Har ME/IR -> Får flyga SE/IR? EASA part FCL-fråga
Hej, tycker regelverket EASA part FCL är något svårnavigerat i frågan.
Min fråga är: Om jag har behörigheter för att flyga flermotor instrument, får jag då också flyga enmotor instrument?
Ex. PA28 till Gotland IFR.
Givetvis har jag SEP-class ratingen sedan tidigare.
Tacksam för svar (gärna med referens till en EASA part FCL paragraf!)
svar
Och JAR-FCL 1.180 tar väl hand om de GAMLA certen:
“Subject to the rating restrictions
imposed by use of another pilot functioning
as a co-pilot (multi-pilot restriction) during the
skill test set out in Appendices 1 and 2 to
JAR–FCL 1.210, and any other conditions
specified in JARs, the privileges of a holder of
a multi-engine IR(A) are to pilot multi-engine
and single-engine aeroplanes under IFR with
a minimum decision height of 200 feet (60 m).”
Det finns inget som heter SE/IR eller ME/IR i nya Part-FCL. Där är IR-behörigheterna knutna till respektive klass/typ.
Frågan är om du har fått ett nytt certifikat utfärdat enligt Part-FCL eller om du fortfarande kör på gammalt JAA-certifikat?
Har du ett nytt Part-FCL-certifikat står det “IR Valid until” bakom klassen SEP (land). Står det inget där så får du inte flyga IFR med den klassen.
Har du ett gammalt JAA-certifikat står det t.ex. ME/IR/SP med separat datum, som innebär att du får flyga alla klasser/typer du har i ditt cert under IFR tills det datum din ME/IR/SP faller.
Nej Daniel, kom inte och blanda äpplen med päron.
Inget SE/IR = Inget IFR-flygande i enmotorplan.
Hej
Refererar till Regulations Appendix 8.
“Cross-crediting of the IR part of a class or type rating proficiency check
A. Aeroplanes
Credits shall be granted only when the holder is revalidating IR privileges for single-engine and single-pilot multi-engine aeroplanes, as appropriate.”
SP ME non-high performance complex aeroplane type rating, restricted to MP operation
Credit is valid towards the IR part in a proficiency check for:
SP ME class (*), and
SP ME non-high performance complex aeroplane type rating (*), and
SE class and type rating (*)
(*) Provided that within the preceding 12 months the applicant has flown at least three IFR departures and approaches on an SP class or type of aeroplane in single pilot operations, or, for multi-engine non-high performance non-complex aeroplanes, the applicant has passed section 6 of the skill test for single-pilot non-high performance non-complex aeroplanes flown solely by reference to instruments in single-pilot operation.
Med andra ord, Ja om du har flygit 3st dep + apch senaste året.
MVH
Daniel
Arne har helt rätt. Ni andra kan sluta spekulera.
Har du inget SE/IR får du inte flyga SE/IR. Möjligheten att flyga det på ett ME/IR försvann 8 april.
Många olika bud här…. Någon med källa?
Förtydligande: Började träningen och flög upp för ME/IR efter nya reglerna trädde i kraft 8 april i år.
Det där är luddigt för jag har också bara MEIR och undrar över samma sak. Känns lite skumt att behöva en PC för SEIR.. Luftis när jag frågade dom nu i höstas att svaret är ehh.. Ja.. Men nej.. Men ja.. Ehhhh… Vi kollar upp det. Sen har jag inte hört något och nu orkar jag inte bry mig. Vädret på Gotland är inte så lockande längre..
Svar: Nej
Enklaste är faktiskt att kolla i ditt certifikat numera, där står om du rätt att flyga IR/SE. Står alltså att datum när din IR (kopplad till SEP) går ut.
Vid övergången t nya FCL så fick alla med en giltig SEP sin IR kopplad till SEP förlängd på köpet. Dock så kan det krävas att du gör en separat PC för IR på SEP, beror på hur du gör din PC på ME (typ, etc.)
Lycka till!
ja du får flyga SE IFR