Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

En märklig inställning till säkerhet hos SAS

Tråden startades av Pieter Houven

Jag arbetar i Danmark och en av mina kolleger har precis kommit hem från Bejing. Hon flög med SAS hem och Finnair ner. Hon berättade att en i kabinpersonalen hos SAS hade behållit syrgasmasken på sig som en rolig nyårsfestmössa under tiden som man gick och serverade drinkar. Nu kan man tro att jag ljuer eller att min kollega ljuger men icke. Jag frågade henne flera gånger om detta och det var så, sa hon. Ombord hade man uppfattat det som en kul sak men jag ståaller mig frågan om detta kanske speglar en slags uppgiven attityd hos SAS kabinpersonal i Danmark. Att man ens kan komma på tanken att driva med säkerhetsutrustningen ombord är beklämmande och jag måste nog tro, eller skulle vilja, att det finns någon som kanske hort av sig till SAS Danmark och frågat om man därifrån anser att detta är korrekt. Jag har inte mycket till övers för flygbolag som rankar säkerheten så låg och detta är ett lågvattenmärke som är oförlåtligt.
Om det nu finns någon som inte tror på innehållet i denna insändare så kan jag berätta att det finns en bild på killen som bär denna mask käckt på huvudet. Låt oss hoppas att denna bild finner sig väg till SAS HK. Hamnar den i media så får SAS en reklam som man då får skylla sig själv för.

Publicerad den 2009-10-20 20:24
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Annika
2015-08-27 06:31

Tvärtom! Jättesmart att visa säkerhetsutrustningen ordentligt! Det är ju att slags säkerhetstänk! Det här kommer göra att andra bolag följer efter! Safety first!

Cabin fes
2015-08-26 20:56

Du måste ha blandat ihop syrgasmasken med en cabin-fes. Var det den här mannen du såg kanske:

http://www.randomhistory.com/photos/2015/turkish-fez.jpg

Anders
2015-08-26 20:46

Lite märkligt låter det väl ändå. Kanske inte så märkligt om det var nyårsafton men det kanske inte var det heller. Så kan det ju ha rört sig om ett practical joke, vadslagning eller liknande för det har ju hänt förut eller hur?
Lite svårt att säga vad det här handlade om men det behöver ju inte vara så konstigt.

Lars
2015-08-24 22:24

Seriöst?? Det här är en sex år gammal tråd! Om ingen har något nytt att lägga till detta, som t ex att det har hänt igen, så skulle jag vilja påstå att denna tråd är totalt ointressant att bringa till liv igen.

Kent
2015-08-24 22:23

Det enda som är oseriöst här är att en Norwegian troll är så desperat att han måste leta tillbaka till 2009 för att hitta nåt han själv och en annan troll tycker är att inte ta säkerheten på allvar.. Skärpnig alla patetiska Norwegian troll!

Robert Jansson
2015-08-24 21:35

Det är inte seriöst med otillbörliga huvudbonader. Säger väl en del om läget i SAS.

DW
2009-10-25 22:21

Det varierar nog! Visst… det är kanske kul. Det beror väl på sin humor.

Som sagt där jag arbetar skulle det då aldrig tolereras. Inte för en sekund.

Flygvärd
2009-10-25 21:07

Jag har läst ditt inlägg ett par gånger, samt svaren. Har försökt att hålla igen, men det går inte längre.

Jag förstår inte din upprördhet. För det första; hur äventyrar man säkerheten ombord när man under en servering har en demonstrationsmask på huvudet? För det andra så är det ju så att det är en DEMOmask, som inte på något sätt är i bruk ombord. När det gäller ett tryckbortfall är det inte mycket man kan äventyra, skulle trycket försvinna så gör det det. Kabinpersonalen kan ju inte förhindra det på något sätt… Du drar masken till dig och trär den över näsa och mun och andas lugnt. Kabinpersonalen gör det samma, sätter sig ner och håller i lösa föremål som t.ex. serveringsvagnar. Sen kommer en kraftig nedstigning till vad vi kallar “safe level” där man kan andas normalt utan syrgas.

Jag tycker din inställning är så fruktansvärt tramsig. Flygvärden tummade inte på säkerheten, han lättade upp stämningen ombord och det är alltid trevligt när man ser att personalen har det trevligt på jobbet. Har själv gjort liknande saker några gånger, och ingen har påstått att jag åsidosätter säkerheten.

