Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Br regional baser

Tråden startades av Flyer

Hej!

Jag har försökt luska lite i hur br regional baserar sina piloter men jag får inte riktigt ordning på det, sverigeflyg ändrar ju ganska mycket med flygplan och så med. Kanske kan ni bringa mer klarhet i det hela.

Har atr-piloterna baser ute i landet? Som Ängelholm etc. Och då Saab-piloterna har bas på Bromma och Arlanda?

Är det bara saabarna som flyger SAS och Maria mfl och atr uteslutande hos sverigeflyg? Eller flyger man med atr för SAS och andra bolag med?

Lite rörig frågeställning kanske men om ni vet mer så är jag tacksam för alla svar!

Trevlig helg!

Publicerad den 2013-11-09 00:37
Skriv ett svar
Antal svar: 27

svar

Br
2013-11-15 16:00

Till W:
Jag beskrev bara hur det är att pendla till utebas. Har själv erfarenhet av det.

Vad är ditt problem med det??

W
2013-11-15 13:58

BR, J.R. och ni andra.
Flygtorget är kanske inte rätt forum för er. Vi har samma ägare och bör sträva åt samma håll. Det ni gör är att splittra, samt nivån på era inlägg är riktigt låga.

Tänk en gång till, innan ni postar fler inlägg.

Gee
2013-11-15 13:38

Tyvärr JR, du har helt fel!

Vänta och se!

J.R
2013-11-15 13:14

@BR

Oftast är det de närmast sörjande som nås av de tunga beskeden sist.

BR
2013-11-15 01:40

J.R

Du bör nog ha lite mer kött på benen innan du skriver som du gör. Eller du kanske menade det som en spekulation?

Istort sett inget du skriver har någon sanning i sig. Tyvärr.

Br
2013-11-10 19:53

Allt går men det är inte särskilt bra.
Du får väldigt lite tid hemma. Du kanske går av vid 10 på fredag fm. Sen börjar din tjänstgöring på sön em igen.
Det går antagligen ingen flight innan som du kan åka med, så då blir det bil/tåg.
Hade funkat ett tag men absolut inte i längden.
Du har oftast inga långa ledigheter utan jobbar 5, ledig 2. Så arbetet passar perfekt för de som bor nära basen.

Flyer
2013-11-10 18:06

Det kanske går att pendla från Bromma ut till sin bas om man vill bo i Sthlm men flyga atr

Dr.Watson
2013-11-10 15:41

LAS är en så kallad dispositiv lag. Det betyder att man kan avtala bort ancienniteten i respektive driftställe, med en senioritetslista, som då gäller hela bolaget (det är därför som det är bra att ha ett fack). Kabinfacket har i de flesta bolag inte förhandlat bort driftställeprincipen. Inte heller t.ex. Volvo.Om fabriken i Umeå lägger ner får folk gå ifrån driftstället Umeå. De kan inte hävda rätten till jobb i någon annan fabrik även om de varit anställda längre i koncernen än folk på en viss annan ort.
Förmodar att man nu i Norwegian skapat ett antal driftställen där det inte blir någon central förhandling om om vilka som ska avskedas när en bas ska läggas i ner. Folk på just den icke lönsamma basen får gå.

Nisse
2013-11-10 14:24

Man kan bidda alla baser och flygplanstyper inom BR, det styrs av senioritet.

METAR
2013-11-10 13:09

Verkar som mitt sista inlägg aldrig postades, jag testar igen.

Jag och många med mig skulle nog offra sin ena hand för ett jobb på br! Det är absolut inte en nitlott att få ett jobb i Sverige på ett bra bolag 🙂

Det var ett dåligt ordval av mig. Jag menade att när man fått jobb och blir placerad på atr var det en nitlott jämfört med de som drar vinstlotten och hamnar på Saab med ett mer varierat linjenät. Kanske ett olyckligt ordval 🙂 Självklart är jobbet i sig ingen nitlott hehe no way 🙂

Vad det gäller biddingsystemet så påverkar väl inte det så mycket? Du kan väl bara hoppa mellan atr-baserna om du bara är ratad på atr eller? Osäker på hur det där systemet funkar.

Hoppas inlägget klargör mitt resonemang lite mer 🙂
Är det någon som vet mer om biddingsystemet så får ni gärna reda ut det.

Nisse
2013-11-10 10:32

@METAR

“Låter som en hyfsad nitlott för dom som får jobb på br och hamnar på atr. ”

ATR baserna är dom som är stabilast vad det gäller personal, nästan inga som lämnar, det har inte med flygplanstyp eller ruttnät att göra, det handlar om att få vara hemma mycket och spendera tid med nära och kära. Ingen som tycker det är särskilt kul att pendla under en längre tid.

Kommer man in på BR så spelar det ingen roll vilken bas man får till en början, man kan bidda sig vidare in om företaget vartefter det öppnar upp sig platser.

ATIS
2013-11-10 10:24

@METAR

Det kan man ju tycka, men personligen skulle jag bli hyfsat lättad om jag kunde få ett jobb i Sverige. Tycker man det är en “nitlott” behöver man ju inte ta jobbet, eller hur?

/Utlandskontraktarn

METAR
2013-11-10 09:49

Låter som en hyfsad nitlott för dom som får jobb på br och hamnar på atr. Sitta och pumpa samma destination år ut och år in medan dina kollegor på saaben har ett varierande och spännande linjenät!

Nils
2013-11-10 00:50

ATR går bara på Sverigeflygs linjer.

Piloterna på Arlanda basen sköter all produktion som görs åt SAS och Malmö Aviation.

Flyer
2013-11-09 22:54

Så man har inga piloter baserade på Bromma? Det trodde jag.

Använder man sina ATR- flyg till något annat än sverigeflygs linjer? Typ SAS eller blue1 eller nåt liknande

Till Watson
2013-11-09 22:19

Till Watson ,
Det du beskriver gäller INTE på BR.
Om en bas läggs ned oavsett orsak så erbjuds piloterna på den basen de eventuellt lediga tjänster som kan finnas på andra baser. Tackar man nej till den platsen kan man bli uppsagd.
Om det inte finns lediga platser på andra baser så börjar man längst ner på senioritetslistan.
Sist in åker ut och den med högre senioritet ta den platsen.
LAS och senioritetslistan är inte samma sak, men i stort sett.
Ett undantag kan förstås vara om en pilot innan pilottjänsten arbetade med andra sysslor inom företaget. Då kan han få stanna kvar, om det sen är som pilot eller om han får gå tillbaks till sin gamla tjänst inom företaget låter jag vara osagt.

Dr.Watson
2013-11-09 21:42

Driftställeprincipen gör det möjligt för arbetsgivaren att avskeda folk på en viss bas utan hänsyn till LAS (lagen om anställningsskydd). Det spelar ingen roll hur länge man haft anställning i bolaget, så kallad anciennitet. Blir det arbetsbrist på en viss ort där man har sin anställning, kan arbetsgivaren avskeda de anställda på just den orten om bolaget anser att man inte tjänar tillräckligt med pengar just där (arbetsbrist).

J.R
2013-11-09 21:24

@Så mycket ute och tutar

Tyvärr har jag både sett och hört annat.

Så ute och tutar!
2013-11-09 20:43

Haha, rolig läsning.
Spekulationerna från JR är en bit från verkligheten!

J.R
2013-11-09 19:31

@@jr

Det är inte i det bolaget du tror. B.R går på knäna.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500