Hur står det egentligen till med SAS.
SAS vill ju inte för allt smör i småland, få en lågpris stämpel, på sig. Man är ju ett högklassigt affärsflygbolag.
Marknaden blir förvirrad, nu slänger man ut 1 000 000 billiga biljetter igen.
Det ger bara en enda signal – nu är pengarna slut igen – nu gäller det att få in lite snabba cash annars går det åt fanders igen. Är det ny kris på gång.
September siffrorna var ju urusla – något som verkar oroande, september skall ju vara en riktigt bra månad, både trafik och yieldmässigt.
svar
Jag slutade läsa när du skrev att pensionsskulden är 11 miljarder. Det viasr bara att du inte är tillräckligt insatt för att uttala dig vad man ska göra med sina SAS-aktier. Du kanske ska läsa på lite vad innebörden var av överenskommelsen förra hösten och vad den ger för effekt på pensionsskulden…
Flygbolaget SAS har dålig historik och hög skuldsättning, vilket gör att aktien inte lockar. Hela SAS värt drygt 6 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs.
Nettoskulden motsvarar därmed 93% av börsvärdet.
Det innebär inte mycket spelrum om SAS ekonomiska utveckling skulle försämras (pga tex generellt sämre konjunktur?).
Den höga skuldsättningen leder därmed till en förhöjd risknivå i SAS-aktien. Det negativa är att att SAS from nästa bokföringsår måste börja redovisa sin pensionsskuld på ca 11 miljarder kr. Dvs risk för att SAS kommer att behöva be aktieägarna om kapitaltillskott genom utgivning av nya SAS-aktier via nyemission vilket då lär sänka börskursen?
tillåtet statligt stöd till SAS?
Har SAS fått otillåtet statligt stöd från svenska och danska staterna under SAS-krisen 2012?
EU har inlett utredning om det: http://www.avanza.se/placera/telegram/2013/06/19/sas-eu-startar-fordjupad-undersokning-om-statstod.html
Det handlar tydligen om att SAS fick möjlighet att förlänga sina lån, och EU-kommissionen undrar då om det var tack vare stöd från svenska och danska staterna i någon form (tex att de gick i borgen för SAS lån?).
Frågan är om det kan leda till stora EU-böter för SAS om EU kommer fram till att det var otillåtna statsstöd.
SAS har ju genom åren jobbat med ständiga kostnadsbesparings-program utan att det i slutändan har lett till särskilt mycket bättre resultat.
Å andra sidan skulle SAS resultat säkert ha varit mycket sämre om tidigare kostnadsbesparingar ej jämförts.
“Sälj”: En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Vissa här verkar fullständigt ignorera hur mycket lån SAS dragit på sig, ringer inga klockor från den här tiden förra året tydligen..
SAS går i plus för första gången på länge, men för att situationen ska bli hållbar krävs fortsatt goda resultat och det återstår att se hur det blir med den saken.
@passagerare
Ja, domedagen närmar sig för lågprisbolagen!!!
Domedagen närmar sig med stormsteg…..
Det är lugnt. Inga problem för SAS man jobbar bara på att öka utbudet av resor. SAS är affärsresenärernas flygbolag. Nu vill man även få en del av sällan/turist resenärerna.
Lågprisbolagen får se upp de får konkurrens av ett fullservicebolag.
Sven Erik, jeg er ikke enig. Hverken Ryanair eller Norwegian gjør noe som er ulovlig.
Du verkar ju verkligen veta vad du pratar om. Borde inte du hålla dig för god än beblanda dig med folket här? Att rycka en räkenskap ur sitt sammanhang kan får vilket bolag som helst att se instabilt ut.
Kan du inte kolla lite på DY´s räkenskaper och berätta lite vad du ser där.. SNÄLLA!!!!
Det intressanta är att Norwegian just nu liknar en kombination av Sterling och Ryanair. Dumpa biljettpriserna som Sterling och socialdumpa personalen till bemanningsbolag som Ryanair. Hoppas vi är eniga om det @pf! 😀
Ja 747-8 var ju ett jättebra drag! Första nio månaderna 2013 har Lufthansa tappat 30% (!) av vinsten på fraktomsättningen. Det är knappast någon ljusning som väntar heller.
Oavsett, så tror jag givetvis inte att LH kommer gå i konkurs, men att som du hävda att nya plan innebär en lyckad verksamhet är rent skitsnack.
SAS däremot är långt ifrån en lika sund verksamhet som LH…
Kan inte du ringa till någon på LH och berätta vad du vet och framförallt ATT du vet att det går dåligt. Om du kunde varnat lite tidigare så kanske dom inte hade beställt nya flyg och sålt sina A380 och lämnat tillbaka B747-8. Ring nu och bli dagens hjälte.
@LH
Lufthansa gick ju i minus med mer än 200 milljoner euro första halvåret, så det kanske börjar ta sig. Köper de SAS också blir det kanske dödsstöten!
De flesta flyselskap vet hvor og når de har ledige seter i vinterprogrammet. De førsøker å friste pax som ellers ikke ville ha reist for å forsøke å få noen kroner eller Euro ekstra inn i kassa.
Problemet kommer dersom man kjører disse salg hele året, det så man hos Sterling før de gikk ut av business.
Nu fick jag ett mail från Lufthansa om billiga biljetter till NYC för 4700:-. Sixten, vill ha ditt goda råd nu. Vågar man boka eller är det LH´s dödsryckning? Är det bättre att boka DY kanske eller vad tror du?
SAS har inte förrän i år gått i plus sen 2007, så pengarna har precis börjat komma in. Detta är ju dock resultatet av deras omstrukturering där en hel del personal lipar över både det ena och det andra.
Flygbranschen är alltid i kris.
Du verkar vara en man med en knivskarp insikt i flygbranschen. Så du menar att mail från BA, Air France, KLM, Finnair m.fl med erbjudande om prissänkta flygbiljetter, betyder att nämnda bolag står på ruinens brant?
Ponera att du har rätt, hur går det då för det andra bolaget som säljer resor till sydligare breddgrader för 199:-? Vill så gärna höra vad du tror om det kära Sixten. Lova att du inte håller oss på sträckbänken nu!
Dags för en ny utpressningsomgång mot personalen när säljsidan misslyckats?