DITT inlägg är ett lågvattenmärke, och även om jag inte jobbar på SAS själv så tycker jag att oavsett typ av bolag man jobbar på i Skandinavien som är av större typ så ser man likadant på säkerheten. Jobbar själv på ett av de största lågprisbolagen och skillnaden mellan vår och SAS inställning på säkerhet är lika med noll. Jag anser att vi har precis samma syn på saken, liknande procedurer osv.

Välkommen ombord då jag jobbar, så kan jag ha flytvästen på mig under hela flygningen samtidigt som jag serverar med syrgasmasken på huvudet som en fez.

flygvärdinna
2009-10-25 20:24

Vad man har läst så förstår jag att man på sas inte längre behandlar sin personal önskvärt och jag kan även hålla med piloten om att flygvärden måste förändras, att ett gammalt bolag som sas måste föryngras och hänga med i utvecklingen för att kunna finnas kvar, helt rätt. Jag hoppas ändå att SAS varumärket överlever.

Dock så känner jag människor som jobbar på tex Viking , mca som får jobba maxarbetsider för minimilön, denna utveckling är inte bra, speciellt inte med tanke på flygsäkerheten se bara på rapporten från USA där man konstaterat över 10 timmars nattflygning så ökar risken markant för felsteg samt insändaren här på flygtorgen där piloterna informerade och berättade om sin trötthet.

Säkerheten som ska uppfyllas och den stolthet som finns i yrket håller på att naggas bort, en utveckling jag verkligen inte stödjer.

Pilot
2009-10-25 18:33

DW och flygvärdinna:
Ni kan väl ändå inte påstå att det är de oseriösa lågprisbolagen som tar över?
Lågprisbolagen som tar över är ytterst seriösa enligt min mening och de gör så med all rätt…

Flygvärlden håller på att förändras! Att gamla konservativa bolag åker ut är helt i regel med utveckling, utbud och efterfrågan.
Tråkigt att se SAS i nuläget och jag ser självklart helst att de klarar sig.
Å andra sidan, sköter man ett bolag så som SAS-ledningen har gjort det senaste decenniet så går det förr eller senare “på röven”.

DW
2009-10-25 13:49

Flygvärdinna,

Jag håller med dig om att oseriösa lågprisflygbolagen håller på att ta över marknaden och det är ganska så skrämmande! I Sverige också är det en tendens att oseriösa flygbolag startas upp för att gå i konkurs några månader senare. Sedan startar samma ägare upp ett annat flygbolag som åter igen går i konkurs några månader senare. Det är väldigt trist!

Fast, dessvärre är inte SAS vad det en gång var. De värnar inte särskilt mycket om sina anställda fast som jag förstått har de alltid haft ganska dålig personalpolitik och inte värdesätt dem som arbetar på golvet.

flygvärdinna
2009-10-25 09:40

Men herregud vad är det för fel att göra en flygning lite mer familjär än att vara tråkig och låta allt gå på rälls utan känsla?

Jag jobbar själv som flygvärdinna och det går att vara proffsig utan att äventyra säkerheten.
Så tråkigt som passagerarna har på flygningar, sitter inklämda i sina stolar tror jag och vet av egen erfarenhet att lite underhållning är mycket välkommen, ett leende smittar av sig.

Jag hoppas och ber att sas inte behöver lägga ner, sas är det flygbolag som förknippas med Sverige i hela världen och skulle de försvinna är det en epok och ett varumärke som blir till en stor förlust för oss alla.
Oseriösa lågprisbolag som håller på att ta över marknaden och konkurrerar ut de stora seriösa bolagen är ingen positiv utveckling flygvärlden.
Nej vi ska värna om våra stora bolag som gör det rätta för både sin personal och sina passagerare!

SAS kan lära sig av Southwest
2009-10-24 08:31

Se filmen på första sidan, det kan man kalla säkerhetsbriefing.

