Ryanair rekryterar piloter igen.
Då börjar Ryan rekrytera flygare från och med November igen med hänsyn på deras ökande ordrar de kommande 5 åren. Krav: cpl irme atpl.fr. ansökningskostnader och typkurs får man betala själv dessvärre. Men lycka till ni som hade tänkt söka!
svar
Alla här inne i princip säger ” förfärligt, ta sitt förnuft till fånga, dåligt ” osv osv osv…
Om detta skulle symbolysera en bråkdel av alla ” arbetslösa ” svenska piloter så verkar det vara dags att få med resten alternativt skaffa bra bankkontakt för antalet ansökningar Ryan kommer få, det är något fler är än 1, det kan vi vara överens om.
Signaturen “737” bevisar med sitt inlägg att denne är totalt okunnig eller bara ute efter att provocera.
Citat:
“de jobbar inte särskilt mycket, sitter och dricker kaffe och njuter av solen varje dag”
Lever du fortfarande på 70-talet eller?
@737. Yea, yea, det är helt rätt. Bara gnäll. Byt till lokförare istället så ska ni att livet går som på räls.
Det bästa vore om andra seriösa bolag bojkotta styrare och kaptener från Ryan, och andra bolag där du måste betala för att börja jobba! Men det kommer ju aldrig hända, då vi alla är på väg mot just Ryans modell i stället.
Min enda förhoppning är att de som väljer en kortsiktig lösning i sina liv idag, alltså att ta ett snabbt jobb på Ryan och sabotera för sin egen och alla andras framtid, att dom kommer krypande om 10-20 år med mössan i handen, gråtandes och ber om förlåtelse för att dom förstört så mycket.
Det kommer bli tufft för dom då. Dom kommer att må dåligt med sig själva.
Det blir hemskt och jag kommer både att skratta åt dom och kanske förlåta dom – beroende på om dom förstör såpass mycket så att jag förlorar mitt normala flygjobb. 🙂
Ha en trevlig lördag!
Lugna i båten gott folk.
Herr Björn och doktor Oleary har inte en tillräckligt långsiktig plan. Dom tänker endast nutid.
Dom skapar en helt orimligt stor arbetsmarknad för piloter. En dag så kommer dom inte ha samma valfrihet på piloter, deras filosofi bygger endast på utveckling och nyetablering. Det är då pendeln slår över och piloterna kommer kunna förhandla bäst dom vill,
Frågan om det är detta eller en ordentlig krasch i luften som får staterna och se över piloternas trygghet.
Har du koll på vad du skriver? Det är bara inrikes traktamente som är skattepliktigt.
Det var på tiden att lönerna anpassas till verkligheten. De har varit alldeles för höga och de jobbar inte särskilt mycket, sitter och dricker kaffe och njuter av solen varje dag. Pilotens svar: vi vill inte ha betalt för vad vi gör, vi vill ha betalt för de vi kan. Löjligt vem sitter inte på höga positioner och har massa ansvar och dessutom tjänar mindre än gnälliga piloter som tycker så synd om sig själva. Välkommen till verkligheten…..
Sluta betala för att få jobb. Inse att ni är en del av problemet om ni ens tänker tanken på att betala för type-rating. Problemet är väl att ni redan betalt för att ta ert cert och därför tror ni måste betala ännu mer.
Tro sen inte att ni får välbetalda jobb på SAS eller något annat ställe. Ingångslönen på SAS är cirka 30 000:- och på väg ner ännu mer. Traktamentet är också på väg nedåt. Just nu är det max 4000:-/mån före skatt. Alla andra som skriver annat är troll.
Det mest patetiska med det hela är att vi som sitter med 3-10 000+ timmar utan en 737-rating är helt körda i svenska branschen eftersom Ryanair har en filosofi att man inte ska anställa erfaret och kompetent folk. Det innebär att NAS eller SAS inte anställer oss på grund av att de kräver type rating med erfarenhet på typen. Inte bitter.
Ryan anställer INTE oerfarna skolpojkar (och fåtal skolflickor) på grund av att de är kompetenta erfarna yrkesmänniskor. De anställer dem för att de är flexibla, accepterande och lätta att manipulera (forma). Ryan är rädda att erfaret folk börjar klaga.
Endel säger att det är bättre att anställa oerfaret folk till ryan för att “man inte kan lära en gammal hund att sitta”, men det är bara rent bullshit. Allt handlar om att spara pengar och att konkurrera ut bolag med vettiga arbetsförhållanden. Endel kanske är rädda för folk med erfarenhet eller avundsjuka, jag vet inte vad det handlar om men branschen är helt ÅT H-vete.
Lycka till ni som är unga och så pass oerfarna inom branschen så att Ryan kan acceptera er! Om 2-3 år sitter ni på SAS eller NAS.
Jag är inte bitter. 😉
Senaste från training avd. är 600 cadets nästa år…..
