Diverterade plan till ARN
Då och då går ju kärror ex. Asien på väg mot kontinentala Europa ner på ARN. Igår KLM:s 777:a på väg från KIX till AMS. I våras en 77W från Air China på väg till Paris (vars descent mot ARN jag själv hade glädjen att följa via flightradar24 :))
Tidigare diverteringar har bl.a. varit JAL, BA, Air Canada (från DEL till YYZ) m.fl.
Nu kommer frågan:
Vad händer med paxen? Får de gå av i transferhallen i T5 t.ex? Igår kom inte KLM:s ersättningsplan förrän vid 21 vilket är ca. 7 h efter den oplanerade landningen i Stockholm. Vore grymt om de måste sitta kvar ombord.
svar
Nej passagerarna på det där planet fick sitta kvar till kl 20, sen bussades dom iväg någonstans.
Som sagt har flera plan landat på ARN med problem av det ena eller det andra slaget. Vid ett tekniskt problem som det var med KLM maskinen senast så brukar passagerarna sitta ombord tills man vet om felet går att fixa eller inte.
Med KLM flighten så var tydligen felet så allvarligt att man redan visste innan flygplanet landat att flygplanet inte skulle kunna fortsätta flygningen varpå man anordnade ett ersättningsflyg. Så man tog nog av alla passagerare och lät dom tillbringa tiden i någon av terminalerna.
Det har skett flera incidenter med passagerare som antingen druckit för mycket eller uppfört sig dåligt ombord men också när passagerare har blivit allvarligt sjuka då man tagit av passageraren och letat upp bagaget för att sedan tanka flygplanet och sedan skicka iväg flygplanet med de övriga passagerarna kvar ombord.