Problem med Cseriens flygutprovning?
http://www.flightglobal.com/news/articles/first-cseries-test-aircraft-re-enters-ground-vibration-testing-391806/
Sedan CS gjorde sin första flygning för en månad sedan har den endast flugit 3 pass.
Nu gör man tydligen om markvibrationstestet, tyder på att man har stabilitetsproblem?
Inte bra alls. för klara utprovningen behöver den flyga 2500 timmar vilket skulle ta c:a 12månader enligt det ursprungliga programmet.
Nu kommer i och för sig nästa provflygplan att kunna tas i bruk så att möjligen programmet kan avverkas fortare, men detta medför i sig problem med att kunna införa de modifieringar som man normalt gör under en utprovning.
svar
Enligt Bombardiers senaste pressrelease innebär det leverans “andra halvåret 2015”. FTV3 (flygplan nr 3 av 5 i testutförande) är i luften per igår så det går framåt.
Mange, sluta fjanta, detta är ett forum där man diskuterar.
Gå o “bossa” någon annanstans
Om det stämmer så betyder det att Mavia får vänta… Frågor på det?
Enligt Wall Street Journal är första leverans uppskjuten till Q1 2016. Vad innebär detta för Mavia?
@Nadja, Japp, Mavia (eller rättare sagt moderbolaget Braganza med Per G Braathen i spetsen) äger Mavias avros.
//Hasse
Ett bakslag presenterades idag då en stor beställare Republic avbeställde 40 st C-serie, väldigt tråkigt för Bombardier som dessutom bara ligger på 77 loggade testtimmar vilket är väldigt lite jämfört med Airbus A350 som flyger hela tiden och har averkat betydligt mer än 1000 timmar.En glad nyhet är att Lufthansa tycks vara nöjda hittils vad man sett av C-serien. 10 flygplan till olika kunder är nu under byggande
Det har lossnat kan man säga, 2 flygplan flyger för fullt och just idag får man tillgång till flygplan ne3. Det är tydligen god stämmning på Bombardier och det är väl trevligt
Tråkigt att höra, men inte helt oväntat.
Med tanke på vad som hänt med t.ex B787 så kanske det är säkrare att eliminera problemen innan planet tas i trafik.
Så Mavia får vänta med infasningen. Tråkigt. Jag såg fram emot nya fina inrikesplan, det behövs.
Äger Mavia sina Avros?
Då meddelar Bombardier att C-seriens-100 trafikstart kommer att försenas ytterliggare till senare delen av 2015 och 300modellen sex månader senare,tyvärr är det säkert inte sista förseningen från Bombardier som presenteras. Airbus A320NEO verkar komma i trafik före C-serien.
Nånting föll av nr:2 i take-off. Någon form av slitskydd mellan spoiler och vinge.
Källa: http://www.flightglobal.com
Och PRECIS när Mavia ska få sin första leverans av CSeries, så går överklagandet av Brommas klass 3C-tillstånd igenom. Vad händer då?
Man tycks ha fått upp farten i utprovningen, man flyger högre ,fortare, längre pass och med två flygplan.Det ser ut att vara svinkallt i Nordamerika
Flygplan nr2 är i luften sedan igår 3 /1 2014 , då kanske man kan få lite snurr på det hela. Ett riktigt vackert flygplan C-series som förhoppningsvis blir en daglig syn över Stockholm var det lider
Liten film om FTV2 o FTV3 plus Christmas Greetings.
http://www.youtube.com/watch?v=56TkVlA1t4o&feature=youtu.be
FTV2 har nu påbörjat taxitester. Väntas flyga 29/12 om vädret tillåter.
Har de fått ordning på högfartsvibrationerna? Vanligen brukar det hjälpa med vortexgeneratorer.
FTV2 fick just flygtillstånd. Kommer troligtvis att börja flyga i mellandagarna. Borde sätta fart på programmet!
Bromma lär nog få ansöka igen innan Mavia får sin CSeries.
BROMMA har fått 3C klassificering idag.
Det måste väl vara positivt för Mavia o C-Series??
Vädret är en ganska viktig faktor vid flygutprovning, och som dom flesta experter här vet, så är väl inte Montreal den bästa platsen för det under okt-dec.