Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Starta Taxiflyg eller Delägarskap

Tråden startades av Jonas

Hej,

Har länge funderat på att starta taxiflyg i Sverige med en Seneca V eller Piper navajo.

Är det en bra ide?

Jag har även tänkt delägarskap (franctional ownership) mellan olika företag. Verksamheten ska bedrivas i södra sverige.

Är det bortkastade penger eller kan man tjäna något????

tack

Publicerad den 2013-10-30 09:46
Skriv ett svar
Antal svar: 18

svar

Göteborgaren!!
2013-10-31 09:51

hej Jonas,

Tro fan att det går och tjäna pengar. Mend det är väldigt svårt. Du måste ha en businesss model som kan fungera.

Ett exemple är att inte köpa Piper Navajo och Seneca, men istället investera på en Pilatus PC-12

EASA regler för närvarande single turbo prop: (på Engelska)

Single-engined turboprop aircraft are banned to fly at night or in daylight IFR with either passengers or cargo.

Men det här kommer att ändras snart.

Om du lyckas att få dina klienter att flyga PC-12 så kommer det att gå bra.

Tänk att Direct Operating Cost för en PC-12 ligger runt 4850 kr / timme

Lycka till

Suck
2013-10-31 09:27

@ Jonas.
Det är gamla idéer du kommer med, men visst kan det funka om du har en eller flera kunder. Föreslår att du börjar i den ändan, jaga kunder och bestäm sedan vad du ska köra med.

Enklast är att hyra/leasa/köpa en flygmaskin och placera i ett befintligt bolag.
Se till att affären är bra så löser sig allt annat.

Jonas
2013-10-31 08:57

Jag har även tänkt och flyga frakt, aeromedical.

Vad tycker ni om Piaggio Avanti P180? den ska vara väldig billig i drift har jag hört.

Skulle det funka i Sverige?

Flyglärarn
2013-10-31 08:46

@ Privatjet citat “Jag jobbar i branchen men inte i det segmentet så jag är tyvärr för dåligt påläst för att kunna skriva med 100% säkerhet.”

Ja, det är uppenbart att du inte är så påläst. EU-OPS och Part-CAT har nämligen EXAKT samma lydelse för prestandaklass B, vilket en Navajo eller Seneca måste uppfylla. Således verkar det inte finnas bevis för “nya prestanda regler” som börjar gälla och helt plötsligt omöjliggör verksamheten.

Om ni inte tror mig får ni gärna jämföra gamla EU-OPS Kapitel H (OPS 1.525 och framåt) med nya Part-CAT Kapitel 3 (CAT.POL.A.300 och framåt).

Hörsägen brukar inte vara något bra att grunda sina idéer på, särskilt när det finns regelverk publicerade på både Transportstyrelsens och EASAs hemsida för alla att ta del av.

Pretto
2013-10-30 22:49

Vad är det inte de gamla prop planen klarar för prestanda i ett land som är platt som en stor P parkering???

Pretto
2013-10-30 22:49

Vad är det inte de gamla prop planen klarar för prestanda i ett land som är platt som en stor P parkering???

Hej
2013-10-30 21:34

Precis som i dokumentet och föregående talare säger så kommer du troligtvis inte klara prestandakraven för klass B enligt länkat dokument nedan.
Som det står i dokumentet 5 Oktober 2012 plus 2 års implementeringsperiod så kan du inte fylla kraven 5 okt 2014 så får du inte operera de planen kommersiellt.
Detta innebär en smärre katastrof för vissa bolag i Sverige som bla flyger frakt.

Flyglärarn
2013-10-30 18:44

Ja, du var ju så utförlig…

Optimistjollen
2013-10-30 18:36

Ja samma sak men onödigt många fler bokstäver !

För övrigt sa Warren Buffet att han aldrig satsade pengar i sådant han inte begrep sig på.

Flyglärarn
2013-10-30 18:16

Det är klart det går att tjäna pengar i flygbranschen.
Tror du på fullt allvar att det skulle finnas några bolag alls om det inte gick?

Bekymret när man har “tunga” bolag i stil med SAS, Alitalia eller Malev är att pengaflödet är så högt att minsta trassel genast ställer till besvär. Har man inte en Schejk med djupa fickor á la Emirates eller Qatar går det lätt överstyr.

