Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS-personal bloggar om Ryanairplundring!

Tråden startades av Fundersam

Idag bloggar en SAS-värdinna i en av våra största kvällstidningar om incidenten på Ryanairplan där passagerare tog lagen i egna händer och plundrade flygplanet. För att göra en lång historia kort. SAS-värdinnan raljerar över hur det var förr, när man fick prata med någon, när man bokade sin biljett. Möten med människor osv…Som det var FÖRR! Världen förändras. Nu sköter folk oändligt mycket mer av sina ärenden på nätet. Det kallas utveckling. Nåväl. Värdinnan menar på att det faktum att folk behöver äta är orsak till att folk stal cigaretter och parfym, samt kvartvingade personal ombord.

Det kan möjligtvis ligga något i det.

Betyder det att man då får göra precis hur man vill och totalstrunta i regler, lag och vanlig hyfs?

Givetvis inte!!

Jag tycker det är lite otäckt det här, det här insinuerandet att bara för att folk får valet att köpa mackan själv, eller även ta med en macka om man vill, är orsak till att folk tappar all sans och besinning ombord. Är matbrist och hunger orsak till att passagerare stjäl cigaretter och parfym? Eller hindrar personal att kliva av?
Vilket ansvar har de som år efter år efter år ägnar all tid åt att misskreditera konkurrenter? Media har valt olika offer med tiden. Först var det Sterling, sen SAS, sen Ryanair och nu på slutet har även Norwegian fått sin “del” av kakan. En del är givetvis befogat, men den lynchstämning som somliga media eller andra väljer att piska upp gynnar ingen utom möjligtvis sig själva…
Tänk efter lite nästa gång. Snälla.

Publicerad den 2014-01-21 17:14
Skriv ett svar
Antal svar: 35

svar

DC-10
2014-01-24 17:00

pierre holmgren Jag läser inte sjuka bloggar och jag är lika trött på ditt eviga tjatande. Lägg ner.

pierre holmgren
2014-01-24 00:30

@svar DC-10 , jag bara undrar vem som tvingar dig att läsa ??

DC-10
2014-01-23 19:36

Annette Jernström, kan inte förstå varför Du tror att ditt bloggande är av allmänt intresse. Jag är så trött – så trött på dessa självgoda SAS’are. Ni är inte Gud’s gåva till flygbranchen.

Kalle ja med
2014-01-22 19:34

Farbror Ali! Åkte härom sist med Norwegian Prag-Arlanda, fräscha plan, unga alerta värdinnor skön känsla men inget mer! Flög vidare till Östersund med SAS. Kommer in i SAS 737 maskinen, gammal o sliten kabin med nedsuttna stolar i blått tyg som kändes okey år 2000. Trött personal som försöker så gott det går. Lite så där att se vuxna kvinnor som kämpar i mittgången utan nämnvärd uppskattning, Sorgligt, men så var min upplevelse. Man riktigt känner att det saknas pengar för de uppgraderingar som så innerligt behövs för vår gamla klenod! Jag tror att din liknelse med Ullared och NK snarare gäller Lufthansa Ryan eller Qatar Ryan men knappast SAS.

Ali
2014-01-22 16:41

Men visst var det bättre när det var monopol. Då kunde man ju i princip välja de passagerare som passade in i imagen. Andra flygbolag fick inte ens flyga. Att få kunder som stör i arbetet har väl aldrig varit uppskattat.
SAS har varit kapat av passagerare – inte Ryanair; beror det på mackorna också?

Trött
2014-01-22 16:13

Då tycker jag verkligen att du ska åka vidare med SAS så länge det går!!

Af bedre klass
2014-01-22 16:00

SAS=NK, Ryanair=Ullared. Var är chansen störst att få se en mamma i foppatofflor stå och skrika på sina ouppfostrade barn? Inte samma klientel på de båda bolagen. Ingen med självrespekt sätter sig på det sistnämnda, vare sig som pax eller besättning.

Också Fundersam
2014-01-22 15:20

Filip Rydén. Gissar att du inte har ett kontrakt som du önskar, om det nu är så varför skrev du på? Sök nytt jobb om du inte trivs eller engagera dig i RPG men grina inte runt på nåt forum om saken. Du har kollegor som trivs och inte delar din uppfattning om Ryanair men ser problemen som vi själva kan lösa inom RPG i tysthet! Var stolt över att du är pilot på en arbetsplats som de flest andra flygbolagen i världen gärna rekryterar sina framtida piloter ifrån. Du vet att du får en gedigen pilot erfarenhet få förunnat på FR. Du behöver inte svara på inlägget. Du och alla andra som tycker att ni har för dåliga avtal har delvis ansvar också!

