Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Airbus förlorar mark i WB-striden

Tråden startades av UY

A330n som marknadsförs som en konkurrent till B787 och vise versa ligger LÅNGT efter Boeings maskin i ordrar. Samtidigt går det tyvärr åt helvette för den minsta A350n som var tänkt att kunna bistå A330n i det här segmentet. Nu talar allt för att a350-800 kommer läggas ner pga mycket få och tillbakadragna ordrar.

777x som för någon månad sedan lanserades som Boeings svar till A350 ser efter veckans storslam också ut att utprestera Airbus även i det här segmentet. (Förutom det flygtorget nämner i sin artikel beställde Qatar tydligen 50st)

Airbus ligger ju visserligen före i det allra största segmentet men det har varit en besvikelse för både bolagen och det finns inte direkt några pengar att tjäna här.

Hur tror ni att Airbus reagerar? Ny modell? Förbättringar av existerande?

Funderar på att se över mitt långsiktiga ägande i EADS om den negativa trenden fortsätter.

Hit me Flygtorget!

Publicerad den 2013-11-20 03:20
Skriv ett svar
Antal svar: 20

svar

Petter
2013-11-22 09:22

17 tum, det är som på en gammal 727 från 1960-talet. Olidligt om man skall tillbringa flera timmar där.

Sv Kund
2013-11-21 19:10

B787 kan ej bestyckas med 9 st 18 tums säten i bredd. Boeing förespråkar 17,2 tum för att få planet lönsamt.

Vi passagerare blir större och större speciellt Amerikanarna men Boeing har tydligen ej förstått detta som säljer smala stolar.
Det kan väl inte vara en Dreamliner upplevelse att sitta mellan två stora kroppsbyggare.

Nyare United B777 har 18 tum´s breda stolar men sittkomforten är sämre än gamla tredje klass vagnar som SJ hade.

Kund
2013-11-21 18:18

Och B777? Är väl upp till bolag och bestämma bredd på stolar.

AB
2013-11-21 18:13

In keeping with its commitment to passenger well-being as the air transport industry evolves, Airbus offers an entire product line of modern, efficient jetliners designed for today’s standard of passenger comfort: at least an 18-inch wide seat in economy class.

Jmfr. Norwegian B787 17.2 inch.

Kund
2013-11-21 12:06

Då förutsätter jag att du flyger C class och då spelar typ ingen roll i WB segmentet som nu tråden handlar om. Om ditt företag skickar dig i monkeyclass så värdesätter de inte din arbetsmiljö och skiter i om du är sliten på mötet. Alternativt vilar du upp på hotell en natt. Vidhåller att ni era flygnördar som vill flyga viss typ eller en speciell registrering är en väldigt liten grupp.
Face it, flygbolagen hade annars gjort något åt det!

Sv Kund
2013-11-21 11:40

Frekventa kunder som jag väljer vilka WB maskiner vi åker med. Det är en del av min arbetsmiljö.

Man flyger till ett ställe för att uträtta ett jobb.

Att komma fram som en urvriden trasa ger inte mitt företag någon fördel.

Vid korta flygningar spelar flygplanstyp mindre roll.

Kund
2013-11-21 11:33

De frekventa kunderna flyger ändå. Deras jobb betalar plåtarna och skiter fullständigt i vilken kärra du dricker kaffe i.

Sv Kund
2013-11-21 11:10

Ja, sällan resenärer går nog ofta efter pris.
Norwegian har dock hamnat på “verstinglistan” då de utlovat Dreamliner upplevelse men kunderna inte fått flyga Dreamliner.

Men vi som flyger mer frekvent har våra favoriter. Det är också vi som står för de största intäkterna.

Genom att välja den flygplanstyp som de frekventa resenärerna föredrager får flygbolaget optimal inkomst (sällan resenärerna bryr ju inte sig enligt dig).

Kund
2013-11-21 09:42

Det är nog bara en minoritet flygnördar som bryr sig om vilket flygplan man skall fraktas i. De flesta går nog efter tidtabell och pris. Over and out.

