Positivitet?
Hej alla flygare och flygintresserade.
Jag har senaste tiden skördat igenom detta forum för att lära mig mer om flygbranschen, och jag är en 24 årig kille från huvudstaden.
Under denna tiden har jag lärt mig mycket om flygbranschen både skrämmande och exalterade saker. Flygbranschen måste vara en riktigt häftig bransch att jobba i och mina drömmar är att en vacker dag ratta en stor maskin uppe bland molnen.
Tyvärr går dessa drömmar ibland i kras när man sitter på detta forum.
Jag tror att de flesta som drömmer om yrket som pilot går mycket väl vet om hur dagens bransch ser ut. (Självklart finns det dom som inte gör det) Men när man läser detta forum och ser hur vissa svarar de intresserade av att bli pilot blir jag mörkrädd och oroar mig för mänskligheten.
Branschen är inte säker för nyexaminerade piloter må hända. Men drömmer man om ett yrke som pilot tycker jag inte det ska stoppa en.
Ni som sitter där ute och säger “bli inte pilot det är onödigt, du tjänar inga pengar, du kommer aldrig få jobb”. Jag ser på hur ni skriver 90% av er är 50-60 år gamla och fan bittra på livet. Jag förstår att ni anser att det ska vara välbetalt att flyga flygplan och tycker 25 – 30 000 är ett skämt som ingångslön. Jag vill gärna höra om den YH-Utbildningen som erbjuder högre ingångslön än 25-30 000.
Ni gamla gubbar där ute som vet vad det är att flyga flygplan borde uppmuntra folk att följa sina drömmar ! Inte trycka ned dem !
Säg saker som “ingångslönen idag är inte vad den brukade vara men det är fortfarande bra för en 20-28 åring” eller “När du är utexaminerad så blir det ett par jobbiga år men brinner du för att flyga är det självklart att du ska följa dina drömmar!”
Usch och fy för er negativa människor där ute!
För alla er som har drömmar om att flyga eller vad som helst följ dem skit i dessa gamla gubbar som ruttnat fast i cockpiten och bara gnäller ! Jag för en ser fram emot att kämpa för att få uppfylla mina drömmar ! Och jag hoppas att få träffa alla positiva flygälskare där ute!
Ursäkta för detta meddelande men jag fick nog av att läsa alla dessa negativa svar från folk !
You make your own destiny!
svar
Lägg ner den här tråden nu vaaaaa, alla är så (o)seriösa 😉
Vad har du för jävla lyxjobb! “borta ca 5-15 nätter i månaden”, där jag jobbar är det 15-20 nätter borta från bas i månaden som gäller.
För övrigt har jag lösningen till dig som gärna skulle ratta en PA28 gratis resten av livet. Med tanke på hur utvecklingen ser ut så tror jag du faktiskt med ekonomisk fördel kan göra det! Hur då? Jo, utbilda dig till något man tjänar pengar på och flyg PA28:an på klubben! I jämförelse med vad du slipper lägga ut på en hel utbildning + att du med t.ex. en ingenjörsutbildning kommer att tjäna bra mycket bättre än vad du kommer göra som pilot så kommer du därmed kunna flyga PA28 “gratis” resten av livet!
@B:
Läs på om Cathay’s A-, B- och C-lönestege. Inte så fett som filmen vill påskina mao. Hong Kong är gräsligt dyrt att bo i och det Cathay erbjuder idag är gräsligt dåligt.
1300 euro på Vueling är ändå bättre än Travelservice som betalar 1000€ för sina styrmän… sug på den ni!
Får man 1300 euro av Vueling känns inte Ryanair så dåligt ändå, var det jag menade.
För TS, här har du en film hur ditt liv kan bli!
http://www.youtube.com/watch?v=mp88MrLZFkc
Lite positivitet! 😀
Ännu ett forumtroll som “hittat” hit. Att ni orkar svara.
