Jet orientation course
Som rubriken lyder – JOC.. vad f*n är det för något nytt påfund att få oss stackars low timers att punga ut mer pengar.
Läste lite om, och det verkar ju mer som 1/8 typerating, man lär ju sig ju det där under en TR ändå? Är den verkligen nödvändig?
Har sett ETT bolag som gärna vill att man har JOC och det är Wizzair..
Eller är det jag som missat något kapitalt?
“Tjänar” man in dom pengarna man lägger på en JOC under en TR sen eller vad?
Jag förstår inte riktigt poängen med detta…
svar
Utan JOC. Och mcc skulle man ändå klara en TR utan några som helst svårigheter.
Syfte med kursen och pris kanske går att utläsa av följande länk:
http://www.bfsaa.se/pilotutbildningar/modulkurser/jet-orientation-course-joc/
På skybus Ltd ingick JOC i MCCn. Kanske har ändrats nu?
Wizzair kräver den för de är TRTO:n i Toulouse(stavning?) som kräver de för lowtimers, men nu sedan 1 månad tillbaka så har Wizz sin egna TRTO också, Och enligt en kollega inom Wizz så ska inte JOC va något krav för att göra ratingen hos dem, Men sen så har de alltid x antal type-ratingar inkluderade i priset för varje ny airbus de beställer, det är därför de använder den franska TRTO:n.
Sen den som betalar 30 000kr för en JOC, då vet jag inte va man ska säga, Finns JOC för under 6000kr på 747 fullmotion till och med på skybus limited i England. Finns ganska många som erbjuder JOC för under 6000-7000kr. En JOC kan vara 2 eller 30 timmar, de spelar absolut ingen roll, eftersom de inte finns några riktlinjer.
Du jag vet hur det är!
Först ska du ha totaltid oavsett typ 1000 timmar!
Har du det kommer nästa fråga!
Har du TP erfarenhet?
Har du det så kommer nästa fråga hur mycket jet erfarenhet du har!
Har du det så fortsätter det bara med hur mycket befälhavartid du har!
Ja du kanske har börjat fatta?
Vore marknaden bra sund och frisk skulle vi slippa betala för allt!
Även det som ses som stora frågetecken.
Bara att hoppas att chansen dyker upp fast den känns omöjlig!
I Sverige dyker den aldrig upp i alla fall! 😉
Jo, så långt är jag helt med.
Men om man tar ett bolag som wizz t.ex. Jag uppfyller alla krav bortsett från att jag inte har en 320 rating, ja.. Då ska man ha en jävla JOC även att man flugit TP hela livet.. Känns märkligt.
Det är ju inte direkt så att man bara flugit PA28or hela livet..
Av inläggens svar här i strängen eller forumet kan du väl själv dra vilken slutsats en sån kurs har för inverkan för dig som pilot?
JOC spela roll!
Jag har också bara hört att det är Wizzair som kräver den.
Helt fel!!! Vägra betala
Haha peo! Säger inte jet orientation course tillräckligt för att du ska förstå?
Ja.. Tack för ingenting…
Finns det någon som har mer än IQ 30 som kan svara på frågan?
Behövs den? Blir man mer ” attraktiv ” etc etc.
Skit i vem som tjänar pengar, jag har aldrig sett begreppet förr och blev jäkligt paff eftersom det verkar vara en liten mini TR…
Piloter visar ju om och om igen att de är villiga att betala för saker och ting…så why not?
@Rabatt
Ja, och det är INTE piloterna!
En JOC går på runt 30000 spänn.
Allt inom flyg idag handlar om att någon ska tjäna pengar!