Besviken på SAS
Höstmånaderna är historiskt bra trafikmånader.
SAS floppade totalt i oktober, produktionen ökade med 4% medan trafiken ökade med futtiga 0,8%. En trafikökning i storleksordningen 6-7% hade varit ett tecken i rätt riktning, men detta är snudd på katastrof.
svar
Vet inte vad Du kan om ekonomi, antingen ar Du okunnig eller ocksa spelar Du det…….
Sant ar att Ryanair vinstvarnar, det innebar som Du sannolikt vet att man inte kommer att na det prognoserade resultatet.
Detta ar vall iof inte opptimalt.
Men, och ett stort men, Ryanair, vinstvarning till trots, forvantas gora en vinst 2013 pa mellan 570-600 MEur, en siffra som skulle gora de flesta flygbolag, inkulsive SAS och Norwegian grona av avvund.
Vinstvarningen kommer av att Ryanair tror att prispressen kommer att oka, detta kommer givetvis drabba de bolag som har hogst kostnader hardast.
Ryan har precis vinstvarnat, bara så ni vet.
Vi lever i ett fritt land. Vi väljer själva vad vi vill använda. Har läsaren svårt att förstå så är det läsarens eget problem.
Nej, tacka vet jag Ryanair. Inga problem med lönsamheten eller personal, O’leary for president!!
DETTA ÄR ETT FLYGFORUM. LH Bygg o LH Larm jämförelsen är riktigt lam!
Ska vi använda IATA koder eller inte på Flygtorget??
Är Lufthansa involverat i alla dessa?
LH of SWEDEN, LH Alarm, AB LH-Tryck, LH blood test, LH Dataservice AB, Lh budo import, LH Musik & Audio AB, Luteiniserande hormon (LH), LH Vent Teknik, LH Båtar och sängar, Luke Hutchison (LH), LH Bil- & båtinredningar, LH Ingenjörsbyrå, LH fastighetsförvaltning.
Jag hoppas innerligt att du skämtar. Norweiganaktien har ökat kontinuerligt, SAS däremot reste sig från de döda. Hade det INTE varit en 170% ökning så hade det varit slutet för bolaget. Det är knappast något sundhetstecken. SAS är långt ifrån lika välmående ekonomiskt som Norweigan – att påstå något annat är bara absurt.
HUr som haver, tråden handlar om hur dåligt SAS är, inte hur ni SAS-arbetstagare försöker måla upp en bild som inte stämmer med verkligheten.
Vad har Norwegian och Lufthansa i denna tråden att gör
När det gäller de båda bolagens aktier kan ju skillnaden ligga i att SAS för ett år sedan var konkursmässigt, så risken i investering får man förmoda var mångdubbelt högre än i det andra bolaget?
SAS aktien har på ett år stigit 170%…
Norwegian aktien har på ett år stigit 81%…
Så vem är vinnaren?
Var kunde man tjäna mest pengar?
Aha. 210 milj NOK. OK
Jag hörde siffran 100 miljoner nämnas. Kan det stämma?
Till anonym nick Sv Kalle. Det har jag redan svarat på, läs tidigare inlägg på denna tråd – pucko.
Men hur mycket har Norwegian förlorat på sina LH flygningar??
Norwegian upp 19% i oktober.
@ pf
Jo, konkurrenten hade 460kr billigare pris, men det innebär lång väntan på Gardemoen.
pax, sjekket du muligheter for billigere bilett hos konkurrent?
23.000 färre passagerare under oktober jämfört med 2012. Dessutom minskade kabinfaktorn med 2,3% till 72,3%. (DY hade 78,2%).
SAS skriver även: “svag efterfrågan i en konkurrensutsatt marknad sedan Juli 2013”
Flera branschorgan skriver att SAS får allt svårare att fylla flygen. Uppenbart måste dom dock tjäna pengar på vissa rutter. Skulle boka CPH-TRD för nästa vecka, och var väldig flexibel med tiderna. Trots det var billigaste biljetten 5 360 SEK T/R. Hade jag gått med på att sitta på Gardemoen 2,5h i varje riktning, så hade priset gått ned till 3 080 SEK……
Som passagerare uppskattar jag verkligen SAS, så ta inte detta som någon “SAS Bashing”. Har 307 SK flygningar registrerade i FlightMemory nu, och fler lär det bli. Oroar mig dock mycket för hälsan bland svensk kabinpersonal. Verkar som om CAU fixat bättre avtal till Danska kabinpersonalen……
Om dom jobbar 4 dgr, hur kan dom landa på dag 6? Ahhhh du räknar med 24 timmars försening. Smart. Ja har dom övertid då blir värdinnorna/värdarna dom nya bratsen i BKK. Vaska en stor chang bara så där;-)
Det ska jag göra;-)