@B
Vakna upp ur drömmen 🙂
Ryanair verkar vara en bra arbetsgivare trots allt…
I dag kan man pröjsa 32000 euros och flyga jumbo 747-400 i 500timmar för ngt bolag,man kan också om man vill pröjsa 65000 dollars och flyga B777-300 för Biman i Bangladesh,.Fler och fler bolag och konsultföretag inser att det finns pengar att tjäna bland vilseledda,desperata 24 åringar med frozen atpl och 250TT, som inget hellre vill att komma hem med en uniform..efter den dyra ,extremt dyra utbildningen.
Är det värt det? Tja, bara Satan vet. De flesta glömmer bort att de mer seriösa bolagen i mellanöstern har rigorösa tester och att China marknaden bara flunkar 60% på medical.Detta är piloter som idag flyger för Europeiska bolag och klarat Klass1 medical,som likförbannat flunkar chinese medical….
Jag vill bara säga en sak och det är att det är för tok för dyrt att utbilda sig till pilot idag.De enda som kommer att säga emot är flygskolorna i Sverige och deras belacker.
Det är väl kanonbra med sådana här forum. Finns ju hur mycket info som helst. Unga människor har väl dock en tendens att inte ta till sig information som “inte passar”.
Det är ju lite dumt!
20 årig hen:
Tror inte dina föräldrar tycker det är så kul att du bor hemma gratis och försörjer dig när du är 40 år gammal!
otroligt naivt att skriva något sådant, vilket visar hur ung och omogen du är, sånna som du som förstör branschen genom att sponsra skitbolag som utnyttjar unga naiva människor…
Gammal? Är 30 år gammal, har haft 1 flygjobb sen 2008, och blivit uppsagd 4 ggr och fått jobba igen… Får bara betalt när jag jobbar och har ca 500 000 i lån på banken… När du snittar 10-13 tusen kronor efter skatt i månaden och hälften eller mer går till ränta för lånen är livet inte kul…
Så dröm vidare du, men du sitter här och klagar sen du med när du är 30!
“Jag är en 20 årig hen som vill inget annat än att styra ett plan. Jag skulle kunna göra det gratis, köra en jävla PA28 hela livet eller välja bort det sociala livet om så var fallet.
Tänk realistiskt säger de, ja vad är då inte att ge sin själ till det man brinner för!”
Ja så kanske du känner nu men det vänder, tro mig. Till slut börjar man prioritera andra saker här i livet.
Jag gillar mitt jobb men jag kan inte rekommendera någon att själv finansiera hela sin flygutbildning för att KANSKE få en del i sönderfallande bransch.
Om man däremot kan gå den statligt finansierade vägen så kan det vara värt risken!
“Jag trodde först att du var en gammal gubbe som skrev, men sen förstod jag att så inte var fallet.”
Efter andra meningen, när OP skrev att han var 24, eller?
:C´n that Done that….
Jag tror att det idag inte existerar många sådana personer som väljer pilotyrket pga “glamouren” som du nämner. Att du ens nämner detta är för att du inte har något bättre än så att säga. Många vet idag att branschen är tuff, för vill man verkligen bli pilot så kollar man upp sådant innan man påbörjar sin utbildning (självklart finns det undantag för vissa personer som inte har någon koll alls, men den gruppen är förhoppningsvis relativt liten). Och eftersom det är mer vanligt att man pröjsar 500k+ för en utbildning än att du får den betald, så försvinner denna kvot av “glamour” personen.
Självklart finns det urusla löner, men det finns det inom vilket yrke som helst!
Jag vet precis hur flygbranschen är, det har många här på forumet lagt all för mycket tid att berätta om, men brinner man för något så tycker jag fanimig att man ska försöka! Jag håller inget annat än med dig som startade den här tråden! Men samtidigt kan jag absolut hålla med om att det är naivt att betala en så stor summa för en så tuff arbetsmarknad. Jag är en 20 årig hen som vill inget annat än att styra ett plan. Jag skulle kunna göra det gratis, köra en jävla PA28 hela livet eller välja bort det sociala livet om så var fallet.
