SAS anställning av styrmän
Hur gick det? fick de tag på tillräckligt med folk till slut på ARN?
Vet att lönen var ca 26-27 tusen i månaden brutto, inte ens kollegor på Ryan sökte av den anledningen.
svar
Till flygläraren, jag tycker att du har en god poäng. Men det var ju inte riktigt så förr heller, titta på SAS rekryteringar från NAIA/TFS. Lufthansas från egen skola, KLM, Airfrance osv.
Man tog nya folk förut också, de som inte hade lika mycket tur och timing och folk som tagit cert privat i USA fick flyga smått först. Är det verkligen bra att man stänger ute yrket för alla med under låt säga 1500h. Jag tror på mångfald inom yrket, jag flyger gärna med oerfarna piloter även en pissdag på vintern.
Dåliga piloter utan koll på läget finns det alltid, nya som gamla.
Som svar på kommentar till mitt tidigare inlägg:
Jag tycker du har rätt, “when shit hits the fan” skulle jag också hellre sitta med någon med många år på nacken och mångårig flygkänsla. Men handen på hjärtat, hade det varit farligare med en mer oerfaren pilot? Det tror inte jag.
Jag kopplar tillbaka till det jag skrev ovan i detta inlägg, jag flyger hellre med en BRA pilot den dagen än en MINDRE BRA, ny som gammal.
Jag accepterar att våra åsikter kring detta går isär.
Är det någon som har reflekterat över utspelet i USA där man nu inför regler som säger att piloter i tung luftfart måste ha minst 1500 tim totaltid? Det här är en reaktion på ett antal haverier och incidenter där man ansett att besättningen hade för dålig erfarenhet.
Om vi får en liknande utveckling i Europa och övriga delar av världen så kommer det att ha en avgörande effekt på flygets utveckling. Förr i världen var erfarenhet i form av flygtid viktig för piloter och resulterade i att många (alla) fick slava sig igenom några hundår i PA31:or och dylikt. Ofta var minimigränsen 500 timmar varav 200 tim 2-motor o.s.v. för att komma vidare till ett regionalbolag. Att flyga tungt kom inte på tal förrän man hade 1000 tim.
På den tiden krävdes också att man flög 70 tim/år i en verksamhet för att bibehålla sitt B-cert (CPL idag…)
Kalla mig gammalmodig, men det kändes som en logisk ordning.
I dagens värld med instant coffee förväntas man få 60000 i näven direkt efter skolan och med livserfarenhet som slutar vid gymnasiet.
Det var bättre förr…
Till U,
Ditt första inlägg om att jobba för Ryan var klockrent. Sällan man ser bra inlägg på detta forum.
Till U.
Du har delvis rätt i ditt resonemang men långt ifrån helt rätt.
1500h erfarenhet inom flyg är långt ifrån erfaren och en kapten med 1500TT har inte samma typ av erfarenhet som en med 5000h.
Att flyga en vanlig dag så märks kanske ingen skillnad. Men när saker börjar skita sig då är det oftast en stor skillnad. Reptilhjärnan börjar ta över ju mer det skiter sig och då är den till viss del rutinen som styr. Såklart inte i alla fall men i många.
Jag har 3k flygtid och lär mig fortfarande något nytt varje vecka på jobbet.
Ior! Jag håller inte med dig!
“Olyckor händer alltid oavsett vad du gör åt saken. Men om det sitter en Kapten med 1500h under bältet som bara flugit C172 och A320 (exempel) och en styrman med 200h som bara flugit C172 och A320 löser ett givet problem sämre än någon med mer arbetslivserfarenhet. Simple fact of life.
Jag motsäger mig inte att det är dumt att gå direkt från C172 till A320 men när denna någon blir kapten på 1500h och inte varit med om ett piss förutom i Simmen så blir det farligt om styraren är direkt från skolan.”
Jag håller inte med dig alls! Jag har flugit med nya bra och äldra dåliga piloter. Har man flugit 1500h, har förtroende och tillit till bolaget, är lämpad för yrket och van vid produktionen och linjenätet. Då har man tips och trix att lära från mer erfarna JA! Absolut. Men att det skulle innebära sämre flygsäkerhet, det stämmer inte i min värld. Att tro att erfarenhet = säkerhet. Då är man ute på JÄVLIGT hal is.
Vem går runt från en halvstabil inflygning till arlanda i halvokej väder. Inte är det den “gamle räven” inte! Vem kör en tokkort visual och kommer in HOOooooot och hiiiiiiigh? Vem slarvar med procedurer och checklistor? Vem “vilar” mest i flight deck?
Erfarenhet är naturligtvis bra, men en balans av erfarenhet i flight deck är att eftersträva. 2 “gamla rävar” är minst lika farligt som 2 1500h piloter.!
Grejen som många inte fattar är att ryanair har på några år gått från att “ge” sina piloter 900h per år till att ge dem 400-800 ja så illa som 400 är det på vissa baser. Det betyder halverad lön det, dessutom har nya skatteregler minskat vad man får ut varje månad.
900h i ryanair med gamla reglerna och skatt i sverige ger ca 35 efter allt är betalt i fickan för en erfaren ryanairstyrman. Det är en bra lön efter 1,5-2 år i 737. Tidigare var det helt rätt och lagligt att betala 6% sociala avgifter på Irland och då blev det så här.
400h i ryanair idag och med skatt i sverige ger ca 14000kr i månaden efter skatt och sociala avgifter.
A
I samtliga fall har jag räknat ut lönen på 12 månader, i ryanair får man inte lön på sin lediga månad men det är irrelevant och detta är vad det sklle motsvara i månadslön.
