Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Arbetsvecka för piloter?

Tråden startades av sky

Hur ser arbetsvecka/månad ut för piloter?
Vilodagar? gnet osv..

Publicerad den 2013-10-29 02:07
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Ankan
2013-10-30 14:20

Det är väl inget konstigt med det? Räcker ju med en halvtidstjänst som kapten på Norwegian, de tjänar väl en 85-90 på heltid.

Met
2013-10-29 23:16

Du tjänar bra du Lupo, ändå kör du runt på VWs minsta bil? Använder du din pilotkarriär till att smuggla gods när du tjänar bra eller vad är hemligheten? Dela med dig till oss underbetalda slitvargar…

Ior
2013-10-29 22:17

Jag tar dig för ditt ord om du lägger fram bevis attdu är kapare på Emirates eller knappt då…

Lupo
2013-10-29 21:30

Var inte en sådan åsna nu Ior, det finns jobb som mitt. Inte många, men de finns.

Krama varandra i trafiken!

Ior
2013-10-29 21:23

Och Lupo är ett stort elakt troll….

Lupo
2013-10-29 20:40

Jobbar halvtid! Det enda rätta i marginalskattens förlovade land. Drar in ca 42000/mån och jobbar 5 ledig 14. Det finns ingen anledning att slita ut sig i solidaritetens näste, landet där landstingen faktureras 3500:- för en datormus och betalar utan att blinka. Nänemen, det där kan någon annan betala för.

Go’ natt!!!

Piloten
2013-10-29 20:36

Väldigt varierande. Mitt bolag har inga fasta arbetsdagar. Får schema månadsvis I mitten på månnaden innan. Det ger mina lediga dagar, minst 8 men normalt 9. Shiften som står på schemat ändras väldig ofta. Har ca 5-10 ändringar I månaden. Det kan ändras till vad som helst upp till 2 dagar innan shiftet. Vi flyger natt, morgon, kväll, dag och övernattningar. Så länge du har 12 timmar eller lika lång tid som shiftet innan om det var längre mellan shift så kan du flyga. Innom 2 dagar innan shiftet måste jag bara acceptera en ändring som börjar 2 timmar innan och slutar 4 timmar efter vad jag har shemalagt just då.

Så min typiska arbetsvecka är 1-2 dagar ledigt (I undantagsfall 3 dagar) som du vet på förhand. All annan tid måste jag vara redo att jobba. I slutändan flygs det ca 15 blocktimmar och det jobbade scheemat brukar vara ca 45timmar. Arbetstiden jag inte flyger spenderas som oftast sittandes på en flygplats.

TP
2013-10-29 15:50

Jobbar varannan vecka. En jobbvecka kan bli upp till 60h men vanligtvis kring 40h.

Fraktarn
2013-10-29 13:36

Jag jobbar ca fem dar natt/kväll vecka. Widebody frakt… Jättekul.

Hobbe
2013-10-29 12:55

Jag har jobbat split-shift, alltså jobba både morgon och kväll måndag till fredag, alla veckor alla dagar utom lörda/sönda, långt in i djupa Norige långt hemmifrån utan att komma hem en enda gång på 6 månader.

Efter 6 månader fick jag komma hem, för då var vi varslade!

NAS kontrakt
2013-10-29 12:53

Variabel med minimum 12 dagar ledigt per månad (100%). Ca 90-95h/månad och övernattningar beror på vilken bas du har.

olle
2013-10-29 12:47

5-6 nattflygningar i veckan låter mycket 🙂

Istanbul
2013-10-29 12:23

Ca 3-6 dagar på och 1-2 av, ca 8 dagar ledigt totalt per månad, sällan stanby. 90-110h i månaden och 5-6 nattflygningar i veckan.

frf202
2013-10-29 12:03

ryr:
5 på, 4 av.
av dina 5 på kan du ha 1-2standby beorende på bas.
1 ledig kalendermånad (90% vintertid) + 10 ytterligare dagar

Peo
2013-10-29 09:04

På det bolaget jag jobbar för flyger vi enligt 5-4 5-3 ( 5 dagar på 4 dagar av, 5 på 3 av ) låter kanske jätte skönt, men räknar man på det blir det många helger och ” halva helger”.
Säg att ett arbetspass börjar 04.00 med incheck ( får gå upp vid 03 typ ) så flyger vi fram till kl 15 ca ( 11h ) man är bra slut vill jag lova, andra dagen är eftermiddagstur 14-01. Och så där håller det på, mellan 9-11h duty varje dag. Man är bra trött när väl 4 av kommer vill jag lova.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500