737-700 Transatlantisk
Westjet Kanada starter å fly på Dublin fra St.John’s i S14. http://airlineroute.net/2013/11/15/ws-dub-jun14/
Det går således an å anvende narrowbodies, annet enn 757, over atlanteren. FI har gjort det før, KEF til Halifax, jeg mener fortsatt at SAS bør skaffe seg noen 737-900 ER til bruk, f.eks til Kanada og Boston, eller….?
svar
Private flyger med enbart C class config och jag det går med etops. MEN etops på ex 180 min tar sin tid, du måste först operera på ex 90 min och sen 120 min innan man kan få 180 min. DY är inte där ännu. Men lyssnar man på BK så har han en klar plan för nya 737 MAX. Den dom lever får se….
http://www.youtube.com/watch?v=0JQq1HjyVKA
Toronto- London AC A319 ETOPS, visst går det!
KL663/664 AMS-IAH-AMS flögs med B737 av PrivatAir.
MAD via Azorene-Karibia, SmartWings gjør det med 737-800 PRG-TER-MIA
Det kommer när B737MAX levereras. Det går inte idag ens med ETOPS enligt BK själv. Hörde det med egna öron, som om det är helt korrekt eller inte tål att diskuteras. Kanske ngn hobby expert här kan dra en djupare analys?
Ursäkta men TQ flög Florida via Bangor med MD-80 på 80’talet! Vad är nytt med att man flyger B737? Visserligen två olika flygplan men båda är single aisle.
DY kommer säkerligen att använda B737-800 framöver mellan MAD och Karibien och Florida. Vad med t.ex. flygningar från LPA/TFS till RIO, SAL och flera andra alternativ. Möjligheterna är oändliga.
Varför skall inte DY skaffa 737-900 då??????
PrivatAir flyger väl också NB-typer transatlantiskt.
BA flyger transatlantiskt med en A318.