Hur kan SAS köpa in nya plan?
Man har ju som känt beställt 8 A350 och 4 A330, och givetvis fortsätter man bredda sin flotta med olika typer av flygplan vilket minskar effektiviteten. Hursomhelst, vad får Airbus att planera sin produktionen efter en sån här beställning från ett bolag som mycket väl inte ens existerar 2018 när planen ska levereras? Man har inte löst finansiering – och frågan är om man kommer göra det. Det är många stora bolag som vill ha planen snabbt och i stora antal.
Är det en beställning SAS gjort till Airbus eller är det snarare en “ni kanske får planen 2018 om ni kommer upp med pengarna då och då”?
svar
Nisse SAS är knappt hälften av Lufthansa i storlek vilket förändrar omständigheterna ganska radikalt. Att ha många olika typer kräver framförallt många olika problem som måste lösas på olika sätt. Underhåll, procedurer för olika arbeten…. SAS och Lufthansa har helt olika förutsättningar för att klara av dessa problem…
Återigen, SAS har inte visat att man klarat av att genomföra sin strategi på ett bra sätt.
Ta tillex Lufthansa, i deras konsern finns turbopropp( bombardier atr) av olika fabrikat i fan registret finns airbus och boeing även bombardier samt embraer british aerospace osv listan kan göras längre, om man jämför med dom så är sas renast i världen.
Lufthansa tycker att det fungerar
Säga vad man vill om SAS strategi, men sanningen är att flera flottor många gånger större än SAS inte har sådan spridning mellan typer – och eftersom SAS knappast bevisat att deras strategi är vinstgivande på något sätt så är det ju inte mycket som talar till deras fördel. Att ha olika typer av flygplan gör allt mer komplicerat, kanske effektivare om det sköts väldigt rätt, men det verkar man inte ha lyckats med…
Exakt varför SAS köper Airbus och Boeing kan jag ej svara på, men det är så att det finns olika operativa skillnader mellan dessa två typer samt kostnader. Airbus dyr att köpa men billigare i underhåll, Boeing billigare att köpa men dyrare i underhåll.
Dessutom så får man ett bättre pris när man spelar ut mellan dessa fabriker mot varandra, absolut inte ovanligt.
Lättare att sprida risk med underhåll osv.
Nisse
@Rick. Allt ingår i SAS strategi (version 15) Enhetsflotta. Strategin är nu omarbetat till “en flygplanstyp till varje pilot”.
Jag undrar varför de köper in både 737 och A320? Blir det inte onödiga kostnader. Förmodligen har de en anledning, men vad?
Hi guys and dolls.
Fantastisk vittige hunde vi har her på siden , NEJ Nordmand er jeg ikke og for at bevise det skriver jeg nu på dansk i stedet for at pröve at hjälpe jer som jeg ellers plejer med mit svenske som jeg selv ynder at kalde SKANSKA , mix af dansk/skånsk og svensk , så samme navn for det som bygge firmaet.
Nej gud forbyde at jeg skal betraktes som norsk , det er dog en bundskraber på alle niveauer.
Men tror nu nok at Sas skal klare sig , mon ikke EU efterhånden får ryddet op i alle de fantastiske setups man ser for tiden og at vi får et ens regelset for etablering af baser , sociale afgifter , skatter og lign. således at konkurence kan drives på ens vilkår.
De förste späde skridt i den retning er taget fra EU’s side allerede sidste år og diverse skatteväsener i forskellige lande er ved at komme med ,men alt tager tid.
Norwegian gör det godt , men de gör det med et setup som kan blive umuligt/ulovligt at drive i en ikke så fjern fremtid.
Du har rätt. Det beror på många saker för SAS, som eurokurs, dollarkurs eller Konkurs 😀
Pierre du stavar som en kratta och det är inte helt uteslutet att du är norrman.
Är det så konstigt att man inte säger präcis hur man tänker finanserer sitt köp?
Tror du mistolker R.G svar , det är inte så att man inte har en aning hur man skal finansere men att man inte vill fatta beslut nu.
Destutom är det en total deal som också inbefatter renovering av 4 A340 och 4 A330, for din info så är det bara fyra A340 då fyra stycken går tillbacks till leasing bolaget och blir ersätt av dom 4 nya A330 Enhanced från 2015
Tror att du har fel där..
Det är DY som kommer att köra SAS i graven…
Tänk att slippa åka till CPH för att komma ut i världen..
Pierre, du verkar ju dock ändå fullständigt missa min ursprungliga fråga. Varför skulle Airbus prioritera eller överväga en beställning till ett bolag som var på ruinens brant nyligen framför mycket större kunder som vill ha sina flygplan direkt? Varför planerar man in sin produktion och får andra beställare att rätta sig efter ett bolag som inte kan garantera sin finansiering – vilket SAS uppenbarligen inte kan i nuläget när man knappt kunde betala bränsle för ett år sen.
Enkelt , man har inte låst sig fast på finaseringen än , flera möjlighter finns och därför tages ställning senare, mycket kan hända innan , t.ex ränte niveau , dollarkurs , eurokurs etc.
Pierre, om man har stenkoll på detta, vill du då förklara hur finansieringen för beställningen på 22 miljarder enligt chefen Gustafsson inte är bestämd?
Är du dum eller ???Ett bolag som Sas har netop detalj planeret allt sånt.
Så , Don’t you worry .. det gör vi andre inte heller . desutom blir där säkert behov för optionerne också när nu Norwegian Longhaul går i graven
Hört talas om leasing amatör!!