Jag har köpt TR + LT med Ryanair eller mina föräldrar som betalar.
Vad jag undrar över mer är om det tar lång eller längre tid nu för att få ihop den utlovade tiden man betalat för så man kan få ett riktigt jobb sen?
..att folk ens funderar på att “stötta” det företaget och sänka branschen ännu mer. Helt otroligt.
Jaha, hur många ska dom ha den här gången tro? 100 st? Som får dela på 800h /år!
Haha! Jaja.. Jag vet inte jag. Får lite blandande känslor för dom sökande, ekonomiskt självmord eller lönande investering? Mmm.. ” du KAN bli utvald att hamna i pilotpool” efter du pungat ut dina 30000 euro…
Ärligt talat vet jag inte riktigt vilka man ska tro.
Visst, det känns lite kusligt att på något sätt pynta nästan 300 papp för ett jobb men det hör ju till vanligheten nu mera känns det som.
Vissa säger att lönen är kanon, inga problem andra säger att den är värdelös. Känns lite som det antingen bor en väldigt massa troll här eller att det varierar från kontrakt till kontrakt eller från en bas till en annan.
Vad jag är mest nyfiken på, som jag då som har en schyst välbetalt “mark” jobb nu, måste man säga upp sig för själva TR och allt? Jobb får man väl EVENTUELLT först efter själva utbildningen? eller?
Ska man starta eget bolag innan utbildningen eller först för att få jobb? I don´t get this.. måste man vara utbildad ekonom för att kunna jobba hos Ryr?
Som sagt, nyfiken på hur det funkar rent praktiskt men min ansökan och mina kvalifikationer kan dom se sig i himlen efter.
Har arbetat här i 6 månaders tid nu och för varje dag som går så ångrar jag mitt val ännu mer.
Visst på papper ser lönen bra ut men tror mig det blir inte många kronor över speciellt inte om man har något form av liv hemma i Sverige.
T.ex ca 30h flygtid nu under vintermånaderna, ca: 12000 kr – boende hemifrån – skatt – sociala avgifter.
Jadu räkna själva…..
Och som tidigare nämner så har flygtimmarna nästan halverats för alla styrmän senaste året.
Senaste nu är att vi kontraktare måste flytta våra företag till det landet vi är baserade i för att kunna betala sociala avgifter samtidigt som dom räknar med att vi ska betala skatter i Irland.
Nej vill man ha något form av liv så avstå att skicka in den där ansökan….
Bra rutet där BC, men jag pratar inte om hur det ser ut idag. Jag pratar om var vi är på väg. Ge det ett par år, det räcker bra. Sedan är vi där och skrattar åt den där tiden när man kom undan med att betala enbart type rating.
Neo:
Kan säga mycket skit om Ryan och arbetsvillkor. Men det du säger är faktiskt lögn. Line training har jag aldrig betalat för, fick 35 euro per blocktimme då.
Men sitta någonstans och betala 65 euro per natt för hotell, sen 20 euro för taxi för det går ingen buss kl 4 på morgonen och det blir rätt bra med utgifter under line trainingen.
Sen det där att Kaptenen får betala för bird strikes och andra reperationer – Nej.
Förstår vad du menar och det här med egna företag är ett skitsystem. Men att man skulle bli betalningsskyldig som pilot är mest en möjlighet i teorin, ingenting som faktiskt tillämpas och ifall det skulle göra det får du gärna visa det!
Härliga tider. Bara att böja er framåt och bita hårt i kudden gott folk. Tänk nu på att ni får betala för line training sedan också. Ja alltså, det nämner de inte förstås men det kommer, de arbetar på saken. Sedan om en 3-4 år när ni ska bli kaptener så kommer det en administrativ avgift på 50-60 tusen men om ni sparar ordentligt när ni får jobbet så ska det inte vara några problem.
Ja och som kaptener är ni naturligtvis personligt ansvariga för flygmaskinen så om ni landar hårt och det krävs reparationer eller ni flyger in i en fågel så dras det från lönen. Eller arvode är det väl strängt taget, inte lön. Ni är ju trots allt egna företagare i en påtvingad irländsk bolagsstruktur med en revisor som sköter alla detaljer ni inte begriper er på.
Jag menar, vad kan gå fel, allvarligt?? Kör så det ryker.
Ryanair var OK fram tills för ett par år sedan att börja sin karriär.
Med nya EU-regler som gör att du måste betala sociala avgifter i landet där du är baserad istället för på Irland försvinner 30-65% av din lön bara där. Därför att i många länder behöver du betala för både arbetsgivaravgift för dig själv och vad som är avsett för arbetsgivaren, eftersom du är arbetsgivare på samma gång!
Sen har antalet timmar vi får flyga minskat drastiskt vilket minskar lönen.
Nej, efter sommaren 2012 då dessa regler trädde i kraft är det absolut inte värt att börja på Ryan. Avvakta istället så får ni något bättre jobb senare.