Svempa Krämpa
2009-10-23 23:34

Jag flög med en otroligt innovativ SAS crew på skärtorsdagen 2009, hela briefingen gick ut på att destinationen var blåkulla, när dom sedan serverade var hela cabincrew utklädda till påsk kärringar med målade tänder och höcklen. Jag kan inte minnas att jag har haft en trevligare SAS flight än med dessa lättsamma människor i kabinbesättningen. Jag fick nytt hopp om SAS och att den mentala föryngringen i kabinen äntligen brutit igenom.
Säkerheten ligger inte i hur man hanterar vardagen, det ligger i träningen hur man hanterar katastrofer, så släpp denna historia om demo mask på huvet nu och njut av livet istället!
Livet är för kort för att vara bitter och tråkig!

Van Bergen
2009-10-23 17:33

Det var väl inte mycket att gnälla över.
SAS har avsevärt större problem än att någon i kabinpersonalen gör ett
försök att lätta upp stämning en nyårsnatt.
Ska det pratas om säkerhet så ska det vara allvarligare saker än så.
Jag förmodar att det var en DEMO-mask som användes??

fredrik o
2009-10-23 17:14

ja det här är ju bara ytterligger ett bevis på att sas är på utför, gamlingarna tar inte sitt jobb på allvar på ålderns höst…

Patetiskt
2009-10-23 16:39

Har du inget mer intressant att komma med än att klanka ner på en stackars flygvärd som försökte muntra upp stämningen ombord, så fattar jag inte att du orkar skriva på detta forum övehuvudtaget. Och varför skulle hans glada upptåg ha äventyrat säkerheten !? Du är ju bara patetisk. Jag Flög med Lufthansa för några år sedan där en värdinna spexade och trixade så att hon fick med sig hela kabinen på demostrationen. Tror knappast att någon skulle kunna klandra Lufthansa för att ha dålig säkerhet.

Styrman 737
2009-10-23 11:57

När du inte får medhåll så anser du alla inlägg vara från oseriösa småglin. Är detta en seriös inställning från din sida? Hur vore det om du tog till dig av den gemene mans uppfattning på detta forum? Där de flesta hellre ser personal som har positiv energi pga de kan ha kul på jobbet.
Dålig stämning på med apatiska kollegor rädda för att göra fel som du verkar sträva efter är däremot en säkerhetsrisk.

Jag ser inte att killen med syrgasmasken på huvudet skulle fortsätta sitt skämt vid en nödsituation, eller på något sätt göra ett sämre job. Gör du?

PH
2009-10-21 18:17

Till Ernst och alla er andra. Detta forum är tydligen en soptipp där seriösa debatter inte kan föras. Man blir påhoppad av småglin vars dröm uppenbart är att få bli pilot på SAS (skynda på för snart är det kanske slut). Mitt inlägg var inte alls för att hacka på SAS utan för att seriöst ta upp en debatt i frågan. Vad som är komiskt är att när man från SAS sida tar detta riktigt allvarligt så blir man hånad i detta forum. Detta bevisar bara hur lågt ni kan sjunka och av svaren finns det bara ett som är seriöst. Pinsamt och beklämmande och detta är också det sista ni hör från mig eftersom forumet verkar vara något för “kärringar i långbyxor”.

Over and out!
/Pieter

PH
2009-10-21 18:11

Du har säkert rätt, SAS-personalen har väl snart inget jobb kvar och den skara som får sparken blir väl fler och fler. Kanske en slags historisk rättvisa med tanke på hur mycket detta bolag har skinnat sina resenärer. Vårt företag, som reser för ca 12 miljoner om året, har sedan ett år tillbaka sagt tack o adjö till SAS och detta gjordes då vår koncernchef skrev ett brev till SAS-ledningen och förklarade att man inte kan samarbeta ned ett såpass osäkert bolag som SAS. Sedan finns det också säkerhetsaspekter på bolaget eftersom det är en sådan turbulerns kring allt så finns det en risk att detta spiller över i en bristande säkerhetsuppföljning. Inte minst visar spektaklet från Bejingresan detta. Jag har i princip inget mot bolaget men jag vet fler företag som hellre betalar dyrare biljetter för att få flyga med ett bolag som man kan lita på. SAS är idag en blek kopia och analytiker, också inom vår koncern, spår en mycket mörk framtid för bolaget. Hade jag varit anställd i SAS så hade jag haft all anledning att sova rätt dåligt. Hade jag varit dansk och med båda fötterna i SAS så hade jag nog inte sovit alls. kanske är det så enkelt, som en kollega sa till mig en gång; What goes arround, comes arround.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500