Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS vs Gotlandsflyg

Tråden startades av PW

Någon som vet hur det går i den nystartade kampen om Visby mellan SAS, som nu startat trafik ARN-VBY, och Gotlandsflyg som flyger BMA-VBY? Har SAS nåra pax på linjen?

Publicerad den 2014-04-03 10:58
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Rutger
2014-05-20 09:58

Men i så fall måste T1 vara bästa alternativet!

råger
2014-05-20 08:39

SAS har den överlägset bästa produkten på Visby idag.
Bra tidtabell, OK priser, ny fräsh maskin, eurobonus.
Det är bara på marken det falerar, boarding på T4 sen buss runt halva Arlanda
till hangarerna där dom envisas med att parkera ATR alternativt landa på
T5, sen buss tillbaka till T4. Riktigt frustrerande om du har kort anslutning.

BC
2014-04-06 14:16

Ryanair men snart Norwegian, vad har det med saken att göra?
Jag är rätt säker på att du flyger för Nextjet, som sagt har jag inget emot er alls.
Jag är bara ärlig med att jag inte tror Nextjet kan konkurrera med nästan 30 år gamla SAABar mot SAS splitternya ATR72.
DAT insåg ju det direkt och drog sig ut från Norrköping/Linköping till Köpenhamn med en gång.

SK68
2014-04-06 14:14

SK68 idag är slutsåld

BS
2014-04-06 12:44

Ok BC, för vilket bolag flyger du för ?

BC
2014-04-05 22:30

BS: Vilket moget svar! Om det spelar någon roll så flyger jag som pilot. 🙂

Tidtabell blir ungefär samma, pris spelar också roll och där kan SAS definitivt erbjuda lägre priset än vad man kan komma ner till med gamla ATP:s och S340.
Är ju bara att gå in och kolla priserna just nu, iofs troligt att SAS försöker slå sig in på rutten och konkurrera ut Nextjet så fort som möjligt.

Sen spelar det självklart roll vad som står på fenan. Om människor som inte flyger så ofta ska ut och flyga så är det rätt svårt att boka en biljett med Nextjet ifall man aldrig hört talas om dem och inte vet att de existerar.
Där har Gotlandsflyg ett starkt varumärke, de är väldigt kända på rutten. SAS är inte det ännu men kommer definitivt att bli det.

Jag har inget alls emot Nextjet, vet inte så mycket om dem. Men jag tror ärligt talat de får svårt att överleva på den här sträckan.

BS
2014-04-05 16:36

BC låter som om du är spotter och på sin höjd vet vad Flightradar är.
Tidtabell, pris och närhet till ARN resp BMA styr. Skit samma vad som står på fenan.

BC
2014-04-04 23:10

På en sån linje som Gotland till Stockholm så lär sig kunderna vilka typer det är.
Många reser frekvent men sen märks det skillnad på en splitterny maskin som är relativt tyst och S340 som är så extremt högljudd och dessutom är Nextjet rätt kända för att ofta ha tekniska förseningar.

Sen går det ju inte att komma ifrån att SAS har ett klart starkare varumärke än Nextjet, de flesta har nog aldrig hört talas om Nextjet.
Sen en annan faktor att du kan få Eurobonus poäng och spara ihop till fler resor talar också för SAS fördel.
Nej jag tror SAS blir långvariga på den här linjen och det blir nog Gotlandsflyg också, det behövs fler än en aktör!

Heja SAS!
2014-04-04 22:04

Låter som Leif har något i mot SAS, kanske jobbar du på Nextjet?
Vem vill sitta på en kärra som är 30 år gammal. Det är ett modernt samhälle idag. SAS är där för att stanna. Och visa att deras flygtrafik är en trafik med förtroende för flygbranschen.

Leif
2014-04-04 21:44

Prop jockey, ja det beror på om 5-10 min försening innebär att SAS går på tid??? Nej, har inga höga förväntningar på att stopax väljer SAS, kommer inte över 30% kabinfaktor utan skattebetalarnas hjälp.

Bo
2014-04-04 19:08

Ärligt talat så vet 99%av svenskarna inte skillnaden på en AT7 och en SF3. Folk åker med den billigaste aktören.

Att nextjets produktion är billigare än JT är det inget snack om. Dessutom har Nextjet redan en stor del av marknaden ARN-VBY.
Den som lever lär se. Det vore trist om danska kontraktspimoter utan kollektivavtal snor jobben från lokala svenska piloter.

Lasse
2014-04-04 18:15

Superbra för sas i dag JT står redo men ingen
Bemannar gaten, halvtimme sen
Tack SGH !
Skarpa killar å tjejer

Prop-Jockey
2014-04-04 17:55

Produktionsmässigt går det fint för SAS nya satsning. Väldigt få förseningar (inte någon på em/kväll denna vecka i alla fall) och allt går smidigt för att vara första veckan.

Givetvis är kabinfaktorn låg så här i början men det är inte så konstigt innan djungeltrumman spridits över öjn.

Diskutionen om det går ihop rent ekonomiskt så är svaret Ja(!). Varför skulle SAS annars hyra in kapacitet för att flyga en linje som inte skulle bära?

Så här räknar nog ekonomerna på HK, “Vi sätter biljettpriset VBY-ARN till självkostnadspris och sen tjänar vi våra kulor på nästa ben.”

Jag kan själv intyga att det är en hel del som byter flyg på ARN till annan slutdestination.

Vad gällande Braatens framtid så tror jag definitivt de kommer finnas kvar då VBY-STO pendlarna även i fortsättningen kommer välja BMA före ARN. Men alla andra? De prismedvetna kommer givetvis välja det billigaste alternativet, men jag är osäker på om Nextjet kan hålla samma frekvens som SAS/eller så det passar bra med byten på ARN.

Sedan är frågan om hur det blir när NAX kommer tillbaka. Den som lever får, se men med en marknad där 800 000 turister ska ta sig dit finns det nog bättre plats för alla att tjäna pengar än det finns plats på plattan att parkera.

kikare
2014-04-04 17:37

@Leif – Hur kollar du SAS bokningssiffor ?

B
2014-04-04 14:43

Nextjet kommer nog kasta in handduken först. Alltid haft känslan av att hela produkten är lite B liksom.
Vem vill åka deras S340 eller ATP från 80-talet när du kan åka med en legacy carrier i en splitterny ATR72-600?
Sen drar den mindre bränsle och kommer nog vara betydligt färre förseningar eftersom SAS maskiner är nya och inte 25 år gamla som Nextjets maskiner.

Gotlandsflyg kommer nog finnas kvar men gå lite sämre för, de har sin nisch med Bromma.
Sen tar det lite tid att få människor att veta om att SAS börjat flyga på sträckan så självklart kommer det inte vara fullbokat i början.

Leif
2014-04-03 22:51

Har kollat SAS paxsiffror, 9 till 17 pax blir man inte rik av när man flyger med en ny ATR. Som vanligt är det skattebetalarna som får sponsra.

Mange
2014-04-03 21:09

Julia, nu flyger både SAS och Gotlandsflyg med ATR. Så någon sådan effekt för inte VBY innan högsäsongen drar igång.

bosse
2014-04-03 20:57

Nu är det ju så att Nextjet är många gånger billigare än SAS i sin produktion. De håller nog ut ett bra tag!

DY
2014-04-03 19:24

22 juni drar Norwegian igång sommartrafik till Visby.

Julia
2014-04-03 19:19

Tror nog VBY paxen jublar, slipper åka i likkistor..

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500