SAS flyttar om 737:or
Under helgen har SAS flyttat om ett antal 737-600 mellan Norge och Sverige.
Vad jag har kunnat konstatera är att 5 maskiner som de senaste åren flugit för svensk produktion, nu har hamnat i Norge (LN-RRC, LN-RRD, OY-KKS, SE-DOR och SE-DNX)
På motsvarande sätt har 5 maskiner flyttats från norsk produktion till svensk (LN-RCU, LN-RCW, LN-RPF, LN-RPH och LN-RRZ).
Effekten av detta blir också att Sverige nu enbart har 120-platsers version av 600-serien ( den s.k. europa-modellen) medan Norge får en större andel av 123-platsers versionen (inrikesmodell)
Sen är frågan om detta bara är något tillfälligt, eller om det blir bestående.
svar
Du har bevisat att norrmän ÄR idioter.
Du är oförskämd, dryg och fullständigt okunnig.
Håll dig till norska forum – om ni har några.
Conny, kom i håg at her i Norge har pax “a choice”, det er ikke bra om den maskinen interiørmessig er verre enn Norwegians -300.
sv pf, viser hvor liten totalkjennskap du har……try thinking outside the box/your box=ankdammen Sverige
Skönt att jag slipper DNX och DOR uppe i Luleå framöver, alltid ett aber när dom kommer. Tyckte de var konstigt att RRZ började dyka upp titt som tätt mitt från ingenstans, tur jag såg denna tråd. KKS är ju också jävligt sliten inom och utom så den får gärna vara i Norge..
Jag vet att 735 är 737-500, visste bara inte att SAS hade den typen.
Din oförskämdheter kan du behålla i Norge.
Får nog gömma limtuben jag också.
-400 var rätt (LN-BRE), men de tre andra är -500;or (LN-BRH,BRX,BUG)
🙂
Du har såklart rätt PA, glömde bort de gamla Braathens-maskinerna. Jag ska nog sluta att sniffa lim 🙂
Jo Micke!
SAS har Classic i form av 1 -400 och 2-3 -300. De skall dock bort alldeles snart.
@ pf: du blandar ihop DY med SAS. SAS har inga classic 737…
Och vad, mer exakt, är det man räddar om man flyttar tio flygplan mellan Sverige och Norge?
@ pf är det inte enklare för dig att vara med i Flyprat/ Flyforum då det sker på ditt eget språk ?
sv pf, det er sånne som deg som viser at svensker er “idioter”, på flyspråk er B-735 lik Boeing 737-500. V.g. slutt å vær kværulant og forsøk å komme med noe kløktig i diskusjonen…..
stundande konkurs pågång ,det handlar om att rädda vad som räddas kan.
Vad bra om de flyttat SE-DOR ( Elisabeth Viking) till Norge, för den är ganska nergången och sliten. Har flugit med den många ggr och de finns betydligt trevligare plan att åka med än den.
Visste inte att SAS har 735’or
Fra en amatørs sysnspunkt;Vinterprogrammet starter i dag, og vi vet at fom medio desember skal B-735 ut av SAS produksjon. B-735 går i stor grad på norsk innenriks, der har SAS et meget godt belegg. Da kan det være bra å ha 3 ekstra seter per avgang, noe som bare gir passasjeravgift(som SAS spesifiserer på flybillett) og marginalt ekstra fuelforbruk.
Ser gjerne at en som sitter “nærere” Frøsundavik forklarer bedre…..også om andre “interne” flydisponeringer mellom de tre SAS-land. Jeg antar at en del av de “nye” maskiner i SAS-flåten erstatter de snart pensjonerte classic 737’s…
Nu tror jag inte att dessa extra platser är det avgörande. Det handlar säkert om att standardisera konfigurationer avseende bokning och annat. Den huvudsakliga skillnaden mellan de två typerna är i övrigt att den ena versionen har något större galley, och även en främre toalett.
Norge har högre fyllnadsgrad på 737-600 så detta steg här helt naturligt.