Vem är köparen av SAS slottar på Heathrow?
Vem är köparen av SAS slottar på Heathrow?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=10837
Någon gissning?
svar
Avianca
“Slotten” såldes till American Airlines. Så behöver inte spekulera mer i det.
Red 1. Vem f-n är det, och vart skall de flyga från LHR?
SAS går som flyget idag! Kanske det är början på en omvärdering. Mitt kalkulerade gamblingköp verkar vara rätt. Jag började helt enklet att räkna på enbart slottarna och sen vet jag att SAS gör mycket annat för att nu vända upp.
Någon klagade på att jag misskrediterade DY, med att säga att man ska ha med sig campingset och lägga in sin advokats nummer i mobilen om man bokat resa med dem. Detta sa jag med :). Smiley betyder att man ska se det som lite kul. Men något ligger det ändå i det hela om man läser om soppan. Ni som inte ser detta har blundat och är även utan humor. :).
Känns lite som att man sågar av den gren man sitter på…
Många avundsjuka själar här inne. Grattis SAS. Antagligen ligger slottarna på väldigt bra tider.
Vad korkat att sälja slottar på Heathrow. Mest värdefulla av alla flygplatser och de kommer aldrig att kunna köpas tillbaka eller nya. Signalerar att man börjar ge upp.
Li kan säger att han tjänar pengar på sina SAS aktier. Så där har vi en som tjänar flis.
Hej,
Trots att många flygbolag klagar på dålig lönsamhet har “slots” så högt värde……
Någon eller några tjänar mycket pengar på flyg branschen, frågan är vem/vilka?
Ligger det i leasing, tvätt av pengar eller vad……..
Med vänlig hälsning,
Kapten
Ryanair
Märkligt hur rufflarbolaget SAS kan sälja något som inte tillhör dem.
Alla slots tillhör i grunden flygplatsen. Använder man inte en slot så skall den
lämnas tillbaka. “use it or loose it”.
HED, I have no LHR-slots in my inventory, so I’m afraid I can’t help you here.
MaxPax, jeg har vært 12 dager i USA og er ikke helt oppdatert.
Reagerer på skilnaden mellom det Cyprus fikk, og det som SAS skal ha fått nå. Vil en i markedet betal 60 mill USD, so be my guest.
Verkar som om SAS faktiskt skickat ut denna info som pressrelease:
18 hours ago:
SAS Scandinavian Airlines (SK, Copenhagen Kastrup) has sold off one of its twenty-one London Heathrow daily slot pairs to an undisclosed international carrier for USD60 million. In a statement, SAS said the transaction would come into effect at the beginning of the summer season on March 29.
“Even after the transaction, SAS will continue to offer a strong and comprehensive network between Scandinavia and London Heathrow,” it said. “The intention is to keep the seat capacity to/from London Heathrow through the use of larger aircraft on remaining departures. Furthermore, SAS will consider the use of other airports in the London region.”
SAS serves London Heathrow from Copenhagen Kastrup, Gothenburg Landvetter, Oslo Gardermoen, Stockholm Arlanda, and Stavanger.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/34926-sas-scandinavian-offloads-heathrow-slot-pair-for-60mn
pf:
Source is SAS themself, they have a corporate website.
Are you a bit jealous?
Det är nya storägaren – Etihad
Det er jo bare å gratulere dersom det nevnte bolag har fått 60 mill USD for en landings- og en avgangsslot på LHR.
For litt over et halvt år tilbake ble det betalt betalt langt mindre for tilsvarende, jfr
http://famagusta-gazette.com/cyprus-airways-sells-heathrow-slot-for-us-million-p23979-69.htm, fra et bolag som ikke lenger er i business.
Så egentlig tviler jeg litt på beløpet, hvilke kilde har vi egentlig for det ?
Denne sloten/disse slotter eller dette slotparret ?
Er det f.eks et ground-stopp på 45 min, så klarer ikke en long-haul maskin å snu på den tiden. Da må det kombineres med andre slot angivelig kjøper har.
Så, er det noen som har utforsket hvilke tider vi taler om her, det skal jo, etter uttalelser fra bolagshold være på morningen.
Min gissning: Etihad
Hm jag börjar undra hur klok du är?
Hittade en ledande analytiker på flyg som säger dessa orden. De är på Danska så hoppas du förstår.
SAS ejer fortsat 20 ’slots-par’ i Heathrow,
og har de resterende slots-par samme værdi, afdækker dagens salg værdier for samlet ca. 10 mia. SEK. Det bør efter vores vurdering støtte SAS-aktiens værdiansættelse.
Nu är inte bara du och din andra expertvän förföljda här på forumet, det verkar som även banker är med i denna komplott i att blåsa upp värdet i SAS. Vad ligger bakom allt detta? Vill de skjuta er expertis i sank?
Du verkar så övertygad om att man ska se Eurobonus som en kostnad, är det rent bokföringsmässigt eller? Jobbar du med ekonomi och finans? Vill ju inte få dig att framstå i dålig dager men, även här har jag sett bolag som värdesätter medlemskap och ser det som ett värde. Om SAS skulle bli uppköpt så måste man tolka det du tror som att det skulle vara en belastning för SAS att ha dessa medlemmar? Är du medveten om att SAS värderas under värdet på slottarna i London.
Stå på dig mot dessa som jagar dig och blåser upp värden, du är din vän är bra motvikter.
Själv så hoppas jag på mitt gamblingköp på 17 kr
En kundbas på över 4 miljoner medlemmar är definitivt värt pengar. Andra flygbolag har sålt sina lojalitetsprogram för riktigt mycket pengar.
Poängen kan ses som en “skuld”, men Eurobonusbiljetter släpps i huvudsak på flighter med gott om plats.
Låg nivå på detta forum. Många sura typer utan kunskap.