DYnear collision Oslo
Men seriöst …….
http://avherald.com/h?article=46b5213a&opt=0
svar
Problemet var att de felbedömde fart o höjd under inflygningen. Att inte avbryta inflygningen tidigare eller begära längre vektorer var orsaken till “incidenten”.
“Reviewing the flight data recorders of DY-741 the AIBN assessed that after capturing the localizer none of the criteria to continue the approach were met and an immediate go-around was necessary. Continuing the approach to 1nm before touchdown and going around only after establishing visual contact with the runway was not appropriate, going around at an earlier stage would have permitted more time to implement corrective measures and ensure separation.”
220kt på 2Nm…..
1000ft på 1Nm….. först då avbryter man….
finns inte ord för detta haha varför ska man vara orolig det är ju inte bolaget man ska vara rädd att åka med .
Om ni läser incidentrapporten kan ni se att båda besättningarna vid Norwegian fick beröm från statens haverikommission (Accident Investigation Board Norway AIBN) för sitt agerande.
“The AIBN commended the crew of DY-741 for recognizing the situation and keeping turning until a divergent trajectory was established and the conflict was defused.”
“The AIBN commended the crew of DY-740 for recognizing the target on TCAS above them and slowing their rate of climb as result.”
Att flygledare leder in flygplan på orealistiska vektoreringar kan ju knappast anses ovanligt. I detta fall uppfattar jag det som att flygledaren har brustit då han uppenbarligen inte lyckats hålla tillräcklig separation mellan landande och startande flygplan.
Nej, strunta i att flyga med dem, skit i och flyga alls. Åk tåg!
Detta var ju 737 men Dreamlinern borde vara ok att åka med eftersom den oftast är försenad och då får man ju in tidsaspekten i ekvationen vilket borde minska risken för kollision. Dock så är det ju olyckligt om två flighter är lika försenade. Då kan det vara en risk.
Vågar man åka med DY?