Betala 50 000€ för 500h på 737… Bra!!
Jag börjar bli helt vansinnig på den här branschen, är jag den ende? Tror inte det… Jag gick in på latest pilot jobs och såg den här annonsen:
http://www.latestpilotjobs.com/jobs/view/id/3082.html
Här ERBJUDS man att arbeta och få 500 timmar på typen för 55 000 € (inte ens en lön, det är vad du måste betala)!!! WTF!
De vågar till och med ha ett KRAV, på aktuell type rating. Vem är så sjukt svag i huvudet så denne utsätter sig för någon sådan förnedring? De har antagligen först spenderat 30 000 € på en rating!
Är detta vad man måste göra för att få jobb på SAS eller Norwegian nu för tiden?!
Herregud. Godnatt.
svar
Dear Pilot,
Please note the next Eagle Jet International ATR program for JAA / EASA ATR Type Rated pilots will start in November 2013. This program gives pilots the unique opportunity to obtain the 500 hour ATR First Officer experience on type airlines are looking for with a certified JAA EASA airline with high training standards.
State Date:
Second part of November 2013
Base:
European base with area of operations in Europe
Program Includes:
8 Hour ATR Simulator Assessment & Training with Airline’s check airmen
EASA Certified Operator Conversion Course
500 Hours of Flight as an ATR First Officer during scheduled and charter operations across Europe (all or most flights in the ATR 72)
MANDATORY Requirements:
Hold a JAA EASA Frozen ATPL and ATR Type Rating
English Level 4 or Higher
No Minimum Flight Time Requirements
Program Price:
€29,900 EUROS
Payment Plan:
€5,500 EUROS is due upon application acceptance by Airline, signing program agreement and prior to taking Airline Assessment
€24,400 EUROS is due upon satisfactory completion of Airline Assessment and 2 weeks prior to starting Operator Conversion Course
If you have confirmed full time availability to start the program in November with financing in place, you can apply by emailing current aviation resume and indicate your license, medical, English and passport expiration dates.
NO TELEPHONE CALLS. Pilots whose resumes are approved will receive final program details.
Sincerely,
Stephane Hoinville
President of Flight Operations
Eagle Jet International, Inc.
13200 SW 128 Street – Unit A-1
Miami, Florida 33186 – USA
Det är fantastiskt att läsa! Folk jämför sämst med sämre, då sämre är “bra” och i detta fall RYR och sämst är Airbaltic och atlasjet för att nämna några…
Branschen har aldrig varit sämre än vad den är just nu och sämre kommer den bli! Till 90% är detta RYRs fel eftersom dom är en av de första lågprisbolagen och prisdumpat biljettpriser!
Kedjan går så här!
Prisdumpning av RYR -> Folk tar dessa bilj. priser som normalitet -> väljer RYR -> RYR kan endast skapa dessa förutsättning genom utnyttjande av Personal och desperata flygplatser -> RYR skapar sig ett “monopol” -> Folk strömmar till RYR -> Seriösa bolag tappar Pax -> Seriösa bolag efterföljer RYR för att ha någon chans till överlevnad -> Fler bolag följer efter -> Bränsle är en fast stigandekostnad -> likaså flygplan och underhåll -> endast personalkostnads poster kvar och avgifter till flygplatser samt hitta på nya kostnader för pax……..
Den som hävdar något annat ljuger för sig själv….
Som någon annan skrev här det kommer bli värre och det kommer aldrig bli bra igen, det kommer endast bli mindre dåligt!
Visst är det förkastligt av Ryan Air att det utnyttjar nya piloter, precis som annonsen ovan.
Men hos Ryan Air så får du en riktig utbildning, och sedan får de flesta ett kontrakt. Vilket är en väsentlig mot de flesta av dessa program. De flesta av dessa line training program ger dig bara timmar, gear up and shut up mentalitet.
Sedan kan de använda dig som gratis arbetskraft, och 500 timmar kan lätt bli över ett år utan lön.
