Nya Direktflyg tråd nr 5
Det var värst vad otäck tråden om att Direktflyg ska sälja flygtid till styrmän var för Flygtorget.
4 gånger har tråden tagits bort.
Lite konstigt med tanke på att nyheten kommer från Direktflyg själva samt att det har skrivits i media om det.
Pinsamt flygtorget!
svar
@ roger R3 eller vad du vill kalla dig!
_Försvara dumheter?
Vad menar du med det?
Faktum kvarstår att det är betydligt enklare att flyga i dag än för 30år sedan!
Automatiken har gjort att pilot yrket blivit MYCKET enklare.Det är därför jag sa att Magenta pilots med hänvisning till RY. Jag håller med fullständigt att utbildningen på RY håller hög klass.(men de har haft sina incidenter og ett haveri också) så tyvärr är de inte felfria..Det finns andra bolag i världen som flyger fina maskiner typ B777-300 i indien tex,hmm, skulle kunna påstå rakt av av utbildningen i RY är MYCKET bättre än JET Airways.
Att Getstocken kräver mer hjärna att flyga står jag fast vid.Gamla maskiner ännu mer.
Jag skulle vilja påstå att flyga VFR är svårare än IFR ibland!Allt har att göra med den backup man har idag med automatiken som man inte hade förut.
Bitter pilot som betalat etc,etc som ngn skrev håller jag inte riktigt med om.De piloter som betalar för sig vet reglerna.Gör de inte som det står i sop eller motarbetar Kapten så åker de hem fortare än tåget.Att pysko testa alla piloter var common sense förut.De flesta bolag använder idag ngn form av screening.(DLR,Compass Test etc).
Är jag emot P2Fly,javisst! Tycker att det sänker hela marknaden,Det började i USA med Arrow Air,Fine Air och anammades av Ryan till att bli det nya konceptet som är helt förkastligt!
Ps jag är också helt emot att betala rating,tycker det är helt fel!
@Daniel
Nyckeln till säkra piloter heter utbildning. Och då menar jag inte flygutbildningen som sådan utan alla områden runt omkring, som bl a CRM som behandlar de fel som kan begås och som beror på den mänskliga faktorn, vinteroperationer, farligt gods, aero medical och security för att nämna några viktiga ämnen. Dessa ska dessutom repeteras med jämna mellanrum.
Problemen med dessa utbildningar är att de kostar pengar,dels i form av utbildningen självt, dels i kostnad för att personalen är borta från produktionen. Detta är verkligen kännbart i bolag av ringa storlek. Har man ett längre trafikuppehåll skulle man kunna lägga all utbildning då. Det är bara en fråga om att vilja göra det. Tyvärr måste utbildningen genomföras. Det är ett myndighetskrav.
Tyvärr är myndigheten inte särskilt bra på att kontrollera att kravet uppfylls. Man kan ju alltid, som PH Crew Training, attestera att utbildningen genomförts, utan att den för den skull är genomförd. Det ser bra ut i flygbolagets papper men blir i slutändan ödesdigert för både piloter och passagerare. Låt oss slippa den mentaliteten, tack!
Ryanair togs upp som ett exempel, men faktum är att deras crew training håller mycket hög klass, likaså deras flight operations. Sen att de har en VD som inte är riktigt klok är ett annat kapitel.
Små Bolag=Små resurser
Små flygplan=Små resurser
Dom mindre bolagen har sällan eller aldrig backup flygplan=checked
Reservmotorer etc är enheter med oftast har få cycler/timmar till kvar till nästa REP/OVH=Checked
MEL listorna är ibland så långa att Transportstyrelsen funderar om dito teknisk avd har resurser till att hålla planen i luften=checked.
Mongol osv!
Försvara aldrig dumheter, då framstår du som än dummare. ( Lös novis )
Den som inte fattat dessa fakta flyger Flygsimulator i hemmadatorn för mkt.
Hej,
Det är skillnad att ha en oerfaren styrman som är testad och förhoppningsvis klar för fast anställning efter avslutad line training, än att sitta med en bitter elev som betalar för att flyga med betalande pax.
Fattar man inte detta så blir jag orolig. Finns det verkligen folk som tror att en elev vågar säga ifrån om kaptenen gör fel, alla gör fel och vi sitter i ett två pilot system, inte i en C172………
Detta system kräver att man har en kollega som passar för jobbet, som har godkänd psykolog test
m.m.
Det är ägarna som ofta är killar som velat bli pilot men som inte klarat av det, där sitter bitterheten…..
Det finns ingen statistik på att oerfarna, unga piloter är mer förolyckade än de med år i branschen. Statistiken visar att det är färre olyckor än på länge, samtidigt som vi har fler lågprisbolag än någonsin och s k betalbolag, så som Ryan, Norwegian, Wizz, Easy osv.
