Malmö Aviation på SAS-rutt?
Hej!
Ser att SK2686 BLQ-CPH flygs med en Avro RJ85 (SE-DJR) från Malmö Aviation. Är detta vanligt förekommande? Trodde inte att de hade något samarbete..
svar
@LOL. Det är Bombardier’s CS100 med 125 stolar och CS300 med 145 stolar.
Bränsleförbrukningen är ca 38% lägre än med Avro. Med tanke på att bränslet idag kostar runt 950 USD per ton, så innebär det en betydligt förbättrad ekonomi.
Ruben, okej vilka plan blir det?
@LOL, Malmö Aviation håller på att ersätta alla sina Avro med helt nya flygplan.
Förhoppningsfullt kommer detta att påbörjas under 2014/2015. Flygplanen är både större, tystare och har en bränsle ekonomi som är betydligt lägre än dagens flygplan. Det blir ett stort lyft för Malmö Aviation.
SE-DJR var ute och flög för SAS även igår, lördag. Bland annat på dansk inrikes.
Kanske har SAS fått akut flygplansbrist sen MD 80 togs ur trafik i går? En “ny” Airbus 320 från Indigo kom till Kastrup i fredags (OY-KAU) men den har inte satts i trafik än.
Tack för svar och klargörande!
@Fredde. Kan eventuellt vara att SAS har hyrt in Malmö Aviation för denna flygning, på grund av eventuellt tekniska orsaker eller annan orsak som gör att de inte har eget plan att flyga med.
SAS hyr själva flygplanet inkl besättning, och står för övriga kostnader som startavgifter, bränsle, flygplatshantering och passagerarrelaterade kostnader.
SAS och Malmö Aviation är “vänskapliga” konkurrenter.
Hur många Avro RJ86 flyger MAVI? Inte konstigt att man knappt får det att gå runt m man har såna plan, fyrmotoriga för knappt 100 passagerare 2013 som dricker bränsle andas ju inte företagsamhet direkt…