Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad kommer att hända med Skavsta?

Tråden startades av Fundersam

Nu när Skavsta har bytt ägare, vilka förändringar kan förutspås?

Det är naturligtvis ett stort lyft för Sveriges tredje största flygplats. Men vad kommer att hända?

Någon som vet eller vad kan man önska?

Publicerad den 2013-10-16 10:38
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Kommunen
2013-10-27 21:51

Jag hoppas innerligt att EU förbjuder kommuner som är delägare att gå in med pengar, så får markandskrafterna istället råda fullt ut. Kommunen äger ca 10 %.

GÖSTA
2013-10-27 21:33

Från SN

“Förra årets förhandlingar med Ryanair gick dock mindre bra. Flygbolaget flyttade ett av de sex plan som haft sin bas i Nyköping. De ständigt ökande passagerarsiffrorna, som Skavsta gjort sig känt för, gick i stället ner 10 procent. Men paradoxalt nog var det just den minskade trafiken som gjorde vinsten på 1,2 miljoner kronor möjlig.”

Nyo
2013-10-27 17:37

Ove, håll dig informerad.

Här ett klipp från Södermanlands Nyheter:

” Skavsta-vinst för första gången.
För tre år sedan gjorde Skavsta en förlust på 15,5 miljoner. Nu har trenden vänt. År 2012 blev första året någonsin då flygplatsen gick plus.”

Tji fick du, tjock vart du, sen sprack du Ove.

Norpan
2013-10-27 16:39

Du Ove, nya ägarna av Skavsta tog över den 1 oktober. Idag är det den 27:e.

Kanske de kan få några månader på sig för att planera och förhandla med charterbolagen?

Skrattar bäst som skrattar sist.

Hasse
2013-10-27 13:43

Heja Skavsta!

Ove
2013-10-23 21:21

Skavsta har väl aldig gått med vinst? Källa på att det har vänt?

Haha, charten står på kö….varför flyger dom inte då?

Gant
2013-10-23 20:18

Detta blir ett rejält uppsving för NYO. Nu kommer dem klättra på listan över Sveriges största flygplatser!

Petter Jonsson
2013-10-22 22:15

Jag hoppas att man lägger ned Skavsta och istället förlägger Ryan Air-flygen från någon närmare plats till Stockholm än Nyköping.

Ekonom
2013-10-22 09:07

Vem ska betala renoveringen?
Finns bara ett svar: ägarna.
Pengarna kommer tillbaks med råge. Fler flygbolag innebär större inkomster d.v.s fler som kostnader kan fördelas på. T ex charter, frakt och reguljärtrafik.
Skavsta går äntligen med vinst och denna blir större med nya ägarnas satsningar framåt.

PAX
2013-10-22 08:15

När behöver huvudlandningsbanan 08/26 renoveras?
Vem skall betala denna renovering? Hörde en siffra på 20 mille. Stämmer det?

Skavsta är berättigad. Norrköping är ett skämt. Har många kollegor som jobbar i Norrköping med de flyger från Skavsta. Skavsta behöver bättre förbindelser till Stockholm. Tåg?

@fundersam
2013-10-22 00:39

De nya ägarna skall börja med jordbruk!

Pedant
2013-10-21 20:25

……..och Svedavia är privatägt? Eller …..?

Rampen
2013-10-21 20:14

@flygresenär

LFV driver inga flygplatser. Det gör Swedavia.

Flygresenär
2013-10-21 19:36

Många här klagar på Skavsta och Ryanair.
Konstigt att ingen vill skita ner Göteborg, Västerås och andra flygplatser som huserar Ryanair. Var finns konsekvensen?

Skavsta kommer att framstå som en segrare. Mycket tack vare att platsen inte drivs i LFV:s regi. Privat ägande kommer att vara vinnande. Marknadskrafterna blir rådande och därmed också kravet på överlevnad.

Se på Norrköpings flygplats. En döende relik som ingen vill ta i med tång. Idel kostnader – inga intäkter. Den som satsar där driver Ebberöds Bank.

