När öppnar BER?
Någon som känner till ny tidpunkt för invigning?
svar
Tankarna förs ju inte helt oväntat till flygplatsen Ciudad I Spanien som inte blev av.
Joel
Du menar att nya banorna används för Schönefeldt…
Då kommer de ju till viss användning även om sunkiga Schönefeld är tämligen oviktig i ett större sammanhang eftersom all trafik är av lågpriskaraktär.
Först när BER/Brandenburg-terminalen öppnas och den riktiga reguljära trafiken från TXL flyttar dit kommer investeringen börja ge avkastning.
Tråkigt att Lufthansa helt nobbar Berlin som hub.
Bägge banorna och alla taxibanor används på flygplatsen.
Det är den nya terminalbyggnaden som inte blivit godkänd.
BER (Berlin Brandenburg) får nog vänta ett tag till. 2019 är senaste budet.
TXL fungerar fortfarande utmärkt som huvudflygplats för Berlin.
BER har inget riksintresse för Tyskland på samma sätt som FRA och MUC och
Berlin är inget hub för Lufthansa och kommer inte att bli det i framtiden heller, så därför låter man förseningarna dra ut på tiden. Svårt att finansiera ett storflygplatsbygge när det bara är sekundärbolag som Air Berlin och Germanwings som ska ha det som bas.
Det märkliga är att man uppger att gamla DDR flygplatsen Schönefeldt ska vara kvar, som inte bara är “intilliggande” utan ligger på samma plats som BER, Kanske som sido-terminal för lågprisbolagen (precis som dag).
Hela BER-upplägget verkar märkligt och dåligt planerat. Börde att man lokalt i Berlin hoppades på Lufthansa i starten, men när de uppvisade aktivt ointresse så gick luften ur hela projektet.
Hur som helst, överlägset coolaste flygplatsen i Berlin är ju gamla Tempelhof vars design, terminal och storlek var ljusår före sin tid. Sista flygningen där gick 2008, men den finns kvar i fullt bevarat skick.
🙂
Lika sjukt som resten av Merkels Tyskland. Varje kväll tänder man upp terminal, taxibanor – rubbet utan att enda plan flyger därifrån. Städpersonalen jobbar på som vanligt även om det inte finns någon att städa efter…. Jag undrar nästan om det sitter folk i incheckningsdiskarna och om restaurangerna också är bemannade?
Denna veckan är det 5 år sedan nya BER skulle invigas.
Så går det när politiker tror att de kan göra ett bättre och billigare jobb är branschfolk.
Aldrig, ha ha
Driftkostnaden är drygt 4 miljoner kronor per dygn, och de har inte ens öppnat.
Ha ha ha ha ha ha, Tack för länken Helmuth. Jag gillar deras innovativa lösning för att ersätta de icke fungerande brandlarmet:
“In March 2012 the group submitted its stopgap: Eight hundred low-paid workers armed with cell phones would take up positions throughout the terminal. If anyone smelled smoke or saw a fire, he would alert the airport fire station and direct passengers toward the exits. Never mind that the region’s cell phone networks were notoriously unreliable, or that some students would be stationed near the smoke evacuation channels, where in a fire temperatures could reach 1,000F.”
Man blir mörkrädd. Så går det när politiker bygger flygplats istället för proffs.
Tore
Det lutar åt kvartal 2, 2017.
Om någon vill läsa mer om detta historiska fiasko, så har Bloomberg en bra artikel:
Mitt freundlichen Grüßen, Helmuth
Nya bud Idag enligt Bild Zeitung : 4e kvartalet 2016.
Så går det när Kommunpampar tror att dom kan bygga en flygplats själva.
Helmuth
Den nye tekniska chefen har fått sparken efter bara 8 månader på grund av korruption. Han ville ha pengar för att ge kontrakt till underleverantörer.
Så här går det när politiker tror att de kan bygga en flygplats utan hjälp av erfarna företag.
Troligtvis kommer BER att börja med begränsad verksamhet under Nov/Dec 2015.
Åkte TXL-ARN 21/4. De flesta av banden som var för köer mot incheckning var nog tänka för BER. De var nämligen upp märka med “BER Berlin Brandenburg Airport”…. Så lite har man förberett 🙂
Tyska TV kanalen ZDF visade en intervju igår med en av de nya projektledarna (glömde namnet). Han sa så här:
“Det är en mycket stor utmaning att överhuvudtaget kunna öppna under 2015”
Helt otroligt !
BILD Zeitung tvivlar på någon.öppning före 2016.
Vid det laget är flygplatsen redan för liten och kostnaden blir runt 10 miljarder Euro.
Så kan det gå när politiker istället för proffs bygger. . . .
Ny kostnadsprognos ca. 72 Miljarder SEK
Medier rapporterar att stora delar av BER Terminaler troligtvis måste rivas och byggas upp igen. Från början var det bara det automatiska brand- och rökevakureringssystemet. Nu verkar de har dragit ca 30km kabel fel, och det finns ingen dokumentation på hur. Man har tillexempel lagt telefonledningar dikt an 400V ledningar utan isolering etc. etc.
Det spekuleras till och men om det vore bättre att tömma terminalen på utrustning och sedan riva hela skiten och börja om från början.
Det spekuleras i att flygplatsen inte har en chans att öppna 2015. Ansvariga för bygget vill inte uttala sig ännu…..
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6043355/
Nya uppgifter idag i Frankfurter Allgemeine:
Andra kvartalet 2015
Dock lär flygplatsen nå maxkapacitet med en gång (så fort Tegel stängs)
Sen du ställde din fråga har datumet för invigning redan flyttats fram.
http://www.airport-int.com/news/new-berlin-airport-opening-moves-to-2015.html
Verkar vara komplext det här 🙂
1/7 öppnar Norra piren. Det innebär att begränsad trafik kommer att avgöra BER istället för gamla Schönefeldtterminalen.
Eventuellt kan BER öppna 100% i december.
Nu går Tegel på full kapacitet. Stänger man Tegel och Schönefeldt, så klarar knappt BER den trafiken. Flygplatsen är för liten redan innan den öppnats. Någon World Hub lär den inte bli.