Jag har sett piloter som gått dessa program, och sedan inte fått arbete.
De kommer till intervju för andra bolag och kan inte flyga. Då spelar inte timmarna någon roll.
LOL… (inte försäkringen)
Vilket skämt.
Bara 120 tusen dollar
http://www.pilothiring.com/pilot-jobs/A320-FO-Type-Rating-6329.html
€28.500 för en typerating på Ryanair. Överpris, så man betalar indirekt för sin Line Training. Eller om ni hellre vill så betalar man för att jobba sitt första år.
King har redan svarat på det!
Ryan är lika fula som tar betalt som han skriver men oj man får en urusel lön under sin LT!
Det handlar bara om definition av hur fint bolaget vill att det ska låta för man ska känna sig stolt att vårat bolag inte håller på med det, sån bullshit.
Vore kul att få se den styrman som börjar opå Ryan idag som slipper betala för sina tester först och främst ha ha!
Något som de övriga bolagen majoriteten i alla fall som inte utnyttjar folk till detta eftersom man omöjligt kan ta in alla så vet man att man tjänar pengar på detta!
Sen får man vara snäll att betala en TR då man samtidigt får en urusel lön.
Ja ja vad fint ha ha! 😉
Samma skrot och korn som sätter allt i system som gör det sämre för alla som flyger!
Lista på Flygbolag som låter folk betala för sin TR och även hos vissa där man får betala för sin LT.
TR
AirBaltic
Ryanair
LT
AirBaltic
AtlasJet
Jag jobbar på ryan, får betalt för det. Har aldrig någonsin betalat något för att flyga, så sluta ljug!
Annars har ni lion air, atlasjet i turkiet, air sweden förut innan kk, air baltic kan du köpa tid hos. Det jag vet.
Kong – skillnad på att behöva köpa bolags utbildningen, men på Ryan får man faktiskt ( om än lite ) faktiskt betalt under line training eftersom man producerar.
Säljer inte Ryanair TR för 737 som blivande FO får betala för att ta?
Du kan stryka Ryanair på din lista. Du kan inte köpa tid där!
Bara att fylla på bolag allt eftersom det blir kända!
Ryanair
Novair
Novair måste få sig en känga då dom under en period höll på med sånt trams!
Vilka är flygbolagen som har som system att ta in folk som betalar för att flyga?
Har själv bara hört om Ryanair!
Ni här kanske kan namnge flera bolag?
Jag märker i era kommentarer att ni aldrig flugit kommersiellt. Så hur kan jag förklara för er?
Man kan aldrig undvika risker. Utan jobbet som pilot handlar om att minimera dem.
Man får timmar på typen genom att flyga för ett bolag. Det finns många som tar in piloter utan tidigare erfarenhet. Ryanair, easy jet, British airways, lufthansa, och air Baltic för att nämna några.
Du kan inte garantera säkerheten med 500 eller ens 50.000 timmar på typen.
Sorry så ditt tänkande fungerar inte.
Jämför pilotmarknaden med en fiktiv börs. När vänder det? Svar; efter en krasch(inte flygplan)
I detta fallet vill jag säga att marknaden kommer återhämta sig 3-5 år efter att botten är nådd. Med nuvarande utveckling skulle jag inte rekommenda någon att utbilda sig inom de närmaste 10 åren.
Att få betala 50k euro för att få flyga är sjukt i sig. Med det är inget mot vad som komma skall.
För er som inte har jobb och funderar på att köpa rating, gör det inte..
Ledsen…
Någon gång, för något bolag, måste man ju flyga sin första 737-timme. Hur gör man för att få 500h på typen utan genväg föreslår du?
Kontraktsbolagen har inte skapat en marknad. De har fyllt ett behov! Ett behov som skapats av att piloter försöker ta en genväg. Piloter som köpt TR utan något löfte om arbete. Då får man stå sitt kast.
Även om du har 10 000 timmar totalt tid kan du inte flyga planet säkert med 0 timmar på typen.