Också Fundersam
2014-01-22 14:57

Till Filip Rydén: Det är självklart 110 000 € baserat på fast kontrakt. Allt annat betalt av Ryan. Har inga övernattningar och får 5000€ om året för att fixa det som behövs för OPC/Hotel/cert mm. 2500 € räcker gott. Mao Plus 2500€ på de grejorna. Inga karensdagar plus 6 månader full lön om man blir sjuk! Inga problem att jobba på Ryan om man har rätt kontrakt!

Fundersam
2014-01-22 13:54

I går trampade jag på en öm tå. Usch, dumma mig. Dumma vita 55-åriga man/tonårssnorunge! För inte skulle en kvinna kunna skriva något som ifrågasätter hur medier eller bloggare beskriver verkligheten om flygbolag?

Eller?

Nåväl, lite småkul är det när argumenten inte längre räcker till, att man ska förminskas till en bokstavskombination. Några skriver om SAS-personalens inlägg med “klass och stil, utan påhopp”.

Då har de garanterat inte varit och kikat på dagens blogg på Expressen.

Så vad ni än gör, ifrågasätt aldrig någonsin SAS-bloggare. De vet nämligen ALLT om SOP:s, CRM, JAR-FCL, EU-OPS osv.

(framförallt om hur det fungerar hos konkurrenterna)

LOL
2014-01-22 12:43

Det är självklart inget konstigt med att anställda tar parti för sin egen arbetsgivare, särskilt när man inte är anonym.

Bloggerskan har all rätt i världen att uttrycka sina åsikter hon gjort, om hon vill utelämna relevant information för att försköna en annan verklighet så får hon lov att göra detta.

Förhoppningsvis besitter 2010-talets läsare en gedigen kunskap om hur internet fungerar och vilka källor man kan lita på. Det är ingen dold hemlighet att SAS för varje dag som går kämpar för sin överlevnad, trycket på dess personal minskar inte och hela branschen är en ganska otäck tillvaro som SAS har svårt att anpassa sig efter.

Med det sagt så förstår jag bloggerskans poäng, men den måste naturligtvis sättas i perspektiv då den är mycket personligt präglad.

Fjollan
2014-01-22 12:29

SAS och Ryanair kabinanställda är kollegor i samma bransch.
Det finns ingen hierarkisk skillnad dem emellan.
Det som händer på det ena bolagets flygning kan hända på
det andra.

Pass
2014-01-22 12:01

Säga vad man vill, men det är en positiv upplevelse att flyga med SAS.

Trött
2014-01-22 11:47

“Säga vad man vill men kontakten med kunder av en annan klass av folk sätter sina spår och märks tydligt när det gäller att hålla stilen!”

O ni undrar på riktigt varför SAS är på dekis…haha…Snacka om att sväva uppe i det blå!! Vilken tur att Tyskland förlorade andra världskriget!

Bengt
2014-01-22 10:15

@Kalle
Vad är det dina gamla kollegor skäms för gällande den operativa driften?

Passagerare
2014-01-22 09:35

Helt annan klass på inläggen där. Pinsamma angrepp, då skämmer man ut sig. Sorry Ryan.

1-0 till SAS bloggerska
2014-01-22 05:44

Oj oj Fundersam, möt din nya broder, sopkvasten, nu kan ni jämföra anekdoter om hur det känns när man sopar banan med er. Ryanair i all ära (!!??), men här finner vi klart bevis på att personalen på båda bolagen verkligen håller olika klass. SAS personal visar helt klart vem som är mest saklig utan påhopp och anses ha mest stil och klass i en debatt. Säga vad man vill men kontakten med kunder av en annan klass av folk sätter sina spår och märks tydligt när det gäller att hålla stilen! Ärade Ryan anställd, det dröjer länge innan du kan hålla en saklig debatt, speciellt när din enda utgångspunkt är att underminera din motståndare. Lev väl och flyg försiktigt.

FR
2014-01-22 01:11

Till Också fundersam, 110000€, hur blind är du igentligen? Du har väl inte glömt att dra av arbetsgivaravgiften på 31,42%, vidare på det vill man kanske också ha en Loss of licenseförsäkring, och kanske möjligtvis bokat och betalt hotellrum när man jobbar på annan bas, kanske en tjänstepension vore fint också, uniform, certkostnader, medical, kostnader för revisor(?!!). För att inte tala om en tjänsteförsäkring, du vet väl att din hemförsäkring inte gäller om du bryter armen i Marseille om du är där i tjänst. Och vad händer om du nu råkar bryta armen, vad får du av MOL då?

Tycker du fortfarande att vi i Ryanair har lyckats så bra utan en fackförening? Det tycker inte jag.

/Filip Rydén

Inkognito
2014-01-22 01:07

Anette, jag håller med dig till fullo.

Det som är mest trist är att stämningen på detta förbannade forum alltid ska vara så jäkla hård.

Pax
2014-01-21 22:24

En sinnessjuk bransch med sinnessjuka människor! Båda sidorna! Det är helt klart så att branschen inte mår bra och ni som jobbar där verkar inte heller må bra.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500