Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hermes OCH Small Planet?!

Tråden startades av Erik

Sökte en resa 31 oktober-7 november Göteborg-Erbil. Det visade sig att både Hermes Airlines (Air Meditteranee) och Small Planet Airlines (Fly Olympic) flög den sträckan. Jag fortsatte att leta och det visade sig att man kunde boka Hermes Airlines biljetter på http://www.air-mediterranee.fr/en-air-mediterranee.cfm.
Biljetter för Small Planet Airlines (Fly Olympic) kan man boka på www.flyolympic.se.

Visste inte att BÅDE Hermes och Small Planet flög på sträckan mellan Sverige (Stockholm och Göteborg) och Irak (Erbil och Sulaymaniyah)?!

Publicerad den 2013-10-26 11:30
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

Fredde
2013-10-27 16:11

@Erik

Såg detta på http://www.swedavia.se, därav antog jag det.
Kärran på avgången är YI-ARD, en A320.

Tid Till Flight Terminal Flygbolag Status

14:00 Erbil IA256 5 IRAQI AIRWAYS Startat 14:25

Erik
2013-10-27 14:35

@Fredde

Iraqi Airways flyger till Bagdad, inte till Erbil. Däremot så ska Zagrosjet börja flyga till Erbil.

Fredde
2013-10-27 12:57

Sen flyger ju även Iraqi Airways från Arlanda till Erbil. Lyfter vid 14-tiden från ARN…

Lenny
2013-10-27 00:50

Kan så väl vara, men ett stort bolag behöver nog inte befatta sig med småskurkarna eller?

Om man kollar på vilka bolag som trafikerar kurdistan och baghdad så återfinns ju Lufthansa, Austrian, MEA, Turkish, Royal Jordanian och gulfbolagen. Dessa bolag smörjer nog inte lokala partipampar eller tjänstemän.

Beläggningen är inte heller speciellt dålig, även om det sviktar av och till hos bolagen som idag trafikerar irak från sverige. Men detta beror på att många föredrar att åka med något av de ovan nämnda bolagen istället då säkerheten och tryggheten hos dem är betydligt större. Skulle det finnas ett väletablerat och relativt stort bolag som trafikerar dessa rutter non-stop från sverige så hade nog de som väljer att mellanlanda idag snabbt bytt till direktalternativet.

Pengasvag region är det inte heller, det investeras enormt i kurdistan just nu, och så kommer det att fortsätta ett bra tag framöver.

Sen när man ser vad folk betalar för att åka från Sverige till Irak så är det inte speciellt billigt heller. Det är billigare att flyga med Lufthansa till Hong Kong från Sverige än att flyga med Hermes eller Fly Olympic till Erbil, så viss vinstmarginal borde ju rimligtvis finnas. Något man inte heller får glömma är att i Sverige har vi en mycket stor grupp invånare med sitt ursprung i Irak, bra mycket större procentuellt än något annat land i europa, så även “etno-paxen” ger ett solit kundunderlag.

Anders1
2013-10-26 21:59

@Lenny
Norra Irak är ett av världens mest korrumperade områden. Allt handlar om att känna rätt personer och göra “handtryckningar” på rätt sätt. Få bolag orkar ge sig in i denna kriminella värld då passagerarunderlaget är både begränsat och kapitalsvagt.

Lenny
2013-10-26 20:33

Det är ett relativt nytt påfund med två bolag på sträckan (har dock funnits innan t.ex. Viking och MCA eller Torair och Germania).

Själv tycker jag att det vore trevligt med ett “riktigt” flygbolag på just flygningarna till EBL, ISU och BGW. När Germania började var det ett steg i rätt riktning, men sedan försvann de lika snabbt igen. Jag fattar inte varför t.ex. DY börjar att flyga dit, eller tillochmed SAS. Sköts det på rätt sätt och flygbolagen håller vad de lovar och har resurser att hantera störningar så måste det ju vara en god affär med tanke på den relativt höga och jämna beläggningen samt en inte helt dålig prisbild på biljetterna.

Kurt
2013-10-26 11:34

Ganska fascinerande att dessa bolagen ändå hankar sig kvar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500