Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Närmar sig strejk! Vem vinner?

Tråden startades av K

Hur många dagar klarar Norwegian innan kk? Hur länge står piloterna innan dom går med på kontrakt?

Publicerad den 2013-11-03 20:16
Skriv ett svar
Antal svar: 29

svar

Lady M
2013-11-04 00:10

Detsamma…;-)

pf
2013-11-04 00:05

lady marmelade, vi har ikke hatt kapasitet- alle våre ingeniører “pumper” opp olje og gass.

Forøvrig, god natt !

pf
2013-11-04 00:02

Norsk radio melder nå midnatt; Riksmeklingsmannen sier stor avstand mellom partene. Det ser ut til at de mekler på overtid, det er egentlig et godt tegn. For da har ikke pilotene brutt.

Lady Marmelade
2013-11-03 23:58

Infrastuktur skulle ni ha byggt för 15 år sedan – lite sent nu……….

pf
2013-11-03 23:56

PS, selv om vi impoterer 500 tusen svensker til, i tillegg til de 100 tusen som er her allerede, så klarer vi ikke å bygge infrastruktur i løpet av 1 eller 3 mnd, dvs den tiden Norwegian kan holde ut i tilfelle streik !

Lady Marmelade
2013-11-03 23:56

Nu skruvar jag på locket, går och lägger mig, 5 minuter kvar på medlingsfristen – nyfiken på vilken pilot/Norwegianvärld jag vaknar upp till i morgon? Sätter piloterna sin sista potatis, eller gör bolaget det? Intressant är det allt………

pf
2013-11-03 23:46

JD, jeg har ikke noe godt svar. Jeg tror selv at norske myndigheter vil tro at det ordner seg ved at det i markedet er aktører som vil inn på et norsk marked som sakner kapasitet.
Ved evnt streik er jeg spent på å se hva vår nye borgelige regjering vil gjøre. Ikke sikkert at det vil være til fordel for pilotene…….

PS.
2013-11-03 23:45

Norge satsar stort på sin infrastruktur i och med den nya regeringen.

Lady Marmelade
2013-11-03 23:43

Men “pf”, varför är det så? För att ni vill ha det så? Så måste det ju vara? Om ni nu MÅ flyga – varför vill du låta flygbolagen vara ansvariga för detta? Det kan ju inte vara Sas och Norwegians ansvar att “hålla ihop” landet – eller?

DYnited
2013-11-03 23:40

Vi har kommit en lång väg i samhället under de senaste 100 åren och vi alla har fått det bättre. Men nu är vi på väg i motsatt riktning med stormsteg. Personal flyttas över till bemanningsföretag där de anställda är rädda för sin arbetsgivare, och bollas runt utan trygghet.
Var glada att vi tar denna kampen, tro inte att ni kan behålla era vilkor om vi faller. Ni står näst på tur.

Vi kräver inga högre löner, eller förmåner.
Vi försöker inte heller säga till hur bolaget skall drivas. Facket lagt fram en lösning likt easy jet hur bolaget skall kunna växa flexibelt med ändå kunna ge de anställda trygghet.

Det finns inga fördelar för den anställde i kontrakts-träsket.

JD
2013-11-03 23:39

Men om ni är så fruktansvärt beroende av fungerande flygkommunikationer, varför är då intresset inte större för att det sker under drägliga villkor?

pf
2013-11-03 23:35

Lady Marmelade, Vi flyr ikke her i Norge fordi vi gillar det, NEI-vi MÅ. Med stengte veier om vinteren, en jernbane som stadig har ras over linjene m.v. gjør at fly er det eneste kommunikasjonsmidlet som fungerer. Og, som jeg har sagt tidligere, SAS klarer IKKE å ta unna trafikken. Det er ikke som mellom Gøteborg og Stockholm her, minst et X2000/3000-tog hver time, her er det 4-6 daglige tog-det tar 8 timer Oslo-Bergen med tog, om linjene er åpne (vinterstid)
Upphandling, EU(Norge med som EØS-land) kan bare foretas dersom ingen trafikerer strekninger, SAS/Widerøe gjør jo det, men veldig få paralellt. Den muligheten er ikke åpen.

