befolkning, till största del är de som utger sig för att vara “bekymrade passagerare” antingen pilot wanabees eller arbetar hos en konkurent.

Ior
2013-10-16 11:32

Jädran vilket roliga inlägg…
Intressant att den stora folkskaran tror att bara för att det är frakt är planen skit, visst att dom kanske är äldre många gånger men inte i f*n vill personalen som jobbar i dom (läs piloter) offra livet för det?

Nänä, det är samma regler som gäller oavsett om det är frakt eller pax.

Nutte special
2013-10-16 11:19

Vad har climbrate att göra med en ATP vars ena motor stängts ned?
Jag tror att pax skiten i den climb raten när deras liv kanske skall avslutas
pga historiska flygplan med taskig teknik.
Det är är bara fikonsnack för att byta ämne.
ATP är en relik, skall på sin höjd flyga frakt/post.

Bolle
2013-10-15 18:46

Palle kula: Även om APTn är en gammal häck så tar den mer än 500ft/m.
Tror att dom i artikeln menar att dom var tillbaka på backen igen efter 22min…

Orre
2013-10-15 01:52

Nu flyger inte TUIfly Nordic med 757or längre.

Kalle kula
2013-10-14 20:16

Är det bara jag som blir impad av ATP:ns climb rate? Hisnande FL100 efter 22 min! knappa 500¨/min. Väl i klass med fullastad PA31:)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500