skärpning lastare på arlanda
Sluta slänga omkring väskor och barnvagnar så att saker går sönder.
Har ni ingen yrkesstolthet ?
svar
Och exakt vad menar “arg” med att lastarna på just ARN slänger omkring väskor? Normalt blir man “arg” när man får sin väska vid ankomst. Jag har då aldrig sett någon ankommande pax stå och glo på ankomsthanteringen. Dessutom – hur vet man var skadan uppstod?
Hur som helst – precis som flera skrivit – i Sverige behandlar man bagage betydligt bättre än på de flesta flygplatser. Ex: De 1000-tals som regelbundet reser till Sveriges nya Mallorca, dvs Chania, bör syna sina väskor noga vid ankomst….
Ett annat exempel är när folk vill ha ersättning för att väskan gått sönder. Sedan tittar man på boardingkortet där det visar sig att väskan väger mer än tillåtet. Då får man ingen ersättning för trasig väska. Passageraren säger att de betalt för övervikt.
Det innebär inte rättigheter till ersättningar utan är en STRAFFAVGIFT för extra kilon. Väskan är inte gjord för att klara hur mycket som helst.
Ja, det är ju lite fascinerande hur en del människor tänker. I synnerhet då de som packar ner så mycket de bara kan i väskor, golfbagar osv för att spara några kronor och sedan klagar/ vill ha hjälp för att deras bagage är så tungt. Jag är ganska övertygad om att dessa individer även är de som klagar mest på lastarnas insatser.
De kanske borde ställa sig frågan; om jag packar så tungt att jag vill ha hjälp med EN väska, kommer då de som hanterar HUNDRATALS väskor visa just denna särskild hänsyn?
@Skönt!
Det handlar ej om att vara vältränad eller inte. Jobbar jag ett pass på 9 timmar nu under sommaren, då det är mycket charter, har jag 8-12 rörelser (ett skick eller en ankomst är en rörelse). Det är i snitt kanske 1200kg per kärra då chartrar är runt 2 ton, varav vissa reguljära är väl runt 800-900kg.
Charterbaggage har snittvikt på 18kg tror jag, internationell 15kg, och inrikes 11kg. Så vi kan använda oss av 15kg.
(10rörelser*1200kg)/15kg= 800baggage.
Ska jag då lyfta alla väskor 800 väskor och lägga dessa fint på en vagn kommer kroppen gå sönder. 12000 kg baggage per dag klarar man inte av att lyfta och lägga ned perfekt. Man får absolut inte lyfta i handtag med bara en hand. Man ska lyfta med båda armar om väskan, ryggen så rak som möjligt och lyfta med benen, och det tar tid.
Inne i en 737a är det ungefär fyra väskor på varandra i höjd. Testa att sätt dig på knä, med böjd nacke (som tar i taket) och lyft 140-150 väskor á 18kg (vanlig charter).
För övrigt tror jag inte det finns en enda lastare som bryr sig om vad det är för märke på väska och hanterar den där efter. Det enda råd man kan ge är att köpa en robust väska. Tygväskor med plasthandtag och plasthjul i hörnen är nog de sämsta väskorna för er passagerare. Är den tung klarar den inte många lyft innan handtag eller hjul lossnar. Väskorna som är hårdplast, eller metall är bäst för passagerare. Sällan man ser en sådan trasig, förutom de som är av plast med ganska mjukt skal.
Vissa jobb är vändningar då man lastar av ca 100väskor och därefter på med 100, ni får inte glömma eventuell post eller frakt. Det är även press på att gå på avsatt tid. Allt ska gå fort, och då kan man inte alltid hantera varje väska som att det vore den enda som ska lastas. Sen finns det vissa fåtal som faktiskt hanterar väskor lite väl dåligt, och det kan jag också reagera på och tycka är onödigt. Men den stora majoriteten sköter sig bra med det förutsättningar vi har.
Och ang. barnvagnar finns det nog inget mer otympligt att hantera. Speciellt de inplastade. Man kan knappt greppa någonstans, man ser inte var man greppar. Man klämmer sig vid gångjärn. Man råkar ta i något som inte alls är gjort för det och den går sönder. De ramlar av lastbanden etc. Och sen det fenomen när folk tror att de kan slänga in barnmat, leksaker, handdukar etc i barnvagnen eller i barnvagnens fickor och tror det kommer ligga kvar där. Vet inte hur många gånger det har ramlat ut massa barnsaker och blöjor ur dessa barnvagnar.
Ja, det är ju just det: Din ICA-kasse får SAMMA behandling som min Samsonite – och min Samsonite kommer ut på bagagebandet igen, hel och intakt!:-) Alla väskor får samma behandling – och då är det väl de sämsta som går sönder först. Jag är imponerad av dessa lastare, och hur de kryper omkring med krökta ryggar för att lägga 30-kilorsväskor tillrätta i/eller ur trånga lastutrymmen. Om man har en väska som kostar 200 spänn, och fyller den till bristningsgränsen, så kommer antagligen handtaget att gå sönder, till att börja med?! Skall man begära att lastpersonalen EJ använder väskans handtag för att lyfta väskan då den är för tung? Har sett nog av gråthistorier när passagerare med cheapväskor inte fattar att det är just deras billiga väska som orsakat missödet. All heder till lastarna, som pusslar ihop det hela, oavsett om det är en ICA-kasse, jobbig ryggsäck, eller finväska.
