DC-8an på Arlanda
Har sett en DC-8 de sista gångerna jag lyft från ARN. Ser ut som en fraktvariant (DC-8-62F?)
Flyger den någonsin, och vem är operatör?
Mvh/ Max
svar
Jag är nog den enda som har foton innifrån
Har passerat den otaliga gånger nu i vinter. Den ser vissen och ledsen ut. Enligt några arbetskamrater på fältet lär den aldrig flyga igen. Möjligtvis flyttas för skrotning. Vem äger den och vad kostar det att parkera där i åratal?
Fortfarande inte hänt något med DC-8an, finns det någon ny plan eller ska den bara stå där och ruttna. Hade gärna köpte lite coola gamla delar från den, särskilt från cockpit!
Du som då inte flyger med DY, kan ju då sitta nöjd. Ganska tröttsamt med onyanserat galley cat gnäääll.
Flygnördarna och Norwegiankramarna suckar men passagerarna har i många år fått lida och resa med nödinhyrda kategori Z-bolag eller helt bli strandande. Sucka på ni, det känns ganska löjeväckande.
Självklart! Men ytterligare lite ”skämt och sido” hade nog Norwegians första år på långdistans faktiskt gått bättre med DC8. Mycket sämre kunde det inte gått.
Lite skämtsamt – Galley thoughts?
Suck!
“behöver dock certifierad tekniker som kan tagga reservdelarna.”
En tekniker kan inte hur som helst “grön tagga” reservdelar.
Det måste finnas en godkänd 145 verkstad för gällande komponent.
Men fundera på du.
Lite skämtsamt kan man titta på svarsinlägg ett nedan i denna tråd och tänka hur himla användbar denna maskin hade kunnat vara för just ACMI med en uppfräschad kabin och 250 stolar för just bolag som Norwegian? Nu är det givetvis för sent men det kanske det inte var då tråden skapades?
DC-8 har inga kopparkablar. Det var väldigt länge sedan man använde kopparkablar i flygplan. Möjligtvis på DC-3 och äldre. Kopparkablar är bara hittepå snack.
Dessutom vore det klädsamt med ett eget nick! (om förmågan finns)
Kan dom inte dra den till flygmuseumet bakom Oxford? Jag skulle lätt åka dit och kolla in den då.
Vad tror ni om det?
Den är på väg att skrotas på plats.
Idag så är det högre del aluminium i kablarna, men aluminium är känslig för brottskador och leder sämre än koppar. Därav är det oftast kopparkabel på äldre flygplan.
DC-8 62 står fortfarande kvar. Någon som vet något?
Tror inte att det är så mycket koppar i kablarna eftersom det är en ganska tung metall. Har för mig att det är aluminiumbaserade kablar.
metallen är bara att casha in, det ligger även mycket kablage i planen så borde finnas mkt koppar, men de större pengarna är avionik apu om den är ok på MD men allt sånt måste taggas för nåt värde överhuvudtaget, svårigheten är att få fram ägarna som oftast gått i kk. kanske starta en butik för nostalgiker sälja stolar trollys de tjocka fönstren etc etc, tror det var Söderströms skrot som skrotade SAS Caraveller på plattan på 70 talet, då SAS inte ville släppa in någon konkurrent i marknaden.
Om denna maskin skall skrotas sker ju detta på Arlanda. Sker det i en hangar eller på någon ramp. Mellan tummen och pekfingret,vad blir kostnaden
De här har samma status som Mapjet och Grekiska ägaren till de två MDs,
eller de tre 747orna, att parkera på ARN kostar minst tusen per dygn, betvivlar att Swedavia får en spänn, utrymmet på en flygplats är tight, Swedavia vill ha bort allt skrot, men sitter med svårtolkad juridik om äganderätt då utländska ägare, detta är ett problem på nästa alla flygplatser, funderar på att starta ett bolag som skrotar plan i denna situation, behöver dock certifierad tekniker som kan tagga reservdelarna.
Nya Jumbo Stay kanske?