Tänk realistiskt säger de, ja vad är då inte att ge sin själ till det man brinner för!
Till alla flygälskande pilotaspiranter!
1,Ta redan på vad en Vueling pilot tjänar som rattar en A320 i Spanien.
Givetvis fick hen pröjsa sin egen rating,det är mer standard idag.
Svar:1300 euro/månad!
Sug på den karamellen!
Den som ger sig in i denna bransch idag som endast är intresserad av glamour.pengar,kostym kommer att bli mycket besviken.Om du är gedigen pilotaspirant som kan tänka dig ratta propeller eller stanna i turbinträsket för att du trivs,Javisst,satsa dina pengar.
Faktorer som konstant sänker yrkeskåren är;LowCost bolag/Kontraktsantällning/Enklare att bli pilot än förr/Förr många piloter/Arbetsgivare som hatar kollektivavtal/piloter/Låglöne länders piloter.
Hur kan man konkurrera med en Spansk pilot som jobbar för 13000kr/mån?
Rätt tänkt! Men det är en jäävligt tuff bransch, jag lovar att du kommer fatta exakt vad jag menar om 10 år och hålla med om att du var jäkligt naiv när du började flyga.
Missförstå mig rätt, att flyga är underbart men man offrar sjukt mycket andra saker. Som ett normalt familjeliv, säker ekonomi, fast bostadsort, socialt umgänge, många jular med barnen, att inte resa bort på lov på samma sätt som andra.
Detta har tidigare kompenserats till viss del med en riktigt bra lön. Nu är det inte så längre, det betyder nödvändigtvis inte att lönen är så låg att man inte klarar sig för det gör man garanterat.
Du kommer att sova borta ca 5-15 nätter i månaden jobba 3 helger av 4. Ha mycket små möjligheter att påverka övrig ledighet och få jobba när alla andra är lediga, jämt känns det som. Du kommer att jobba mycket mer än 40h/ vecka och dessutom på obekväma tider och ovanpå det alla nätter borta som jag nämnde tidigare.
Jag säger inte att det är kasst att flyga för det är det inte, men när du kan få dubbelt så mycket tid med familjen för samma lön, för det kan du LÄTT få med mindre risk än vad det innebär att ge sig in i flygbranschen så kommer du nog en dag att tänka tillbaka och ångra dig lite.
Jag ångrar inte att jag valde pilotyrket, jag älskar mitt jobb! Men det är ett annorlunda liv, med det menar jag att ditt liv aldrig mer kommer kunna bli “normalt” efter att du börjat flyga. Men å andra skdan ger det annorlunda livet dig många fantastiska upplevelser som är få förunnat.
Välj själv och skapa ditt eget liv!
Jag önskar dig all lycka till och om du väljer att flyga så hoppas jag att vi ses en dag och kan snacka lite flyghistorier.
Är det din dröm så gör du som du vill.
Du nämner flera gånger ingångslön, nu ger det lite fel bild av hur det fungerar. Inom flyget handlar det inte om att få en ingångslön och sedan går det uppåt. Jag har själv jobbat i ca 10 år och skaffat mig erfarenhet över hela världen på flera typer, om jag nu vill hem till Sverige så är det inget bolag som erkänner den erfarenheten utan jag måste börja om från början med den lägsta lönen igen. Att ge en “nybörjarlön” till någon med 10 års erfarenhet bara för att han fått erfarenheten i ett annat bolag är enligt mig fel.
Tycker du själv att det skulle vara ok att efter 10 års behöva börja om på samma plats som dom som kommer direkt från skolan helt utan erfarenhet?!
Detta är till stora delar något du själv inte kan styra över utan det har mer med marknaden att göra. Bara för att du var färdig med din utbildning när det inte fanns några jobb i Sverige och blev tvungen att jobba i utlandet tills det att marknaden återhämtade sig.
Bra där!
Helt rätt.