Jag måste säga att majoriteten av alla “lastare” som svarat (om de är det de vill säga) skyller på väskan och kundens val av väska, skämtar ni?
Om det är jobbigt! Träna eller byt jobb! Jag har köpt en väska eller vagn och DU ska behandla den med respekt och vårda den… jag är kund! Ja, jag är kund till den aktören som valt er att lasta väskan så om min väska är en ICA kasse så ska den behandlas på samma sätt som en Samsonite. Och om ni måste vara “snabba” så får ni slipa på tekniken för jag ska inte få en trasig väska bara för ni måste kasta med den
Nä, ni är pinsamma med era svar!! Hade jag vart er chef och sett hur ni svarar här så hade jag blivit rädd, vilken jävla inställning till arbetsgivaren och dess kunder!
Nu jobbar jag inte som lastare men jag vill ändå tro att de flesta lastare ändå gör ett så pass bra jobb som möjligt utifrån de förutsättningar de får. Med andra ord så kanske väskor skulle hanteras varsammare med bättre förutsättningar och mindre tidspress men det är ju inte lastarna själva som bestämmer förutsättningarna och därför inte heller förtjänta av något skitsnack av en gnällig passagerare. Rikta kritiken uppåt i så fall om du inte är nöjd.
Då har jag väl bara haft tur då, med min Rimowa?! Kanske är den en förklädd Samsonite?
Som lastare är man faktiskt mån om andras baggage, vi är också människor som reser och vet hur andra vill bli behandlade.
Väskornas plastbitar är av mindre delar går oftast sönder tyvärr, det är ett faktum, värt att nämna; flygbolaget jag jobbar åt har som regel att alltid lasta av barnvagnar och annat uddabaggage i en separat vagn för att inte ligga på tunga väskor. Tror ni på fullaste allvar vi tar ut våran frustration på era bags? Nä..och snälla ni packa inte med barnmat, godis och dyl i barnvagnen,om den plastsäcken som barnvagnen ska vara i spricker är det inte kul att ha hela lastrummet fullt med M&MS vid knäna.. (Detsamma gäller er som tar med starksprit i väskan och den inte är ordentligt inlidad det luktar riktigt starkt av alkohol)
Satsa på en bra väska av högkvalitativt material.
Mvh. Luftenshjältar.
Jag kan tänka mig att “dyra”märkes väskor slänger man lite extra hårt i hanteringen!?
“Dom har ju ändå råd att köpa ny”
?
Hej, en helt ärlig fråga som jag önskar svar på på ett seriöst sätt. På vilket sätt är en rimowa väska
Värdelös, kan jag få ett mer detaljerat svar. Jag har alldrig ägt en men har varit sugen.
Pronomen: Rimowa? Skämtar du? Sämsta väskan som någonsin gjorts. Dyr och totalt värdelös.
På mitt jobb har vi ibland endast 15minuter att lossa och lasta mellan 70 och 90 väskor från ett inte allt för okänt lågprisbolag som vill vända upp på 25minuter. Då kan man inte vara försiktig utan det mpste kastas för fort ska det gå.
Nu är det ju inte bara vid lastning och lossning av väskor, barnvagnar etc. som saker tyvärr kan gå sönder. När en passagerare checkat in sina saker, så åker de ner i sorteringen, och innan personalen ens hunnit lasta in väskor etc i burkar eller på vagnar, så kan saker gå sönder, pga sorteringssystemet, dvs, när väskor hamnar i dess destinationsfickor. Sen angående barnvagnar, om inte vissa vore så snåla o bara skickar dem som de är, och inte köper en barnvagnsväska, så tycker jag man inte skall gnälla, detsamma gäller billiga skitväskor, som någon redan påpekade. Men absolut, väskor och barnvagnar kan gå sönder, men kan lova att ingen har sönder något med flit. Inte i mitt skift i alla fall. Men herre gud för all del, fortsätt gnäll, om det känns bättre o du mår bra av det 🙂
Det är väl frivilligt att jobba som lastare. Har man inte fysiken så bör man nog göra nåt annat! Tunga väskor??
Gud vad folk gnäller – och tror att en stor resväska inköpt på Hötorget för 299 kr skall hålla?! Köp kvalitet, Rimowa eller Samsonite – så håller de för bagagehantering. Detsamma gäller barnvagnar. Köp rejält – och inte bara trendigt så håller den, jag lovar.
Jag har aldrig varit med om att något gått sönder förutom en gång när jag hade packat vin skitdåligt. Lastarna gör ett bra jobb. De är oftast försiktiga och effekiva samtidigt. Finns alltid enstaka idioter i samtliga yrken som gör fel.
En ny väska eller barnvagn är ganska lätt att fixa, svårare med en rygg. man vill ju lyfta så lite som möjligt, därför kastar man.
Åk privatjet istället då. Skitväskor går sönder. Kvalitetsväskor håller.
Om du som lastare har eget baggage med dig när du skall flyga om du köpt en barnvagn eller en ny resväska vill du förstås att dina kollegor kastar den så att den ska gå sönder!
Det är ju så man jobbar som lastare ser det ut som när man läser tråden fast som vanligt är vi svenskar bäst!
Vi kastar minst och barnvagnar och väskor går sönder minst i hela världen när våra duktiga lastare kastar dessa saker just precis på det sättet!
Sverige är återigen bäst i hela världen!