Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sätter Norwegianpiloterna sin sista potatis?

Tråden startades av Lady Marmelade

Sätter de sin sista potatis – om de skriver på?

Publicerad den 2013-11-03 14:58
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

I do confirm
2013-11-06 12:00

SAA, det är korrekt uppfattat.

saa
2013-11-06 10:51

Piloterna i Skandinavien skulle väl bli anställda i Norwegian Air Norway, med samma lönevillkor m.m. som tidigare. Norwegian Air Shuttle skulle bli ett rent holdingbolag.
Piloterna som jobbade på baserna i Finland, England och Spanien skulle bli erbjudna fast anställning. Nåt sånt var det om jag inte fattade fel.

drkalkyl
2013-11-06 10:40

@Ruben

Är det ingen som vet hur det verkligen blev?

Ruben
2013-11-05 21:31

@Dr Kalkyl. Kunderna vann.

Suck...
2013-11-05 19:46

Flyger sedan mer än 20 år för ett av de större bolagen i Europa och Tjänar över 2 miljoner om året + pensionsavsättningar, detta var dock inte motivationen för mig att bli pilot.

Den här tråden påminner mig om varför jag lämnade Sverige….Jante samt Svenska avundsjukan!

Det ända jag ångrar med mitt yrkesval är att jag kände mig tvingad att uttrycka min avsky för missunnsamma människor på denna tråd.

Avund är illa nog, men missunnsamhet….det är ett mycket sjukt beteende som kan förstöra en hel nation.

Tänk efter innan ni låter er frustration avspegla sig genom detta destruktiva beteende. Vänd energin till något konstruktivt för dig själv som person och indirekt därigenom till ditt samhälle!

My two cents worth, enjoy life…it´s shorter than you think….

drkalkyl
2013-11-05 17:01

Vad innebar det nya avtalet egentligen? Vem “vann” och vem vann på riktigt?

Flygarn
2013-11-05 13:49

@Ior

Tack før ett suverænt bra inlægg.
Tyværr hjælper det sækert inte mot de som inte vill førstå.

L
2013-11-05 09:46

Många som gratisjobbar i den branschen också… Underlättar om man heter Skarsgård eller Kjos.

Att Neo
2013-11-05 08:22

“Det är samma korkade logik som att hävda att skådespelare är överbetalda. Det krävs en kvällskurs på tre veckor för att kalla sig skådespelare och sedan tjänar man upp till 120 miljoner per film. Fatta! 100+ millar PER FILM!”

Att 100 M per film ar en enorm mangd pengar ar vi nog alla ense om.

Men, skillnaden ar att en skadespelare forhandlar induviduellt infor varje film om sin lon, sedan ar det upp till producenten, vill han / hon anstalla skadespelaren eller inte.

Om inte ar det fritt fram att hitta nagon annan som gor arbetet billigare.

Det finns inga tariffer att efter varje film skall man uppgraderas med X kr, finns ingen strejk om kraven inte uppfylls etc.

Dvs, en fri marknad.

I flyget sa har sma grupper hallit bolag som “gisslan”, detta i kombination med att det inte funnits nagon avreglerad marknad, dvs ingen kostnadspress for bolagen.

Alla prishojningar har gatt att flytta over till konsumenterna / skattebetalarna

Ior
2013-11-04 16:59

Jo, helt rätt DY. Var bara tvungen att skriva en blänka till dom icke insatta.

DY
2013-11-04 16:49

Ior- Detta är ett forum för övervägande gnäll i jantelagens goda anda ! Börja prata löner och tar hus i hel—te på tre röda.

Nu var det väl inte kaptenslöner tråden handlade om utan den nu avslutade förhandlingen och potatisodlingar.
0,75 % i löneförhöjning, var det värt att strida för ?
Tillåter mig fortfarande att vara skeptisk till avtalet i övrigt. Kjos är inte dum och han skulle aldrig dra igång ett sådant här spektakel med mindre än att det finns en dold agenda till hans fördel.
Röken har heller inte riktigt skingrats efter skottduellen och flera frågetecken kvarstår.
NPU har ännu så länge bara gett en kortfattad summering av nattens mangling, men inget mer om det finstilta. Snacket går i korridorerna ( och i cockpit )
Får väl se om ett år hur pass bra det här egentligen var.

Ior
2013-11-04 16:35

Hej. Ja, får se här nu då om detta går hem eller om man blir kallad ” troll.. ” älskar detta forum ibland :/
Här kommer iaf ett riktigt svar från en av ” de högavlönade ” piloterna.
Jag är kapten på ett fint svensk charter bolag utan att nämna namnet och har en rätt bra lön kan tyckas. Om man slänger ur sig siffran 85000kr + tillägg / mån ,så blir dom flesta häpna och den ” svenska svartsjukan ” slår in.
I snitt jobbar jag 11h/dag ibland upp mot 13, utan att kunna ta ett riktigt break för 30 min lunch utan det får man ta ” på kontoret ” så att säga.

Fakta: För min del har det tagit 15år att komma dit jag är idag, började harva fallskärmshoppare och sov i hangarer för att sedan bli styrman på ett TP bolag med 18000/ mån. Efter några år där blev man kapten med 35 i månaden har jag för mig.
Med dessa 18000 – 35 000 jobbade jag som idag 10-13h per dag/ 5 på 2 av. Kändes det värt det? Nä du.
Men med en knapp miljon i skuld för certet var man ändå tvungen att hålla igång det.
Efter ett par år fick jag ” jobb ” på ett inte allt för berömt lågprisbolag (!), sjönk i lön och ökade mina lån till en dryg miljon. Efter några år kom jag in där jag jobbar nu. Ingen helt lätt resa ska nämnas.