Lady Marmelade
2013-11-03 23:26

“pf” – det kanske är just “konsekvenser” som skulle behövas i Norge! Stooooora konsekvenser! Då kanske det skulle bli lite action?! Nåväl, om Norwegian skulle gå i konkurs så kommer säkert något annat bolag att öveta marknaden – om det finns en. Kanske skulle norska staten se till att göra en statlig upphandling (med oljepengar) för att hålla ihop det geografiskt “trassliga” landskapet. Finns ett sådant intresse? Antagligen inte. Då är det väl bara att låta “marknaden” bestämma? Då får de som bor långt bort betala en dyrare peng för att komma någonstans – enkelt, eller hur?! Kanske skall jag skruva på locket nu, som någon föreslog? Vi får väl se………

pf
2013-11-03 23:16

Lady Marmelade, jeg tror du i beste fall ikke kjenner helt til avstander i Norge. Fra nord til sør er det 2500 KM, det har mye mere fjell enn Sverige, som stort sett har disse i nord, og hvor de ikke deler landbasert trafikk mellom de største byene. Dessuten har vi, noe dere svensker ikke har-en masse masse fjorder.

Uansett vår såkalte oljerikdom, vi kan ikke bygge ut våre veier og jernbaner i løpet av den periode enkelte i denne diskusjon hevder at det vil ta før Norwegian går i kk, om så skulle skje.

Vi kan bare ikke miste ca 45 % av den totale kapasiteten på våre trunk innenriks flyruter uten at det vile få konsekvenser. Et scenario vil være da at SAS utnytter sin nye monopolstilling ved kraftig å sette opp prisene. Jeg regner med da at “noen” raskt er inne for å erstatte Norwegian. At et “kjent” irsk selskap holdes ute av norsk innenriks fordi de selv vil diktere sine vilkår(avgiftsnivå) KAN være over. Fordi Avinor som flyplasseier vil være “desperate” for å få ny trafikk kan også skje. Og det behøver slett ikke være dagens Norwegian-piloter som blir ansatt i det irske, om så til muligens “ikke bedre” enn dagens vilkår-om de i det hele tatt får ny jobb-se på Australia anno 1989, når de fleste unionized piloter i Ansett og Australian sa opp seg…..de ble brennmerket, mange av de satt aldri mer i en cockpit.

Berra
2013-11-03 23:16

Hör du Syltburken….här är ju bara en hel hög gnällspikar till (kanske)piloter, de
flesta inte ens från Norwegian. Bara massa oseriöst skittyckande här. Lägg på locket och håll tyst.

Aviatör
2013-11-03 23:06

Inget flygbolag har gått i KK på piloters löner eller avtal.Vik inte ner er nu utan var eniga o starka. Klart alla skall ha samma avtal o förmåner i samma bolag inget A o B lag.

Lady Marmelade
2013-11-03 22:57

Men snälla pf, är det Norwegian som skall rädda Norge från dåliga vägar, och dålig infrastruktur? Kanske är det dags att satsa lite oljepengar för att förbättra infrastruktur – det kan väl inte vara upp till Sas och Norwegian? Varför envisas Norge med att vara ett “fattigland” när det gäller infrastruktur, när det finns pengar så att det räcker, och mer ändå……? Jag älskar Norge, missförstå mig inte – men ibland undrar man ju vad som (inte) händer? Det är ju inte ett u-land vi pratar om……..

Lady Marmelade
2013-11-03 22:50

Kanske pilotrackarna har insett att de är på väg att sätta sin sista potatis? Nu är det bara att köra som gäller…… Strejka skiten ur detta j-a bolag, en gång för alla! Har de ett existensberättigande? Nä, inte enligt min mening. Skitigt, äckligt och utsugande. Ännu har INGEN berättat om fördelarna med att bli bemanningsanställd i sitt respektive land. Någon som kan berätta?

Peter
2013-11-03 22:39

Bolagsledningen ska förvalta ägarnas intressen och en konkurs vore det absolut värsta tänkbara… Alla aktier vore värda noll… Känns helt otänkbart när slutresultatet skrivs i denna………….

TG
2013-11-03 22:36

Om bolaget står still två veckor är det konkurs och jag har svårt att se hur de nuvarande ägarna skulle kunna gå ur det med en godtagbar vinst? Och var ska de nya ägarna hitta piloter? Sätt dig ner på en stol snabbt för du verkar väldigt yr i huvudet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500