Boeing 777 obekväm
Åkte förra veckan en långflygning med en ny Boeing 777. Stolarna var mycket obekväma. Detta trots att jag åkte i ekonomi extra.
Stolarna är tunna och hårda. Sätet lutar framåt. Fick ont i i baken var tvungen upp och gå hela tiden. Det blev en mardrömsfärd.
Åkte samma sträcka förra året i en gammal B767. Den var mycket bekvämare. Dessutom hade den en bättre kabin konfiguration.
Är det vad vi kan vänta oss? Mer obekväma flygplan.
svar
Jävligt mycket ljud i kabinen jämfört med t.ex en A343. Hur kan det komma sig? Man tycker ju att 4 motorer borde låta mera än 2. . .
En av de sämsta är Emirates B777LR. Tio säten i bredd i ekonomi. Detta bolag rankas som ett 4-Star bolag.
Enligt sunt förnuft endast ett 2-Star bolag.
Boeing har gått i brächen för att packa passagerarna.
Det är inte billigare att flyg nu jämfört med förr. Du betalar mindre pengar men får motsvarande sämre service och utrymme.
If you did your homework before travelling you would realise that you did the opposite of what seasoned travellers do.
The A380 has wider seats and more legroom in general, irrespective of the airline, as well as having better quality air pressurisation which in the end, make the journey pleasant.
The B787 on the other hand, squeezes more people into it that is sensible so is very cramped when it does not break down.
The B747’s, some B777’s and A340’s and A330’s can be fine as long as you do not go for Emirates, whose B777’s is the worse way to travel bar none.
Airbus föreslår ny standard på sätesbredden 18″ medan Boeing minskar bredden jmr. B787.
Sedan blir ju stolen alltid en kompromiss, ska ju passa passagerare av olika storlekar och format. Jag reste ett par gånger med Thai;s 744 och deras ”Lie Flat” stolar i C-klassen. Jag är 179 cm lång men det kändes att stolen var konstruerad för kortare Asiater i första hand, i övrigt var ju servicen mm på topp så det vägde ju upp en del.
I bland finns ej några rimliga alternativ. Olika flygbolag har nödvändigtvis ej valt samma stolar.
Åskadarna på detta forum är nog det största trollen!
Jag är en av dem som tycker att SK’s MD80 säten är mycket skönare än deras A320/A321. Skillnaden är väl att man sitter PÅ sätet i Airbusen och I sätet på MD80.
Vikt och tjocklek är av högsta betydelse. Om man kan maximera en 777, men ändå försöka skryta med 32″ pitch, ja då måste ju stolarna bli tunnare. Hade en vän som jobbade på Recaro på 90-talet. Dom designade säten i turistklass (för bland annat LH), där den optimala sittkomforten uppnåddes om passageraren var 179cm.
Recaro har idag 5 olika typer av säten för turistklass, med 6 olika materialval (tyg/läder etc). Komfortfokus hos flygbolagen ligger dock på First – och Business Class.
Vissa bolag kör samma Y+ säten som i Y, men ökar bara på seat pitch lite grann.
Det ter sig lite konstigt att när man tycker att sin flygning var en “mardrömsresa” att då boka 2 till resor med samma typ. Och när han/hon senare har flugit A340 så var den sååååå fantastisk 😉 och han/hon kommer bara flyga Airbus här efter osv osv Och sen gå ut på ett forum som mest består utav troll och bittra flygbolagsanställda och gråta ut.
Personligen tror jag att denne passagerare är en utav dessa bittra flygbolagsanställda med en agenda att göra sitt yttersta för att smutskasta en det ena eller en det andra. Man blir fascinerad hur dessa människor orkar i tråd efter tråd.
Den kudde jag köpte gjorde den 9 timmar och 45 minuters flygningen uthärdlig.
Men i stället fungerade stolen ej! Lutade ryggstödet bakåt men det gick ej låsa i fällt läge. Dessutom är konstruktionen med anslutning av hörlurar bristfällig. Passageraren intill mig skulle stiga upp då gick anslutningen sönder (felplacerad). Det var en ny Boeing 777 såg fräsch ut men upplevelsen av flygningen t/r ger bara en 2 på en femgradig skala.
Kommer inom kort att flyga en långdistansflygning med A340 återkommer med hur den flygningen upplevdes.
Tyvärr har jag också ytterligare två långflygningar t/r med B777 det närmaste halvåret dock med ett annat bolag. Hoppas de har bättre stolar.
