Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

“Bränslet nästan slut ? “

Tråden startades av Nisses kusin

http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article17720322.ab

Är det bara kvällstidningjournalistik eller hur kunde “bränslet nästan vara slut och de var nästan tvugna att nödlanda i Riga ??

Publicerad den 2013-10-25 12:01
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

PAX
2013-10-29 17:57

Skit i Aftonblabbet. Dom jobbar bara med skräckinjagande Rubriker för att få oss att köpa tidningen eller deras Plus-tjänst på nätet. En gång tänkte lista alla domedagsrubriker på ett ställe, men det ger dom bara mer reklam….

“Kliar det på lilltån? Du kan ha mystisk sjukdom”

“Har du ont i huvudet ibland? Du kan ha Parkinson”

“Ont i röven? Du kan ha fått ett unik Tibetanskts virus”

etc. etc. etc. etc.

Dessutom verkar det som om en viss reporter (praktikant?) sitter och läser flygnyheter, för att sedan blåsa upp dem ur all proportion. Ibland är ju nyheterna 6-8 månader gamla.

Max
2013-10-29 01:17

Vindarna kan påverka resans längd och bränsleförbrukning väsentligt. Likaså kan prestandaberäkningar för flygplatsen begränsa hur mycket bränsle som kan lastas på. Kort rullbana / terräng.

B737 max kommer att ge dessa turer mer marginaler.

NAX
2013-10-28 14:30

Precis som föregående talare så kan DY gå ner för extra tankning på DXB-OSL oftast på ARN eller CPH.

Vet av att DXB-ARN ibland kan ha gått ner i BUD.

men...
2013-10-27 17:06

Nu är det ju så att det händer att plan från Kanarieöarna upp mot Norden också får gå ner för att tanka extra på vägen. Om du från Lanzarote inte kan lyfta ut mot havet så kan du inte ta så mycket bränsle som du behöver och måste kanske gå ner på vägen. På samma sätt går DY ibland ner på vägen från DBX. -800:an klara faktiskt inte alltid hela vägen. Till OSL är det väldigt vanligt förekommande.

Att det var tal om någon “nödlandning” som skulle göras i Riga är ju intervjuobjektets ord för övrigt.

Gissaren
2013-10-26 00:03
OPS
2013-10-25 21:44

Det kanske var en Decition point procedure? eller så hade de 3% tagit slut?

Jodå
2013-10-25 21:32

Helt klart tre resesugna sjuksköterskor som vill resa gratis lite mer… och hoppas på att få det genom denna artickel.
Vad de inte ska glömma är att de faktiskt, genom sin utbildning, aldrig får vägra att hjälpa till med sina kunskaper.
Nu tror jag att den välutbildade besättningen helt klart, (efter att ha läst vad de gjort, o min erfarenhet av sjukvård) skulle ha klarat av detta själva utan någon landning och utan deras hjälp.
Och vad det gäller bränslet nästan slut:
Skitsnack! DXB-ARN och DXB-OSL är bland de längsta flygningarna i världen med B737-800. Men flygningen bokas aldrig full med 186 passagerare. Aldrig! Den flygs ekonomiskt, dvs lite saktare för att använda mindre bränsle. Har själv gjort den sträckan på nästan 8 timmar många gånger, med en B737-800.
Nog om det och stoppa amatörerna! 🙂

resenär
2013-10-25 20:55

Flygtiden mellan Sthlm & Dubai är ungefär samma som flygtiden mellan norra Sverige och Norge till Kanarieöarna, ca 7 timmar. Många bolag flyger med Boeing 737-700/800 och Airbus 320/321. De är oftast fullastade med resenärer, bagage, taxfreevaror, mat och dryck samt fler än vanligt i kabinbesättningen. Hur kan de då vara så snävt för Norwegian att få bränslet att räcka mellan Sthlm och Dubai?

Kaj Videll
2013-10-25 16:24

Nu har du tagit starkt igen. Hade de haft 3% hade de väl för bövelen inte dykt? 3 eller 5% contingency fuel kan du lika gärna bränna upp på uttaxning. Den är bara ett krav på block.

Kaj Videll
2013-10-25 16:23

Nu har du tagit starkt igen. Hade de haft 3% hade de väl för bövelen inte dykt? 3 eller 5% contingency fuel kan du lika gärna bränna upp på uttaxning. Den är bara ett krav på block.

Gissaren
2013-10-25 12:09

Det är långt mellan dubai-stockholm för en 737:a. Kanske krävs en “inflight replanning” för att trixa till det så reserverna räcker?
Istället för bränslet nästan slut kanske det vore mer korrekt med “hade precis 3 % contingency fuel vid riga”. Inte lika catchy dock.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500