Sv UY
2013-11-21 09:27

Bolagen borde lyssna mer på sina kunder när de väljer flygplanstyp.
Det är kunderna som betalar. Utan kunder inga flygplan.

I WB fallet väljer jag definitivt Airbus.

UY
2013-11-20 23:05

LOL: om du har total insikt i de verkliga förhållandena kan du väl upplysa oss andra?

“Alldeles utmärkt” är väl jävligt relativt. De går ju med vinst och NB-marknaden tuffar på bra så visst kan man kalla det för “Alldeles utmärkt” (de kommer ju inte direkt gå i kk även om WBna fortsätter att sälja dåligt). Ur investeringssynpunkt är det däremot oroande att de det facto tappat ordentligt mot Boeing på senare tid. Bara för 2-3 år sedan kändes det som att det var Airbus som låg i framkant för WBs men försäljningen har gått trögt. I “787-segmentet” väljer 4 av 5 Boeing och även om de större A350na säljer okej ser det ut som att 777x kommer bli större även i det segmentet.

Till er andra. Här diskuterar vi inte vilka maskiner piloterna tycker mest om utan varför bolagen väljer Boeings modeller i större uträckning.

ZO
2013-11-20 22:00

Inte heller jag förstår vad någon härunder menar om att Boeing skulle vara mer modernt, rent tekniskt så är ju Airbus mycket bättre utifrån det man får uppleva som pilot. Vad är det som är så omodernt med Airbus?

Sen verkar inte Airbus alls behöva “komma med nåt nytt”, de säljer ju mer plan än Boeing fortfarande och har gjort det de senaste åren…

Re Re TS
2013-11-20 21:22

Kan du utveckla vad du tycker är så hemskt med Airbus? Har bara erfarenhet tekniskt av A330 och A320 samt b737 och b757.

Om man jämför dessa modeller så har jag väldigt svårt att hålla med dig om att Airbus skulle vara dåligt. Jag upplever tvärt om att airbus är bättre eller mycket bättre på i stort sett allt, utom möjligen SRM som många tycker att Boeing har lyckats bättre med.

Men mina åsikter är av ren teknisk synvinkel, hur dom är att flyga överlämnar jag till dom som flyger.

Re: Trådskaparen
2013-11-20 19:50

Airbus är ett missfoster i sig som vi inte kan göra något åt.
Bra att de finns ändå för det kanske driver flyget framåt en del ändå får man hoppas.
Airbus lever på sin gamla teknik att flyga med en sticka istället.
Sen deras utjatade programvara är inget de kan stå efter i alla evigheter,
Nej Airbus behöver verkligen komma men något nytt för att imponera på flygmarknaden nu.
Det räcker inte längre att staterna som gör typen också förbinds att köpa densamma billigare än Boeing.

LOL
2013-11-20 16:40

Herr/fru trådstartare, du behöver inte oroa dig. Du är ute på djupt vatten och saknar total insikt i de verkliga förhållandena. Det går alldeles utmärkt för Airbus.

Petter
2013-11-20 14:40

Hur tänker du egentligen?

UY
2013-11-20 13:23

Håller med om att 777 inte är så trevlig ur passagerarsynpunkt men tyvärr spelar varken det eller hur många som tillverkats historiskt någon roll i det här fallet.

Passagerare
2013-11-20 11:54

@Andres, dyngan får stå för dig!

Det jag skrev var min upplevelse!
Har du flugit med båda typerna nyligt kan du ge din upplevelse.

Andres
2013-11-20 10:23

Jösses vad mycket dynga…..

Passagerare
2013-11-20 10:17

Airbus A330 finns i mer än 1000 ex. i drift idag.

Har nyligen flugit med både A330 och B777. Min erfarenhet av dessa flygningar ger tummen ner för B777. Det var en ny B777 men flygplanet är inte positivt ur passagerare synpunkt. A330 var äldre men mycket trevligare att flyga med.

Min bedömning är att både Airbus och Boeing kommer att leva vidare. Airbus är den intelligente, Boeing är den som försöker vara lika smart men inte lyckas.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500