SAS hyr in HiFly
SAS har ingått ett sk. wetlease kontrakt om 9 st tur&retur operationer på linjerna SK925/SK926 CPH-IAD-CPH första tur vill gå den 21 november och den sista 2 december.
Rutten vill bli opererad av Airbus A340-300 med registrering CS-TQZ.
CS-TQZ börjar numer bli hemmastadd här i Norden 😉
svar
OMNI’s 763 var riktig piss. Ingen Y+ och riktigt dåliga Business säten. Hoppas detta blir bättre.
Jag tycke det var BRA att Norwegian hyrde in ett riktigt flygplan i stället för mardrömmen.
Men det var många kunder som gick på Norwegians marknadsföring “Dreamliner upplevelse” men inte fick vad de var utlovade.
I SAS fallet är det samma typ maskin som man nyttjar normalt. Garanterat kommer också vatten/vin/öl och mat ingå i priset när de flyger för SAS. Norwegian fick mycket kritik för servicen ombord och det med all rätt eftersom det var vad Norwegian beställt (inget gratis).
Så mycket skit som SAS maffian spydde på att DY hyrde in HiFly – så hyr man in samma bolag själva – det är bara suveränt, eller hur Harry. Du tillhör väl SAS maffian här på forumet?
Självklart hade det varit bättre om SAS fått sin extra A340. Vad gäller “skitbolag” så var det Norwegians passagerare som inte var nöjda, eftersom de köpt en “Dreamlinerupplevelse”. Denna var central i Norwegians marknadsföring och Kjos var som vanligt stor i truten. Nu trotsar Norwegian transportklagenämnden och hamnar på värstinglistan. Läs artikeln!
Ha ha ha ha helt underbart!
Det handlar om outsorcing…
mindre SAS personal ,externa flygplan + crew !
en som fattar..
Ja Harry mfl, var håller ni hus? Upp till försvar nu. Antagligen har väl HiFly nu upprustat sin kärra, annars skulle dom väl inte få flyga för kvalitetsbolaget eftersom det var ett skitbolag när DY hyrde in dem.
Jag förstår SAS beslut. Men det komiska i det hela är dessa spaltmetrar som skrevs bland annat här på Flygtorget när Norwegian hyrde in HiFly. Så mycket skit och förnedring som när diverse skribenter tyckte till om HiFly. Nu när SAS måste hyra in kapacitet och ställa in avgångar så är det helt tyst från dessa skribenter. Undrar varför? 😀
SAS håller ju som bäst på att uppgradera kabinen på sina 330 och några 340 och där var det ju tänkt att ex-LAN-maskinen skulle hjälpa till. Eftersom den är försenad, på grund av en konflikt mellan Airbus och LAN Chile, som måste SAS ta till andra lösningar. En är att hyra in den här HiFly-maskinen. En annan lösning är att i god tid ställa in ett antal flygningar i januari – något som har diskuterats i en tidigare tråd. LAN-maskinen ska väl komma någon gång i februari.
Det är bara att skicka passagerarna på hotell och låta dem åka hem lite senare. Om man inte betalar kompensation sparas mycket pengar för Norwegian. Bra!
Tycker att det här är en ganska skoj tråd…
Det är SAS “nya” A340 från LAN Chile som är försenad.
Det här är bara ett rykte…Någon har hört detta….lastare sa….osv osv
Visa en tydlig källa.
hahaha finns inga ord…. !!
Snarare är det väl SAS-hatarna som sjunkt till låga nivåer som vanligt. Man kan ju inte hyra in utländska bolag. Det måste ju vara svenskt…
SAS Fanboys har fått slut på argument. 😀
Norwegian kommer flyga 737 på New York ifall Dreanliner får tekniskt framöver. Både piloter och kabinpersonal har skaffat visum hos amerikanska ambassaden så dom kan flyga till staterna.
Problem for Norwegian, hva skal de gjøre da-om teknikk 787?
(Hyre inn A-340 från LAN?)
Det är väl jättebra att de löst sina eventuella problem med att hyra in en kärra. DÅ går flighten och alla kommer iväg!
Tummen upp!