Strax börjar mardrömmen igen! En 9 timmar 15 minuters flygning i ekonomi extra med en ny B777.
För att motverka problemen har jag köpt en kudde för att slippa träbänken.
Dåligt Boeing.
Att flygbolaget sagt att man vill ha en blå eller röd stol är inte att designa stolarna. De har nog endast lämnat önskemål.
Sedan går man ut i media och säger att man designat själva.
Samma sak som när du köper en bil och väljer klädsel motor färg med mera påstår du då att du designat bilen?????
Boeing har levererat obekväma stolar i B777 tror ej flygbolaget önskade obekväma stolar. Men Boeing sålde dem. Allt nytt är inte bra. Se bara på eländet B787.
@Sv Stolen
Då måste jag skynda mig att anmäla flera bolag som designat sina egna stolar!
Det är ju ett allvarligt brott som begåtts då flera bolag designat sina stolar som idag är i användning i respektive flygbolags plan.
Hur kan det ha förbigått myndigheterna och framförallt, hur kan Boeing ha installerat dessa stolar om bolagen inte fick designa dom??
PS Jag bryr mig inte om vem som ansvarar för översyn och godkännande av designen utan detta handlar om vem som designat stolarna.
Det är inte fritt fram att själv designa stolar det måste göras av en DOA.
Demonstration of capability for design organisations is managed by EASA in accordance with Regulation (EC) 748/2012, which includes design organisation approvals (DOA) or alternative procedures to DOA.
These activities are managed by EASA, which is responsible for:
The management of all design organisation applications
The issue of related DOA certificates and their continued surveillance
The issue of compliance statements for alternative procedures
Sorry lad!
@Sv Stolen
Jag har läst. Har Du? Det verkar inte så då jag EJ skrev att dom tillverkat stolarna som Du skriver. Jag skrev att dom designat stolarna. Det är fritt fram att designa stolar och få dom tillverkade och installerade i det flygplan som man köper, det kan alla göra.
Du läste tydligen ej svaret noggrant.
Det kan ha certifierat sina stolar och fått ett STC. De har troligen ej tillverkat några stolar själva.
Att ta fram egna lösningar kostar mycket pengar. Då väljer man nog inte att göra obekväma stolar. Obekväma stolar levererar ju Boeing, det behöver man ej betala extra för.
@Sv Stolen
Oj, vad du kan mycket svåra förkortningar. Med den vetskapen är det bäst att vi anmäler t.ex. Singapore Airlines med flera då deras egendesignade stolar tydligen är olagliga och ska omedelbart tas ur flygplanen!
Du vet tydligen inte hur reglerad flygplans tillverkningen är.
Man kan ej sätt in vad man vill. De måste vara godkända av flygplans tillverkaren eller genomgått en speciell certifiering (STC).
A supplemental type certificate (STC) is a type certificate (TC) issued when an applicant has received FAA approval to modify an aircraft from its original design. The STC, which incorporates by reference the related TC, approves not only the modification but also how that modification affects the original design.
Med Normalklassade flygplan kan man ej modifiera hur som helst.
Några sådana krav finns ej när det gäller innehållet i post.
@Passageraren
Jag visste inte att det var installationen som var orsaken till att stolarna är bekväma eller inte, tack för upplysningen! Nu ska jag direkt skriva till posten och klaga då min post är tråkig!
Men säg att det nu är flygplanstillverkaren som är ansvarig för den obekväma stolen….då är det ju väldigt lätt för kunden att begära att en ny “bekväm” stol tillverkas till deras flygplan.
Många flygbolag har designat sina egna stolar så jag tror inte på att man bara får välja från ett begränsat urval av stolar. Kunden kan designa, välja och vraka så att dom får den stolen dom själva vill ha i sina flygplan.
Flög med United Ekonomi extra.
Stolarna är en del av flygplanet! Det är tillverkaren som ger alternativen. För att flygplanet skall vara luftvärdigt krävs godkända stolar. Normalt är det tillverkaren som har kontrollen. Skall andra stolar sättas in krävs ett STC.
Ger tillverkaren tillstånd att installera obekväma stolar får man ta en del av kritiken. Det är också tillverkaren som installerat stolarna.
Få köper flygplan utan stolar och låter någon annan installera stolar.
Beror nog mycket på bolag.
Flög med Austrian’s 777 i vanlig economy i somras. Trots 3-4-3 konfigurering var det riktigt bekvämt, och jag är 190cm lång.