Luleå airport
Hur stora plan trafikera luleå airport idag.
Tacksam för svar
svar
Staten (med Göran Persson i spetsen) satsade 90 miljoner av våra skattepengar för att förlänga landningsbanan. Den öppnades med pompa och ståt 1999. 4 år senare hade Kallax Cargo inte lyckats knyta till sig ett enda fraktbolag som ville flyga “reguljärt” via Luleå.
Ledningen för Kallax Cargo byggde hela affärsplanen på drömmar (lite grann som Field of Dreams, “If you build it, they will come”)
Affärsidén gick ut på:
“Flygplatsen ligger bra till rent geografiskt. En flygning till länder långt bort i Asien över ryskt luftrum blir relativt kort, jämfört med om flygningen skulle ske över Centraleuropa. Förklaringen är att jordens omkrets minskar ju längre norrut man kommer
Jämför man de förutsättningar Luleå har kontra de förutsättningar som finns
för den etablerade fraktflygplatsen i Anchorage, Alaska, USA, så har Luleå
20 gånger större befolkningsmängd inom 120 mils radie. Infrastrukturen till
och från Luleå är mycket bättre, näringslivet i Norge, Sverige och Finland
har mer högvärdiga produkter som lämpar sig för flygfrakt. Dock är inte
Luleå det ekonomiska nav eller den etablerade transportpunkten som Anchorage
är. Anchorage flygplats har dessutom verkat i ett halvt sekel, flödet är
etablerat och staten satsar stort på utveckling av området eftersom det är
strategiskt viktigt för hela kontinenten”
Hela upplägget var väldigt amatörsmässigt rakt igenom, från planering till utförande.
Luftfartsverket, Luleå Kommun, NCC och fastighetsbolaget Norrporten investerade dessutom ca. 13 miljoner vardera i infrastrukturen.
@Fritz Klyka. Läs http://www.swedavia.se/lulea/om-lulea-airport/om-flygplatsen/fakta-om-flygplatsen/historik/
År 2001
Världens största fraktflygbolag, Federal Express, fortsätter flygningarna via Kallax. Under jul- och nyårshelgerna är fem plan aviserade. I likhet med tidigare är det fraktflygplan på väg från Europa till Japan som väljer att mellanlanda på Kallax, för att maximalt kunna utnyttja sin lastförmåga.
Vad jag sedan hör var att avgifterna för överflygning av Ryssland blev för höga.
Varför trodde man att Kallax skulle bli ett supernav inom frakttrafiken? Skulle man flyga järnmalm den vägen?
Tackar för alla svar forsätt gärna att skriva
Även an124 och andra lite större fraktkärror
Nu vet jag inte, men 1995-1996 flög vi Kronflyg L1011 från Arlanda.
Tack för alla svar??
Största planet som landat på LLA är B747. Korean körde en cargo maskin förut, sen även kommit enstaka fraktflygningar från andra bolag, senast förra året.
A330 och B767 är frekvent återkommande i charter varje år. Under 2016 kommer B787 Dreamliner.
Hoppas du är nöjd med svaret.
Kallax Cargo gick ju som de flesta trodde, åt pipan. DY 738 är väl det största som landat där nu?
Bosse