Det är nog mer önsketänkande ifrån många att en olycka skall ske och påvisas i undermålig erfarenhet.
Svar till R. Du har fel. Idag börjar man direkt på B744/B777 osv bara välja.Plånboken bestämmer flygplanstypen.
-Johnny,,Alla sa samma sak om Ryan och deras 20åriga kaptener.De har klarat sig bra tack vare magenta lines och nya moderna flygmaskiner.
Getstocken är annorlunda.Gammalt skit med runda instrument och inge autopilot.
Nya tider med nya ekonomiska modeller!
Förr kände bolagen ansvar och man kämpade tillsammans för gemensam överlevnad. Hade de anställda det bra så gick även företaget bra. En win-win situation.
Idag är det vinstmaximering som gäller. Enkel algebra. Inga komplicerade ekvationer för att få ekonomin att gå ihop. Jättestora inkomster och pyttesmå utgifter. Företaget blomstrar. Tyvärr är flygbranschen behäftad med en uppsjö av både motiverade och omotiverade avgifter gör att man måste krympa utgifterna på annat sätt. Man säger upp sin anställda personal och hyr in billiga, nyutbildade från baltländerna. Där står vi idag. Det är bara att vänta på första olyckan och unisont utbrista “Vad var det vi sa!”
@ A
Det är precis detta som ger FT högt underhållningsvärde.
Alla piloter måste ju börka från botten=Typ Jetstream
Ingen rookie slängs väl in i en A380 nybakad heller.
Men helt klart måste det ju därmed vara farligare att flyga dessa små humlor……
Och Mon golen kan ju lä ra sig li te mer om när man ska sär skri va och i nte.
Moped kaptenerna kan ju köpa en fs2009 o lära sig lite glas cockpit.De kan sedan ringa Salme o fråga hur man sätter i hop ett trovärdigt Cv.
Beror på hur man ser på saken…
Om det är sant att man inte annars kan konkurrera, så innebär det att de svenska arbetarna blir utan jobb hur som helst…? Men, om det bara handlar om att öka vinsten i ett redan vinstdrivande företag så är det så klart förkastligt.
@Maverick: Nä, jag ifrågasätter valet av media för att diskutera saken, eftersom det gjorts väldigt tydligt att man från Flygtorgets sida inte ser diskussionen som önskvärd. Eftersom bruket av Flygtorget inte är en demokratisk rättighet så är det bara att gilla läget. Sakfrågan har man naturligtvis all rät att diskutera, men Flygtorget är uppenbarligen inte rätt plats.
I slutänden så finns det en enda anledning till att företag i allmänhet väljer lågkostnadslösningar och det är att vi konsumenter oftast vill ha det billigast möjliga alternativet. Den dagen som konsumenterna sätter ner foten så har vi inte heller något problem längre för jag är helt övertygad om att svenska företag i första vill ha svensk arbetskraft om det kan ge samma vinstmarginaler. (Ja jag vet att ordet “vinst” får ögonen att svartna på många, men verkligheten är den att 99,9% av alla företag finns för att någon vill tjäna pengar. Välgörenhet är liksom inte lika intressant…)
Hade det aldrig varit okej att sätta kinesiska arbetare med kinesiska anställningsvillkor på en textilfabrik i Borås med argumentet att man annars inte kan konkurrera med H&M:s billiga kläder?
Med vilket eller vilka bolag konkurrerar direktflyg?
Piloterna gick väl med på kraftiga sänkningar för 1.5 år sedan. Lönenivåerna är väl strax över 30 papp i månaden brutto för kapten. Hur kan det vara för högt?
Malmö-Borlänge 6 000 spänn t/r.
Next stop AMAPOLA
Det som är mest fascinerande är att det helt enkelt är pilotkostnaderna som är bolagets problem. VD:n tar absolut INGET ansvar för att det har kommit till den här punkten hittills. En helt naturlig anställningsform har helt plötsligt blivit roten till att bolaget redovisat massiva förluster de senaste åren. Varför byttes inte strategi? Varför gjordes inget tidigare?
@Biggles,
är det inte ganska pinsamt att du, i troligen nyktert tillstånd dessutom, kritiserar personer som vill reda ut frågan kring direktflygs agerande?
Jag hoppas verkligen allmänheten och politiker reagerar och AGERAR i detta. Det är en SJUK utveckling som kommer SPRIDAS till fler bolag om det tillåts fortsätta.
Vad skulle SAS- eller NAS-piloterna säga om de blev uppsagda, för att bli ersatta av billigare arbetskraft. Det skulle bli HUS I HELVETE.
Var går gränsen?
Tror du missuppfattat ganska grovt vad direktflyg själva har sagt och vad som står i tidningarna.
För om det står i “media” så är det ju sant, eller hur?.