Alla som började sin karriär i ryanair för några år sedan GRATTIS! Alla som börjar idag och har tur med baseringsort och får flyga mycket NJUT! Alla som inte börjat än, lyssna inte på alla historier från förr. De gjorde vi som har några år på nacken med. Jag trodde jag skulle tjäna 60k i månaden som styrman det blev 40.
Ni som tror att ni ska tjäna 40 idag, läs stycket ovan igen.
Att arbeta i ett företag med kollektivavtal, pension, semester, pappaledigt osv är värt mycket. Men snart börjar tyvärr lönen i hela branschen bli för dålig. Å ja, när ni “gröngölingar” lyssnar på 3-4 år äldre styrmän som berättar hur det “är” så kom ihåg… Det var så det “var” när det är dags för er.
Enligt vad jag hört inom bolaget så ska man i framtiden även ta in helt färska utan rating. Man vill ha den möjligheten att få välja sina piloter utan krav på erfarenhet. Det som hindrat dom från att göra det nu är den oerhörda bristen på piloter. Man behöver alltså få in folk så snabbt som möjligt i produktion. Så hur det blir med det återstår att se, men det låter ju positivt..
Jag själv lämnade ett 5/4 roster på Ryan. Jag saknar det, men den tryggheten att vara en del av det svenska systemet väger helt klart över. Jag tror att man kommer kunna ta in en del folk från Ryan som är trötta på att harva runt nere i Europa och vill hem till Sverige, men när dom är slut blir det svårt att locka folk med erfarenhet med dessa löner.
Lönemässigt är det ändå betydligt bättre på SAS som styrman, om man ser till hela paketet. Att säga något annat är helt fel!
Det skadar ju inte att söka ändå. Att de återannonserar trots att de stängt igen en annons som var öppen väldigt länge beror ju säkert på att de har svårt att hitta folk som ställer på på villkoren.
Jag tror inte ens att folk från Ryan är så sugna på att lämna sitt 5/4-schema och gå ner i lön för att sedan köpa en bil + BR i Stockholm för 2 miljoner på en knapp sjuksysterlön.
Var inte det ens grabb och hans kompisar som skulle ratta CRJ?
Med andra ord prova sök iaf
Sas anställde 75 nya piloter varav 6st helt färska från flygskolan. Några av dessa danskar från flygskolan center air. Sas betalade ratingen.
!?: Skitsnack,
Hur många är det inte som drar ner till något östland,.. polen, ungern etc , betalar för sig och kommer tillbaka som läkare.
Det är ju ganska intressant att SAS går helt ifrån sitt flygsäkerhetstänk till att efterapa Ryanair genom att bara ta folk därifrån i princip och utnyttja den smutsiga branschen. Det är RIKTIGT tråkigt att SAS, som Sveriges “stolthet”, inte ens funderar på att ta in folk som inte har fläkt upp sig på alla fyra genom att tidigare köpt sin type rating.
Grattis till Ryanpiloterna, men tråkigt för oss vanliga döda som inte hade råd att betala 300k för sitt första jobb. Branschen är down.
SAS har åter lagt ut en annons där de vill ha fler sökande med erfarenhet på 737. Visade sig mest vara vilda spekulationer här…
Det jobbet vill jag ha! Vem ringer man?
Man kan också jobba natt på volvo lastvagnar utan studieskulder o ha 39 000 i månaden.. 😉
Clark – Jo du har helt rätt i ditt påstående.
Men överlag är arbetslivserfarenhet bättre än ingen alls. Ett litet simpelt problem för någon med 20års erfarenhet kan vara ett gigatiskt fatalt fel för någon direkt från flygskolan.
JAG tycker att man skulle behöva jobba upp sig och inte kunna köpa sig jobb, för som det är nu är erfarenhet mer en belastning än något positivt som det ska vara.
Vilken läkare hade du helst gått till? En 40åring med 10år i yrket eller en 30åring direkt från universitetet?
Ior:
Men vad är det som gör att du redan nu kan avgöra att det i det specifika fallet just är de två oerfarna som är hotet? Och att du i samma veva kan utesluta att två erfarna INTE skulle kunna utgöra ett hot i det specifika fallet?
Nej du. Varje haveri är unikt, och har ett FLERTAL faktorer som spelar in. Att som du gör peka ut en faktor som den mest avgörande är inte schyst anser jag. Tänkt på att de erfarnhet ibland kan vara till en last? T.ex British Midland flight 42, där erfarenheten av att ett instrument var oviktigt i slutändan ledde till två motorer avstängda och krasch innan banan?
Jag kan absolut hålla med om att det är olämpligt att ha helt oerfarna i cockpit tillsammans. Men det finns massor av andra faktorer på individnivå som kan utgöra lika stort, eller kanske större hot mot säkerheten. Kulturer, kroppsspråk, attityd, maktfaktorer etc, etc, där de mesta till största del är helt frånkopplat just erfarenhet.
Erfarna piloter hade säkert kunnat undvika olyckor som hittils har hänt, precis som nykläckta och pålästa piloter hade kunnat undvikit andra olyckor som har hänt…
Till framtid
Anledningen att folk blir piloter är för att de kan köpa sin utbildning då de är för dumma att komma in på betyg! Pilot är det enda jobb du kan köpa dig! Hade man kunnat göra det med läkare osv så hade det varit samma i de branscherna!
Cleark.. nu är du synisk.
Olyckor händer alltid oavsett vad du gör åt saken. Men om det sitter en Kapten med 1500h under bältet som bara flugit C172 och A320 (exempel) och en styrman med 200h som bara flugit C172 och A320 löser ett givet problem sämre än någon med mer arbetslivserfarenhet. Simple fact of life.
Jag motsäger mig inte att det är dumt att gå direkt från C172 till A320 men när denna någon blir kapten på 1500h och inte varit med om ett piss förutom i Simmen så blir det farligt om styraren är direkt från skolan.