Nåja, slutklämmen. Jobbar 5-3 idag, säg ett fint snitt är 11h / dag.
Kollar man med min bror som är Civil ingenjör, som fick jobb när han fortfarande hade 2år kvar på KTH så har vi ungefär samma timlön. Skiljer inte många kronor, han jobbar då 8-16 Mån – fre.
Alltid ledig helger, jul, osv osv. ( han har till och med 45 min lunch rast..)Och har inte behövt jobba för lönen mer än vad som krävs på ett universitet.

Jag då, under dessa 5 dagar är man skit trött, bara jobba och sova jobba sova om man nu ens kommer hem, blir en del natt stopp.
Är det värt det? Svar ja!
Hade jag gjort det om lönen varit 25 000? Svar ; inte en chans!
Kan nämnas också att min bror har klarat sig på hälften av min skuld för att blir civilingenjör.
Så, jag tycker att dom som tycker vi kaptener är ”
Överbetalda “. Hitta på något annat att gnälla om!

Anton
2013-11-04 16:04

@Neo……och vad är det du vill ha sagt med det ?? Att de som lyckats bli kaptener, är underbetalda, eller vad?

Neo
2013-11-04 15:33

Det är samma korkade logik som att hävda att skådespelare är överbetalda. Det krävs en kvällskurs på tre veckor för att kalla sig skådespelare och sedan tjänar man upp till 120 miljoner per film. Fatta! 100+ millar PER FILM!

Sen att det ä 0.02% i världen som lyckas med det är det ingen som nämner.

Lika väl som ingen verkar begripa att flygkapten på Norwegian/SAS/Tui vad det nu må vara representerar toppen på dennes karriär. Det är inget ingångsjobb man får i knät veckan efter uppflygningen, det är dit alla hoppas nå en vacker dag.

Om det var så enkelt att bli Brad Pitt så skulle alla bli det också eller hur? Sanningen är att hälften av dessa lycksökare aldrig kommer stå inför en publik resten av sitt liv.

H
2013-11-04 15:13

Visst, utbildningen är kort men du är ju inte fullfjädrad kapten när du får dina cert och flugit upp. “Praktik” med styrmanslön skulle man väl kunna kalla närmaste tiden för. Det förlänger utbildningstiden som jag ser det.

Kask
2013-11-04 15:03

Att pilotutbildningen är mycket kort i förhållande till lön på de mer välbetalda pilotjobben torde inte vara någon hemlighet. Själva kompetensen borde då inte vara det som motiverar att just pilotkategorin inom ett flygbolag ska vara den högst betalda. Det som annars ofta lyfts fram är väl piloternas ansvar som är tydligt påfallande även om ansvar för flygsäkerhet naturligtvis också finns fördelat på stora delar av ett flygbolags organisation.

En bit som ofta glöms bort i diskussioner om pilotlöner är att det finns flertalet bolag med piloter som går på extremt låga löner. Det kanske kan argumenteras för att ansvaret är mindre med mindre flygplan och färre passagerare men så stora är ändå inte skillnaderna i förhållande till lönenivåerna.

Det är väl säkert så att många välbetalda piloter som trivs med sitt jobb dagligen förundras över att de faktiskt får betalt för att göra det de gör och tycker att det är lite obekvämt att det från tid till annan ska ifrågasättas. Då är det lätt att kasta ur sig att alla andra är bittra.

Att det sen är så många piloter här på forumet som inte ens kan stava till sin egen bransch kan få stå okommenterat.

Hult
2013-11-04 14:55

Passagerarna borde betala besättningslönerna bl.a. annars vore det märkligt!
På flygplatser som Ryanair trafikerar så betalar indirekt kommunerna lönerna då passagerna vill flyga “gratis”

Att CC
2013-11-04 14:45

Med samma retorik skulle jag givetvis betala vad som helst till den taxichaffor som haller pa att sladda av vagen, det innebar dock inte att jag tycker de skall vara nagot hogloneyrke.

Att man onskar andra samre betalt, det beror givetvis pa att lonen betalas av nagon, antingen skattebetalarna eller passagerarna.

Annars, skulle jag givetvis onska aven ett ICA bitrade en hoglon.

En som vet.
2013-11-04 14:41

Om ni vore insatta i kraven & rekrytering till bolag som SAS, Tui , KLM & liknande så skulle ni bättre förstå innebörden av att vara pilot & välbetald.
99,9% av Sveriges befolkningen skulle inte ha en chans att komma igenom en sån intervju!
Däremot att studera på högskola kräver egentligen inte mer än att man är läskunnig, normalbegåvad & har ett visst tålamod.

Ps. Norweigan & Ryanair är något annat då du “köper” dig ett jobb men fortfarande måste du självklart klara av flygutbildningen.

CC
2013-11-04 14:33

Lustigt hur mycket känslor pilotlönerna väcker hos många.
Tror dock (gud förbjude)att om du någonsin befinner dig i en nödsituation 10.000 m upp att du är beredd att betala hur mycket somhelst till dessa piloter där framme bara dom sätter ner dig säkert.

Måste vi alltid önska varandra sämre löner?känns ditt liv bättre då?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500