Norwegianförhandling klar?
Enligt flera medier så är Norwegians förhandlingar klara med piloterna:
http://goo.gl/uJRHNw
svar
Ska man se det som något gott att det drar ut på förhandlingarna?
Jag hoppas att facket inte viker sig.
Då får vi alla snart snällt böja oss fram och bita i kudden..
Jag undrar om norska facket har insett magnituden i detta avgörande beslut!
Har man gått över medlingstiden så har man vikt sig. Nu gäller det bara att formulera sig och spalta upp vad man kommit överens om.
hahaha bra skämt…..tror de viker sig igen. Ynkryggar är vad de är.
År 2006 hette det inte Sovjet längre.
Ingen strejk!
Jag vet inte riktigt om jag vill skriva under på att det inte varit en enda olycka i US eller EU under de senaste 18 månaderna, som en tidigare skribent hävdade.
Jag vet inte – det kanske blir sant om ingen säger emot så därför gör jag det nu…
OZ 214 vid landning på SFO
Framgick inte min ironi! Jag tycker att det Norwegian gör är förkastligt. De som hejar på “marknaden” inser inte själva att deras eget jobb ganska snart kan rammas av “marknaden”. Då vänder de sig nog till sitt eget fackförbund – eller tiger stilla, förvissade om att “marknaden” alltid har rätt – och att deras eget existensberättigande därmed faller. Bara att ge sig ut och leta ett annat jobb, som faller inom ramarna för “marknaden”. Tycker att många här gapar om att just “marknaden” skall bestämma villkoren för deras utkomst inom just flygindrustrin – men glömmer att titta på sig själva – och vad “marknaden” skulle kunna göra för just deras eget jobb….. Kanske läge att fundera lite…….-snart står “marknaden” där och flåsar………?
Management by fear finns överallt i världen. Du har det på små oseriösa businessjetbolag i Sverige (vill inte nämna namn). du har det framförallt i forna sovjet och asien.
Jag jobbade själv under ett tag på ett bolag i gamla sovjet år 2006 och där var piloterna otroligt rädda för att göra t.ex. go-arounds när vädret var för dåligt, de ville helst inte avisa för dyrt på vintern och försökte flera gånger åka med mindre än minimum fuel för att de inte fick tanka på vissa ställen på grund av bränslepriser.
Detta tror jag verkligen inte att vi svenskar skulle acceptera idag (jag gjorde det inte då, jag sa ifrån och sen drog jag snabbt därifrån av egen vilja), men vem vet vad som händer när vi blir nog pressade av våra “arbetsgivare”.
Sätt stopp för de här idiotierna som Kjos håller på att efterfölja. Han kommer tvinga resten av flygsverige att socialdumpa ännu mer. Det är riktigt vidrigt. 🙁
Lady marmelade – och DU får det du betalar för…så fortsätt du och välj det billigaste.
Det spelar ingen roll att ingenting har hänt än. Man ska inte behöva gå runt och må dåligt och veta att om man är sjuk, eller vabbar eller tankar för mycket, med i en fackförening etc så riskerar man att få sparken. Taxi chaffisen du snackade om har nog både kollektivavtal och fackföreningsmedlemskap eller är det svarttaxi du åker?
Hoppas verkligen att Norwegians piloter står på sig denna gång! De som hävdar att “marknaden” bestämmer måste nog begrunda sig själv och sitt eget jobb för en stund. Vad säger att just DITT jobb inte kan anpassas efter “marknaden” – det bör stå någon vid tröskeln som är beredd att utföra ditt jobb till en billigare penning. Varför skall just DITT jobb fredas från låglöneanställda, eller för den delen, bemanningsanställda? Det finns säkert någon som kan göra ditt jobb billigare – och som vi konsumenter kan dra nytta av. Jag är “marknaden”, och jag letar ständigt efter billigare lösningar – oavsett om du finns inom juridik, omvård, handel, eller kanske industri. Jag vill att ALLT skall vara så billigt som möjligt. Vad gör DU för att förhindra att ditt jobb säljs ut till en bemanningsfirma? Går du till företagsledningen och säger: “Snälla…….”? Kan du med handen på hjärtat säga att just DITT jobb inte kan utföras billigare av någon annan, till en billigare penning – kanske av någon anställd av ett bemanningsbolag? Tänk till, en extra gång innan du svarar……….
Jo, jag kanner till managment by fear…… Jag kanner ocksa till att facken VARJE gang spelar “sakerhetskortet”, vad det an galler.
Faktum ar dock att, Ryanair, avregleringar osv, det har aldrig varit sa sakert att flyga.
De senaste 18 manaderna har det inte varit EN ENDA OLYCKA i US eller EU.
Alltsa, sa lange det ar betydligt farligare att kora bil an att flyga, da saknar argumentet varde.
Da ar det betydligt farligare med den taxichaffor som kor dig till flygplatsen……
Att Hasse:
Känner du igen begreppet management by fear?
Säkerheten påverkas i högsta grad om du har en anställning som gör att du inte vågar vara hemma då du förlorat tex ditt barn i cancer, flyger fast du har influensa och 40 grader feber inte vågar tanka så mycket som behövs.
Hur menar du att det inte påverkar säkerheten?
Nog ratt fa “resenarer” pa detta forum……
Jag tycker iof man skall behandla sina anstallda ok men, pa vilket satt skulle “säkerhet, service och trygghet” forandras for resenarerna?
For de anstallda, absolut, men som passagerare?
Menar Du att fler plan skulle haverera? I sadanna fall, vad bygger Du det pa? Ar vall snarare sa att avregleringar till trots, det har aldrig varit farre olyckor……
Tråkigt för branschen som helhet att det skall hålls på så här i tid och otid. Visst det är bra att effektivisera. Men herregud är det inte dags att vi resenärer börjar inse att vi troligtvis måste betala mer för våra resor för att få säkerhet, service och trygghet när vi reser.
Hahaha, same procedure as last year!
Hur går förhandlingarna?? Blir det strejk imorgon??
Ha ha ha. Bra.