Skavsta går numera med vinst. Därför lockas fler till flygplatsen.

Besserwisser
2013-10-21 16:50

Amerikanarna skrattar hela vägen till banken. Inte dåligt att få en flygplats på köpet!
Skavsta har allt att vinna. Om det inte vore bekant för vissa, så går Skavsta numera med vinst. Trots stora investeringar i verksamheten.
Amerikanarna hoppar av glädje att kunna serva charterflyget och reguljärflyget till USA.
Flygbolag står i kö för att köra charterpax i bägge riktningarna. Amerikanarna gillar Sverige. Intresset är stort för att flyga till exotiska Sweden over there.
Så Skavsta har allt att vinna och kommer att ge många sköna dollars tillbaks till ägarna som fick Skavsta “på köpet” enligt signaturen Analytikern. Skrattar bäst som skrattar sist! Kom ihåg de orden goa vänner!

Analys
2013-10-21 16:15

Spanjorerna skrattar hela vägen till banken ! Kolla vad amerikanerna betalade; Belfast går mkt bra – Skavsta fick man väl på köpet. Med 2,5 mill pax men ingen vinst är det ju ett skämt. När kom det ett nytt bolag till Skavsta ? Ingen kommer naturligtvis dit om man inte får samma deal som Ryanair o Wizz, vilket flygplatsen inte har råd med, då blir ju förlusten ännu större. Nu kommer EUs nya konkurrenslagstiftning för flygplatser förbjuda skattesubventioner till flygplatser över 200,000 pax, undrar om amerikanerna visste detta…… Visst ska det bli spännade !!

Besserwisser
2013-10-21 14:53

Jag är helt övertygad om att Skavsta kommer att ta över en stor del av flygverksamheten när Bromma läggs ned för att bli bostäder.

Skavsta är det bästa alternativet till regionalflygplats i Mälardalen. Särskilt nu när Ostlänken kommer att byggas. Västerås, Eskilstuna och Örebro får säga god natt och i stället peta navelludd. Snopet för dem men bra för Skavsta.

Orion
2013-10-20 18:22

Inom tre år så finns många fler flygbolag på Skavsta.
Vad som lockar dessa är utbyggnaden av Ostlänken som ska ha en station vid Skavsta Airport. Det ger framtidstro.
Amerikanska ägarna är aggressiva i sin planering och i sina visioner om en attraktiv flygplats. Ryanair får en tuff förhandling med nya ägarna. Passar det inte så – dra vidare. Både EasyJet och Norwegian är intresserade att ta över efter Ryan.
Både charter och frakt står på deras önskelista.
Så framtiden ser ljus ut. Spännande tider stundar.

Neo
2013-10-18 15:45

Tack för informationen. Kanske det går upp för politiker och planerare att miljö och ekonomi går att kombinera till något verkligt bra.
För oss vanliga dödliga verkar det självklart att mindre tid i luften samt kortare tid på landsvägen gynnar miljön och ekonomin.

Nu finns det också nåt som kallas prestige.
Knäppgökar som tjänar grova pengar på att köra i gamla hjulspår ska bort innan förändring kan ske.

Hoppas att marknadskrafterna får verka fritt.

Airfreight
2013-10-17 18:41

Din finns en utredning som visar att Skavsta ligger geografiskt bättre till än Arlanda med tanke på både miljö och ekonomi.

Miljömässigt klart bättre då 90% av all air cargo flygs i sydlig riktning. T ex till Shiphool för vidare transport ut i världen. Det innebär mindre flygbränsle och kortare flygtid.

Lastbilar sparar många mil då de flesta kommer från söder – närmare till Skavsta. Stockholmarna slipper då alla lastbilar till ARN över Essingeleden som nu förpestar luften i stan.

M.a.o. alla har allt att vinna på att flyga från Skavsta. Både miljön och ekonomin mår bättre av kortare tid i luften.

Satsa på Skavsta för allas bästa!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500