I mindre bolag kan det istället vara svårt att nå upp till en kritisk nivå för att få det hela att snurra alls. Det är inte lätt att räkna hem ett flygbolag på en flygplansindivid när man “måste” ha flygchef, teknisk chef, utbildningschef, marktjänstchef, verksamhetschef, kabinchef osv anställd på hel eller deltid. Kan dessa inte flyga så blir det än mer ohållbart. Bäst är ju om alla jobbar ideellt, iallafall första 10 åren.

Därför tror jag inte att det fungerar med en Navajo eller två, man måste hitta på något annat. De som är framgångsrika har ju ibland lite tvivelaktiga metoder om man ser till personal och anställningsavtal m.m, därmed inte sagt att det måste vara så. För att konkurrera med “sviniga” bolag måste man ha något väldigt bra att erbjuda, eller själv anamma samma metod.

Å andra sidan, om man ska tro på ekonomigurun Warren Buffet så ska man hålla sig långt från flygbolag för de generar ingen vinst på lång sikt…

Optimistjollen
2013-10-30 17:54

Det är så himla härligt att det 2013 fortfarande finns optimister som tror man kan tjäna pengar i denna helruttna bransch -och dessutom med små propellerkärror.

Satsa dina pengar på vad som helst, men inte i flyget.

Posta
2013-10-30 17:06

Gäller detta även fraktflyg?

Flyglärarn
2013-10-30 16:22

Egentligen inte så mycket nytt men läs i regelverket:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:296:0001:0148:EN:PDF

Performance klass B börjar på sidan 90 i pdf:en.

Erik
2013-10-30 14:59

Vissa taxiflygbolag flyger reguljärt också, bland annat Copenhagen Air Taxi.

http://www.aircat.dk/?node=139
http://www.worldticket.net/cat/wp/en/

Privatjet
2013-10-30 12:26

Det kommer nya prestandakrav för kommersiell luftfart, som jag inte kan i huvudet, och jag vet inte exakt när de kommer men det är inom ett år. Jag jobbar i branchen men inte i det segmentet så jag är tyvärr för dåligt påläst för att kunna skriva med 100% säkerhet. Du gör bäst i att ringa transportstyrelsen och fråga om detta eller hoppas på att någon annan som vet mer än jag skriver här…
Jag vet dock till 100% ATT bestämmelserna kommer och då kommer du i europa endast få flyga privat med sådana maskiner. Så om du inte har planerat att bedriva svartflyg så får du varken flyga pax eller frakt med dem, du får dock ta med dig din gamla mormor och eventuell familj på en tur runt sommarstugan 😉

De två bolagen du nämner kommer bli tvungna att byta ut sina maskiner när bestämmelserna träder i kraft. Det gör man förstås inte förrän man har kniven mot strupen då det är en lång process att byta plan och skriva om alla sina manualer, söka nya tillstånd för typer med mera.

Jonas
2013-10-30 10:59

Privatjet

varför kan man inte få bedriva taxiflygverksamhet med navajo och seneca V. Det är flera bolag i sverige som flyger piper navajo för taxiflyg. EX, http://www.jonair.se/ och http://www.fly-logic.com

Vad är det för nya bestämmelser för prestanda du pratar om? och när kommer de att gälla?

tackar

Jonas

ACE
2013-10-30 10:07

Sen kommer 100 LL försvinna från större flygplatser och sen är den för dyr så det är inga bra maskiner…

Tänk om…

privatjet
2013-10-30 09:57

Seneca V eller Piper Navajo kommer du inte få bedriva taxiflygverksamhet med när de nya bestämmelserna för prestanda kommer. Du kastar pengarna i sjön om du skaffar sådana maskiner när det är så nära att dessa endast får flygas privat, och att lura in någon delägare på en sådan sak intet ont anande är inte speciellt professionellt. Du bör antingen satsa på en turboprop som klarar en sådan verksamhet prestandakravsmässigt, alternativt en light jet. Personer som har så mycket pengar över att de vill åka privatflyg/taxiflyg åker hellre jet än turboprop med tanke på komfort, restid med mera.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500